• Software AG/

Software AGs resultat och licensintäkter i tredje kvartalet överträffade marknadens förväntningar

• Licensintäkter inom kategorin Business Process Excellence (BPE) ökade med 20 procent
  • Rörelseresultatet före finansiella kostnader och skatt ökade från 60 till 62 miljoner euro
  • Tvåsiffriga ökningar av licensintäkter inom BPE i alla regioner
  • Stabil ETS-affär (Enterprise Transaction Services) jämfört med tredje kvartalet, 2011
  • Prognosen för helåret 2012 bekräftad

Utveckling av licensintäkter
Software AG rapporterar att intäkter från programvarulicenser, den viktigaste tillväxtindikatorn, hamnar på 81 miljoner euro i tredje kvartalet. Det innebär en tillväxt med cirka 8 procent jämfört med förra årets mycket starka tredje kvartal (74,7 miljoner euro) och är betydligt över marknadens förväntningar.

Inom affärsområdet Business Process Excellence (BPE) ökade licensintäkterna med 20 procent till cirka 50 miljoner euro (föregående år: 41.7 miljoner euro). Denna positiva utveckling bygger på det faktum att alla regioner visade tvåsiffriga tillväxttal inom BPE. Försäljningsoffensiven i Nordamerika som företaget investerat kraftigt i sedan början på året levererade stark tillväxt för andra kvartalet i rad. Även i Europa fortsatte den positiva trenden. Dessutom fortsatte BigData-produkterna från Terracotta sin dynamiska tillväxt och bidrog med 5 miljoner euro i licensintäkter vilket innebär att rekordförsäljningen från det andra kvartalet fortsatte.

I den traditionella verksamheten för Enterprise Transaction Services (ETS) var licensintäkterna ungefär 30 miljoner euro, nästan i nivå med rekordnivåerna 2011 (31.6 miljoner).

Utveckling av konsultverksamhet och tjänster
Intäkter för Group maintenance ökade med 4 procent till circa 98 miljoner euro (94,2 miljoner 2011). BPE- och ETS-divisionerna bidrog med omkring 47 miljoner euro vardera. Intäkter för konsultverksamheten uppnådde ungefär 78 miljoner euro (föregående år 105,2 miljoner) varav IDS Scheer implementering av SAP-lösningar bidrog med en tredjedel. Bakgrunden till denna tillbakagång är konsultverksamhetens fokusering på processdrivna SAP-lösningar på viktiga marknader.

Total omsättning och resultat för tredje kvartalet 2012
På grund av minskade intäkter från tjänster blev den sammantagna omsättningen 257 miljoner euro (274,6 miljoner i kvartal 3, 2011) men nådde samma höga nivåer som andra kvartalet, vilket normalt sett är ett starkare kvartal (258,6 miljoner euro). Rörelseresultatet före finansiella kostnader och skatt ökade från 60 till €62 miljoner euro, vilket var högre än föregående kvartal 2012 (57,1 miljoner).

Utvecklingen under årets första nio månader 2012
BPE licensförsäljningen ligger på ungefär 131 miljoner euro (förra året: 112,1 miljoner) för årets första nio månader. Detta är en ökning med omkring 17 procent. ETS licensförsäljningen för årets nio första månader ligger strax över förra årets resultat med 89 miljoner euro (87.2 miljoner 2011). Produktintäkter (licenses and maintenance) för hela gruppen ökade under niomånadersperioden med omkring sex procent till 515 million euro (föregående år 484,7 miljoner). Försäljning och resultat gick ned under de första nio månaderna 2012, påverkat av konsolideringen av konsultverksamheten. Omsättningen hamnade på 770 miljoner euro (föregående år 804,3 miljoner). Det operativa resultatet var i storleksordningen 172-174 miljoner euro (190 miljoner motsvarande period 2011).

Prognos
Den dynamiska tillväxten i licensförsäljning som drivs av de innovativa BPE- och Terracottaprodukterna har ytterligare stärkts av den stabila utvecklingen inom ETS under årets första nio månader. Tendensen förväntas fortsätta under det fjärde kvartalet. Därför kan Software AG bekräfta sin prognos för helåret 2012. Företaget kommer att komplettera detta meddelande med en fullständig bild av kvartalsresultatet den 30 oktober 2012.

För mer information:
Jimmy Sköldberg, vd för Norden och Benelux, 0706-487812
Camilla Emlé, marknadschef Norden och Benelux, 0705-951705

Software AG har huvudkontor i Tyskland och finns listat på Frankfurtbörsen. Företaget är världsledande på Business Process Excellence och har under fyrtio år av innovationer lanserat Adabas – den första högpresterande transaktionsdatabasen, ARIS – den första plattformen för affärsprocessanalys, webMethods – den första B2B-servern och SOA-baserade integrationsplattformen, samt utvecklat Big Data via Terracottas BigMemory.

2011 hade Software AG en omsättning på 1,1 miljarder Euro och mer än 5 500 anställda som i sin tur hjälpte ca 10 000 företag och offentliga institutioner i 70 länder. Grunden för Software AGs system och lösningar är att kunderna snabbare ska kunna uppnå sina verksamhetsmål. Se mer på www.softwareag.com.