Rättelse: datum för extra bolagsstämma

RäTTELSE: DATUM FöR EXTRA BOLAGSSTäMMA Softronic genomför nyemission om 46 mkr Styrelsen i Softronic AB kommer att på en extra bolagsstämma 17 september 2001 föreslå en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare på följande villkor: * En ny B-aktie för varje gammal A- eller B-aktie till en teckningskurs om två (2) SEK * Emissionen är säkerställd i sin helhet. * Grundarna och huvudägarna Anders Eriksson och Stig Martín har åtagit sig att teckna ca 30% av emissionen. * AB Traction garanterar resterande del. I den senaste delårsrapporten framgick att bolaget trots förbättrad likviditetssituation förberedde kapitalanskaffning. Detta för att ha en stabil kapitalbas under den period av svårigheter som nu finns i IT- konsultbranschen samt för att öka handlingsutrymmet och att tillvarata möjligheter inför en förbättrad marknadssituation. Styrelsen föreslår därför en nyemission med företrädesrätt. Antalet nyemitterade aktier uppgår till 23,3 miljoner vilket motsvarar ett totalt emissionsbelopp på ca 46 mkr. För mer information Anders Eriksson, VD Softronic anders.eriksson@softronic.se Tel. 08-51 90 90 00 AB Traction AB Traction är ett Venture-bolag noterat på O-listan. Bland Tractions klientföretag märks såväl onoterade som börsnoterade företag samt entreprenörsstyrda företag där Traction är minoritetsägare. Tractions egna kapital uppgår till ca 700 mkr. För mer information kontakta Petter Stillström Tel. 08-50628900. Softronic AB Softronic är ett IT- och managementbolag som bidrar till kundernas affärsutveckling och ökade konkurrenskraft. Bolagets grundidé är att leverera IT för bättre affärer. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspets- och Internetteknik med kompetens inom strategi och affärsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementation och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 400 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.softronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00740/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00740/bit0001.pdf