SOFTWARE AG köper alfabet AG och stärker sin marknadsposition inom Enterprise Architecture

Software AG annonserar idag att man köpt upp det tyska företaget alfabet AG (“alfabet”) som är ledande inom området Enterprise Architecture Management och IT Portfolio Management. Detta bekräftar Software AGs fortsatta tillväxtstrategi, och man kommer nu att bli en ledande aktör för lösningar för att optimera IT-landskap och processer.

Stockholm, Sverige, 4 juni, 2013: Ökad digitalisering utmanar många företag att tänka om och modernisera sina affärsmodeller med hjälp av Cloud, Mobile, Social, och Big Data, vilket gör det nödvändigt att förändra företagens befintliga IT-infrastrukturer. alfabet AG, en ledande leverantör av lösningar för Enterprise Architecture Management och IT Portfolio Management, fokuserar på att planera och optimera IT-infrastrukturer och har globala kunder såsom Daimler, Volkswagen, BMW, Credit Suisse och UBS. Genom att kombinera ARIS, Software AGs marknadsledande produkt för modellering och analys av operativa processer, med alfabets produkter får kunderna en tätare koppling mellan affärsprocesser och IT-landskapet.

Erik Masing, VD för alfabet, säger: "Sedan företaget grundades har vi upplevt en fantastisk tillväxt och analytiker från Gartner och Forrester har bekräftat vår marknadsledande position. Vi står nu inför utmaningen att nå en större marknad, och för att göra detta behöver vi en global närvaro och en stark sälj-och konsultverksamhet. Vi har hittat en idealisk partner i Software AG då våra lösningar kompletterar varandra perfekt. "

Software AGs Nordiska VD, Fredrik Silfwerplatz, tillägger: "företag blir alltmer digitala växer behovet av att optimera IT-landskap och processer. Detta kommer att ytterligare stärka vår position på marknaden."

Förvärvet ligger i linje med Software AG s strategi att expandera sitt dynamiskt växande affärsområde för integration och processer (Business Process Excellence) i syfte att hjälpa kunderna digitalisera sina verksamheter kring: Mobile, Cloud, Social och Big Data.

Läs hela den engelska pressreleasen här.

För mer information och intervjuar kontakta:

Susan Rose, presskontakt Susan Rose Communication AB, Telefon 46 73 300 3010, susan@susanrose.se

Camilla Emlé, marknadsdirektör Software AG Norden, Telefon 46 705 95 17 05

Om Softwara AG

Software AG hjälper organisationer att snabbare uppnå sina affärsmål. Bolagets lösningar för Big Data, integration och affärsprocesser ger kunderna möjlighet att maximera sin operationella effektivitet, modernisera sina system och optimera sina processer för smartare beslut och bättre service. Genom över 40 års innovation i nära samarbete med kunder är företaget rankat som en ledare inom 15 marknadskategorier, och har följande välkända produktfamiljer som nav: Adabas och Natural, ARIS, Terrakotta och webMethods. Software AG har mer än 5 400 anställda i 70 länder och omsatte € 1,05 miljarder under 2012. Läs mer på Software AG:s webbsida.

About alfabet:

alfabet was started in 1997 and employs altogether about 90 people in Berlin and other locations in Cambridge, Massachusetts (USA) and Singapore. The company's customer base includes 70 global companies such as Daimler, Volkswagen, BMW, Credit Suisse, and UBS. The transaction closing is scheduled for end of June; however, the transaction is subject to antitrust clearance from the Federal Cartel Office.

Citat

Erik Masing, VD för alfabet