Software AG lanserar Data Masking för Adabas

Säkerställer anonymitet i känsliga filer även om databaserna bearbetas

Software AG lanserar Data Masking för Adabas. Det handlar om en lösning som skapats för att designa och testa applikationer innehållande verkliga data men som samtidigt garanterar integritet och säkerhet för känslig information i databaserna.

Det kan handla om allt från kundernas namn kreditkortsnummer till medicinjournaler. Det är nu fullt möjligt att på ett enkelt sätt genomgående ersätta känslig informationen med dummyvärden eller dummytext. Data Masking för Adabas automatiserar denna omvandlingsprocess och ser till att potentiellt känsliga data hela tiden förblir anonyma och även i olika Adabasmiljöer.

"Data Masking för Adabas säkerställer att det snabbt går att ändra i och utveckla databaser utan att någon risk för säkerhet och integritet uppstår", säger Jimmy Sköldberg, Sverigechef på Software AG. "Företag och myndigheter kan följa dataskyddskrav och marknadens förväntningar samtidigt som de kan minska kostnad och tid för applikationsutveckling. Tidigare har det ju varit ett drygt arbete att ändra alla förekomster av känsliga data för hand, något som gjort att man dragit sig för att testa nya applikationer på databaserna"

Myndigheter som måste följa dataskyddslagstiftningen som HIPAA, PCI DSS, GLBA och EU: s dataskyddsdirektiv kan nu direkt börja använda Data Masking för Adabas. Det förhindrar också att känsliga uppgifter kommer på avvägar.

För mer information:
Jimmy Sköldberg, Nordenchef, 08-59463380
Camilla Emlé, marknadschef Norden och Benelux, 0705-951705.

Mer information om detta finns på: http://www.softwareag.com/corporate/products/adabas_2010/compliance/default.asp

Software AG är världsledande inom Business Process Excellence och erbjuder lösningar för business process management (BPM). Under 40 år har företaget samlat en palett av systemapplikationer för att utveckla affärsprocesser. Här finns ARIS (plattform för affärsprocessanalyser), WebMethods (SOA-baserad integrationsplattform), Adabas, CentraSite samt IDS Scheer Consulting. Företaget är noterat på Frankfurtbörsen och huvudkontoret ligger i Darmstadt, Tyskland. 2011 hade Software AG 5 500 anställda och omsatte 1,1 miljarder Euro. Totalt servar företaget omkring 10 000 företag och myndigheter I 70 länder. Se mer på www.softwareag.se.

Taggar: