Softronic tar plats på Maratonlistan 2001

Softronic tar plats på Maratonlistan 2001 Softronic AB har kvalificerat sig för Maratonlistan 2001, som idag presenteras av tillväxtkonsulten Ahrens och Svenska Dagbladet. Listan omfattar Sveriges 28 mest uthålliga och snabbväxande företag. - Det är en maratonprestation av Softronic, att under tio års tid växa så snabbt med uthållig lönsamhet, säger Thomas Ahrens, VD för Ahrens Rapid Growth. Softronic kom på 5:e plats. Totalt har 28 företag kvalificerat sig för en plats på årets Maratonlista, mot 22 företag förra året. - Det visar på vår stabilitet över tiden, säger Softronics VD Anders Eriksson. Just nu är hela marknaden inne i en svacka och därmed bolagets lönsamhet. Nu har styrelsen föreslagit en nyemission för att positionera bolaget inför vändningen. Men ser vi historiskt så har Softronic under sina 17 verksamhetsår alltid varit självfinansierat, vad gäller den organiska tillväxten, utvecklingen av produkter samt köp av företag och ändå växt under lönsamhet. För att kvalificera sig till Maratonlistan krävs att företaget har svensk ägarmajoritet, under de senaste tio åren haft en genomsnittlig organisk omsättningsökning på minst 20 procent per år, har minst 50 anställda, en omsättning på minst 50 miljoner kronor och har varit lönsamt i minst sex av de tio senaste åren. För mer information Anders Eriksson, VD Softronic, anders.eriksson@softronic.se Tel. 08-51 90 90 00 Thomas Ahrens, VD Ahrens Rapid Growth, thomas.ahrens@ahrens.se Tel. 0708-791 100 Ahrens Rapid Growth Ahrens Rapid Growth är tillväxtkonsulten som myntade begreppet tillväxtföretag och årligen producerar den s.k. Tillväxtlistan. Ahrens- gruppen består av tre dotterbolag och ett joint venture. Ahrens-gruppen har totalt 55 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Lund och Oslo. Softronic AB Softronic är ett IT- och managementbolag som bidrar till kundernas affärsutveckling och ökade konkurrenskraft. Bolagets grundidé är att leverera IT för bättre affärer. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspets- och Internetteknik med kompetens inom strategi och affärsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementation och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 400 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.softronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00010/bit0001.pdf