• Software AG/

Extrem ökning av intresset för In-Memory lösningar - Terracotta ser en ökning med 500 procent på bara ett år

Stockholm, 24 maj, 2013 - Under senaste året har Terracotta Inc., ett Software AG bolag som är ledande inom in-memory lösningar för Big Data, märkt en drastisk intresseökning av teknologin på över 500%. Jämförelsen är gjord mellan första kvartalet 2012 och första kvartalet 2013 och gäller nedladdningar av flaggskeppsprodukten BigMemory, vilken möjliggör blixtsnabb åtkomst av Big Data-information i realtid. Intresset har ökat speciellt efter Terracotta köptes av Software AG 2011 och även nedladdningar av övriga Terracottaprodukter som Ehcache och Quartz Scheduler växer stadigt med över 20% månad efter månad.

”Terracotta ger kunderna möjlighet att snabbt se affärsvärdet av BigMemory innan de gör investeringen”, säger Nathaniel Rowe, analytiker på Aberdeen Group. Den korta cykeln för ”proof-of-concept” gör att potentiella kunder snabbt ser affärsvärdet med en in-memory lösning, vilken enligt Aberdeens undersökning visar på resultat som är upp till 100 snabbare än traditionella databaser. Det är det som särskiljer Terracotta från sina konkurrenter”.

"In-memory lösningar för Big Data används av innovativa företag som vill skapa konkurrensfördelar genom ”data” och Terracotta är ledande inom denna snabbt växande marknad," säger Fredrik Silfwerplatz, VD för Software AG i Norden.

"Vi ser även att genom att erbjuda kunder möjligheten att testa våra lösningar i sina egna miljöer driver vi intresset ytterligare inom alla branscher. Våra kunder litar på vår förmåga att leverera resultat och skalbarhet av värdefull data. " fortsätter Fredrik Johansson, Nordiskt ansvarig för Terracotta. ” Software AGs produktsviter ARIS 9.0 och webMethods 9.0 har integrerad BigMemory 4.0-teknik, vilket sätter Software AG i framkant för företag som vill dra största möjliga värde från Big Data. Flexibiliteten i BigMemory gör Software AG unik med att ge kunder möjlighet att driva sin verksamhet med den hastighet och precision som möjliggjorts genom de fyra megatrenderna Big Data, Cloud, Mobile och Social.”, säger Fredrik Johansson.

Företaget meddelar också att den senaste releasen av BigMemory 4.0 och den kommande In-Genius plattformen har valts som finalister i 2013 års amerikanska Business Awards inom kategorin ” New Product or Service of the Year - Software - Business or Competitive Intelligence Solution”. Vinnarna kommer att presenteras i San Fransisco i september, 2013.

Vad är Terracotta’s BigMemory och In-Genius

Under det första kvartalet 2013, presenterade Terracotta den senaste releasen av sin in-memory plattform: flaggskeppet BigMemory. Med BigMemory 4.0, kan företagen flytta hundratals terabyte av värdefull data från långsamma hårddiskar till maskinens minne för att på så sätt skapa blixtsnabb åtkomst. BigMemory 4,0 har dessutom en tillförlitlighet och flexibilitet som tidigare endast var tillgänglig i traditionella, disk-baserade system för datahantering. Företaget har även planer för In-Genius, en ny plattform för In-Memory som tillgängliggör information i realtid. Detta leder till att företag kan minimera risker samt samt automatisera affärsprocesser och snabbt lansera nya erbjudanden, produkter och tjänster, allt i realtid.

Terracottas starka tillväxt ligger i linje med Software AGs egen tvåsiffrig tillväxt. Nyligen förvärvade man LongJump, den mest omfattande molnplattformen för affärs-och processdrivna applikationer. LongJump, med huvudkontor i Santa Clara, Kalifornien, stödjer större bolags övergripande molnstrategier och tillväxtinitiativ kring megatrenderna Big Data, Cloud, Mobile och Social. Terracotta är en del av Software AG Group. Terracotta In-Genius - som levererar affärsinformation i realtid från samtliga informationskällor, och till samtliga enheter  - är en integrerad del av Software AGs Big Data strategi. In-Genius kommer att drivas av Terracotta nya BigMemory 4.0 In-Memory plattform.

Supporting Resources:

För mer information och intervjuar kontakta:

Susan Rose, presskontakt Susan Rose Communication AB, Telefon 46 73 300 3010, susan@susanrose.se

Camilla Emlé, marknadsdirektör Software AG Norden, Telefon 46 705 95 17 05

Om Software AG

Software AG hjälper organisationer att snabbare uppnå sina affärsmål. Bolagets lösningar för Big Data, integration och affärsprocesser ger kunderna möjlighet att maximera sin operationella effektivitet, modernisera sina system och optimera sina processer för smartare beslut och bättre service. Genom över 40 års innovation i nära samarbete med kunder är företaget rankat som en ledare inom 15 marknadskategorier, och har följande välkända produktfamiljer som nav: Adabas och Natural, ARIS, Terrakotta och webMethods. Software AG har mer än 5 400 anställda i 70 länder och omsatte € 1,05 miljarder under 2012. Läs mer på www.softwareag.com.

About Terracotta, Inc.

Terracotta, the leader in in-memory technologies for enterprise Big Data, is the innovator behind some of the most widely used software for application scalability, availability and performance.  Headquartered in San Francisco, CA, Terracotta solutions are deployed in more than 2.5 million installations around the world, and the company boasts the majority of Global 1000 companies as customers.  The company’s flagship BigMemory platform is a Big Data in-memory solution delivering performance at any scale. Terracotta’s other leading solutions include Ehcache, the award-winning de facto caching standard for enterprise Java and Quartz Scheduler, a leading job scheduler.  Terracotta is a wholly-owned subsidiary of Software AG (Frankfurt TecDAX: SOW).  For more information, visit www.terracotta.org or follow us on Twitter (@terracottatech), Facebook (https://www.facebook.com/Terracotta) and LinkedIn (http://www.linkedin.com/company/terracotta).

Taggar: