Software AG drar ifrån konkurrenterna

Software AG, marknadsledande på Business Process Excellence, redovisade en tillväxt på licensintäkter på 19 procent i sitt största affärsområde (BPE) under första kvartalet 2013. Med detta resultat överträffade bolaget tydligt sina konkurrenter.

Pressmeddelande 2013-05-06: Software AG har under hela 2013 tagit till en rad strategiska tillväxtåtgärder som fortsätter att ha en positiv inverkan inklusive en utvidgning av bolagets säljkår bland annat i Norden. Detta under ledning av den nytillträdde nordiske säljdirektören Fredrik Silfwerplatz, som närmast kommer från IBM. Software AG är optimistisk gällande kommande kvartal och förväntas se stigande licensintäkter från BPE under året.

Företaget visar klart bättre resultat än marknaden i övrigt. För att nå ytterligare tillväxt planerar Software AG ytterligare tillväxtsatsningar inom affärsområdet för BPE under 2013, och bekräftar helårsprognosen för året.

"Vårt resultat för första kvartalet bekräftar attra strategiska tillväxtsatsningar är helt rätt. Vi tillhandahåller en brygga mellan affärs- och it-processerna; en möjlighet till samsyn och uppföljning där analys står i centrum. Det är enormt stor efterfrågan på produkter kring de fyra tekniska megatrenderna: Cloud, Big Data, Mobile och Social. Marknaden ser allt tydligare kopplingen mellan processutveckling och affärsutveckling. Vårt erbjudande inom Business Process Excellence adresserar exakt vad våra kunder behöver och hjälper dem framgångsrikt genomföra sina strategier för digitalisering. Att vi satsar rätt är något som nu visar sig i våra kvartalssiffror,”säger Fredrik Silfwerplatz, säljdirektör för Software AG i Norden.

Läs mer på Software AG:s webbsida.

För mer information och intervjuar kontakta:

Susan Rose, presskontakt Susan Rose Communication AB, Telefon +46 73 300 3010, susan@susanrose.se

Camilla Emlé, marknadsdirektör Software AG Norden, Telefon +46 705 95 17 05

Software AG har huvudkontor i Tyskland och finns listat på Frankfurtbörsen. Företaget är världsledande på Business Process Excellence och har under fyrtio år av innovationer lanserat Adabas – den första högpresterande transaktionsdatabasen, ARIS – den första plattformen för affärsprocessanalys, webMethods – den första B2B-servern och SOA-baserade integrationsplattformen, samt utvecklat Big Data via Terracottas BigMemory.

2011 hade Software AG en omsättning på 1,1 miljarder Euro och mer än 5 500 anställda som i sin tur hjälpte ca 10 000 företag och offentliga institutioner i 70 länder. Grunden för Software AGs system och lösningar är att kunderna snabbare ska kunna uppnå sina verksamhetsmål. Se mer på www.softwareag.com.