CeBIT 2013: Software AG lanserar nya möjligheter för mobil åtkomst

Stockholm, 21 februari, 2013

År 2020 beräknas det finnas ca 10 miljarder mobila enheter i världen. Att mobila applikationer driver på den ekonomiska utvecklingen är tydligt, men då användarupplevelsen blir alltmer personlig blir det också allt svårare för ett företags IT-avdelningar att tillfredsställa en alltmer mångfacetterad målgrupp. Tjänster skapar en ”win-win situation” där användarna får det de vill ha, app-utvecklarna tjänar pengar samtidigt som företagen kan tillgodose sin målgrupp. På CeBIT 2013 lanserar Software AG sin nya tjänstehanteringsplattform (API Management solution), som bygger på webMethods-teknologi och underlättar hela processen med att planera, analysera och utveckla tjänster baserat på Web-Services, REST, JSON eller andra API’er (Application Programming Interfaces) antingen lokalt eller i molnet.

”I dag är tjänster det gemensamma språket för mobil åtkomst till ett företags resurser. Detta skapar enorma nya affärsmöjligheter”, säger Fredrik Silfwerplatz, säljchef för Software AG i Norden. ”Med tjänster som ny distributionskanal kan företag nå nya marknader och målgrupper med sina produkter och tjänster. Vårt mål är att hjälpa dem att planera, installera, lansera och hantera sin tjänsteinfrastruktur på ett framgångsrikt sätt genom hela livscykeln”.

Software AG har skapat en skalbar och säker lösning för att drifta och förmedla tjänster som möjliggör analys och rapportering för att tydliggöra tjänsteanvändningen. Programmeringsgränssnitt eller tjänster låter företag ge externa utvecklare av mobila appar tillgång till sina unika data och funktioner för att bygga mobil- och webbappar på ett innovativt sätt. Med hjälp av dessa appar kan man interagera med sina kunder på nya sätt, och potentiellt hitta nya inkomstkällor. En ny rapport från Forrester Research visar också att tjänster skapar och frigör affärsvärdet av data.1

Software AG tillhandahåller en integrerad infrastruktur, baserad på webMethods-teknologi för hantering av en tjänsts hela livscykel.

Fördelar sammanfattningsvis:

Snabba upp anammandet av tjänster genom att skapa en modern tjänste-portal som lockar till sig externa utvecklare. Utvecklare av appar kan söka efter tjänster som de behöver, läsa dokumentation och få uppdaterad information om tjänster som de använder.

Skydda, förmedla och övervaka trafik mellan tjänstekonsumenter och backendservrar. Detta låter tjänsteleverantörer samla in mätdata för exempelvis analys och ”dashboards” för nyckeltal eller fakturering.

Bygga de rätta tjänsterna för verksamheten genom att enhetligt hantera hela processen med utformning, utveckling, driftsättning, versionshantering och utveckling av tjänster.

Software AG kommer under CeBIT 2013 att visa hur kunder kan utnyttja nya möjligheter i webMethods för att driva tjänstehanteringsprojekt. Läs mer på Software AG:s webbsida.

1Forrester Research, ”The Forrester Wave™: API Management Platforms, Q1 2013”, Eve Maler and Jeffrey S. Hammond, February 5, 2013

För mer information och intervjuar kontakta:
Susan Rose, presskontakt Susan Rose Communication AB, 073 300 3010, e-post: susan@susanrose.se
Camilla Emlé, marknadschef Software AG Norden, 0705-951705

Software AG har huvudkontor i Tyskland och finns listat på Frankfurtbörsen. Företaget är världsledande på Business Process Excellence och har under fyrtio år av innovationer lanserat Adabas – den första högpresterande transaktionsdatabasen, ARIS – den första plattformen för affärsprocessanalys, webMethods – den första B2B-servern och SOA-baserade integrationsplattformen, samt utvecklat Big Data via Terracottas BigMemory.

2011 hade Software AG en omsättning på 1,1 miljarder Euro och mer än 5 500 anställda som i sin tur hjälpte ca 10 000 företag och offentliga institutioner i 70 länder. Grunden för Software AGs system och lösningar är att kunderna snabbare ska kunna uppnå sina verksamhetsmål. Se mer på www.softwareag.com.

Snabbfakta

På CeBIT 2013 lanserar Software AG sin nya tjänstehanteringsplattform, API Management solution.

Citat

”I dag är tjänster det gemensamma språket för mobil åtkomst till ett företags resurser. Detta skapar enorma nya affärsmöjligheter”
Fredrik Silfwerplatz