Softronics extra bolagsstämma godkände nyemission om 46 mkr

Softronics extra bolagsstämma godkände nyemission om 46 mkr Vid den extra bolagsstämman i Softronic AB (publ) måndagen den 17 september, godkändes styrelsens beslut om en utökning av bolagets aktiekapital från 46.714.268 SEK till högst 93.428.536 SEK genom emission av B-aktier. Beslut om godkännande av nyemission Styrelsen har den 29 augusti 2001 under förutsättning av bolagsstämmans godkännande fattat beslut om att bolagets aktiekapital skall ökas från 46.714.268 SEK till högst 93.428.536 SEK genom emission av högst 23.357.134 nya aktier, envar om nominellt belopp 2,00 SEK. Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission. Emissionskursen skall vara 2,00 SEK per aktie. Rätt att teckna nya aktier skall med företrädesrätt tillkomma bolagets aktieägare, varvid skall gälla att en (1) gammal A- eller B-aktie skall berättiga till teckning av en (1) ny B-aktie. För att få teckna aktier med företrädesrätt måste aktieägare vara registrerade i den av VPC AB förda aktieboken senast på avstämningsdagen den 24 september 2001. Sista dag för handel i Softronicaktien med rätt till deltagande i emissionen är den 19 september 2001. Teckningstiden för nyemissionen skall vara från den 28 september 2001 till och med fredagen den 19 oktober 2001. Teckning och betalning av aktier med företrädesrätt skall ske under perioden 28 september - 12 oktober 2001. Teckning utan företrädesrätt medges endast för Traction AB som garanterar del av nyemissionen. Nyemissionen ger Softronic möjlighet att få en konkurrensfördel på marknaden genom att snabbt genomföra åtgärdsprogram för lönsamhet, skapa förtroende för bolaget och till fortsatt tillväxt. En god kapitalbas ger också förutsättningar att delta i den strukturomvandling som branschen nu står inför. För mer information Anders Eriksson, VD Softronic, anders.eriksson@softronic.se Tel. 08-51 90 90 00 Softronic AB Softronic är ett IT- och managementbolag som bidrar till kundernas affärsutveckling och ökade konkurrenskraft. Bolagets grundidé är att leverera IT för bättre affärer. Genom att kombinera erfarenhet och nytänkande inom spjutspets- och Internetteknik med kompetens inom strategi och affärsutveckling, tar Softronic ett helhetsansvar - från behovsanalys och utveckling av transaktionsintensiva verksamhetslösningar till implementation och drift. Företaget grundades 1984 och har idag cirka 400 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Estland, Frankrike, Portugal, Spanien och USA. Softronic är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.softronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT01270/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT01270/bit0001.pdf