Softronic gör ledningsförändring

Softronic gör ledningsförändring Softronics nuvarande koncernchef Anders Eriksson kommer att återgå till att både vara koncernchef och VD. Detta på grund av att nuvarande VD Marianne Arosenius på egen begäran lämnar företaget. "Att jag återtar rodret är en naturlig lösning för att ge den stabilitet internt och externt som är så viktig i rådande läge. Jag liksom flera andra i organisationen har varit med om lågkonjunkturer tidigare. Det är en situation som kräver erfarenhet och kraftfullt agerande både internt och externt. Vi har ingen omedelbar kris och ser stora möjligheter att gå stärkta ur detta. Vi har fortfarande som företag aldrig något år redovisat förlust. Visst drabbas vi också av problemen i branschen, men vi skall fortsätta den resultatfokusering vi alltid har haft och den återgång till kärnverksamheten som påbörjats genom åtgärdsprogrammet." säger Anders Eriksson. Marknadssituationen Softronic har erhållit ett flertal nya uppdrag inför hösten. Det största är ett komplett web-baserat verksamhetssystem till SAS dotterbolag JetPak vars verksamhet i sin helhet skall digitaliseras. Även nya projekt har beställts av befintliga kunder som Kunskapsskolan och Hyresgästernas riksförbund. Det gör att en grundbeläggning för hösten är säkrad. Dock är den generella marknadssituationen fortsatt turbulent. Kunderna har stora behov av digitaliseringar med användande av ny teknik - Softronics specialitet. Dock har besluts- och avtalsprocesserna förlängts och komplicerats avsevärt. Det innebär ökade försäljnings- och ställtider vilket leder till fortsatt låg debiteringsgrad. Resurskonsultförsäljningen störs av bl.a. Ericssons neddragning som leder till större utbud på övriga marknaden. Åtgärdsprogrammets genomförande : Åtgärdsprogrammet genomförs i stort enligt plan. - Enheterna för marknadskommunikation och utbildning är nedlagda. - Köpenhamnskontoret har minimerats - Sammanlagt 39 av i åtgärdsprogrammet aviserade 45 anställda har nu slutat eller sagts upp. - Lokaler och vissa andra kostnader har dock inte kunnat avvecklas i önskad omfattning. Sammantaget leder detta till avsevärda kostnadsbesparingar. Dock är det styrelsens uppfattning att kompletterande åtgärder behöver vidtas för att uppnå ytterligare beredskap för fortsatt lågkonjunktur under hösten och för att nå uppsatta mål. Ytterligare ca 40 personer, i huvudsak ej debiterbar personal, kan komma att behöva lämna företaget under Q 3. Resultatutvecklingen Resultatutvecklingen sedan kvartalsrapporten och genomförandet av åtgärdsprogrammet följer planen. Med tanke på branschens generella svårigheter har resultatutvecklingen för april och maj varit relativt god. Det sammanlagda EBITDA resultatet för april och maj har varit break- even. Detta trots att dessa månader hade få debiterbara dagar. Ett fullständigt resultat för Q 2 presenteras 17 augusti. Med hänsyn till den fortsatt dåliga marknadssituationen finns risken att bolaget inte uppnår målet om 10% marginal under Q 4. Det finns dock en klar målsättning att relativt övriga branschföretag ha en bättre resultatnivå. Möjligheten att uppnå 10% marginal för 2002 som ett resultat av de genomförda och planerade kostnadsminskningarna är fortfarande mycket stora. Kapitalsituationen Den 31 Maj fanns 14,5 Mkr i likvida medel, vilken innebär ca 50% ökning jämfört med 31 mars. Totalt likviditetsutrymme inklusive beviljade men ej utnyttjade krediter uppgår till 38 Mkr. Detta skall normalt vara tillräckligt för att finansiera verksamheten under hösten. För mer information: Anders Eriksson, VD Softronic AB Telefon: 08-51 90 90 00 Softronic AB Softronic skapar lönsamma lösningar på kundens affärsproblem med rätt kvalitet i alla led. Vår grund devis är IT för bättre affärer. Genom att kombinera managementkompetens med innovativa Internetbaserade lösningar kan Softronic ta ett helhetsansvar från behovsanalys och utveckling till implementation och drift. Softronic grundades 1984 och har idag cirka 400 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås samt Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/28/20010628BIT00760/bit0001.pdf