Sogeti årets mest föräldravänliga arbetsplats

Report this content

Fackförbundet Unionen delar årligen ut priser till Sveriges mest jämställda arbetsgivare. Priset Guldnappen 2019, som delas ut till Årets mest föräldravänliga arbetsplats, tilldelas Sogeti Sverige AB.

Stockholm, 191112 – I 16 år har Unionen delat ut priset Guldnappen till Sveriges mest föräldravänliga företag. Förra året växte priset och består nu av tre priskategorier: Guldnappen – för ett föräldravänligt arbetsliv, Guldstegen – för jämn könsfördelning bland chefer och Guldpengen – för jämställda löner.

Sogeti Sverige AB, med verksamhet på 21 orter* runt om i landet, tilldelas Guldnappen som årets mest föräldravänliga arbetsplats med följande motivering:

”I en mansdominerad IT-bransch, trots utmaningen att många anställda arbetar ute hos kund, har de lyckats skapa en positiv och uppmuntrande arbetsplatskultur med tydliga rutiner och konkreta insatser för ett föräldravänligt arbetsliv.”

- Att vara en föräldravänlig arbetsplats är en självklarhet och ett måste för oss. Det gör oss till en attraktiv arbetsplats där våra anställda, både män och kvinnor, kan verka under hela deras yrkesverksamma karriär. Att vinna Guldnappen fyller oss med stor stolthet och ger oss ytterligare ett kvitto på att våra insatser kring föräldravänlighet och gender balance bär frukt, kommenterar Frida Karlsson, HR-direktör på Sogeti.

Alla Unionen-medlemmar kan nominera sin arbetsplats genom att skriva en motivering till varför arbetsplatsen borde vinna. Motiveringen är utgångspunkten för vår bedömning men grundkraven på en skriftlig jämställdhetsplan och en lönekartläggning och analys samt kollektivavtal med Unionen måste också vara uppfyllda innan arbetsplatsen kan bli aktuell som mottagare av Guldnappen. Unionens förbundsstyrelse utser den vinnande arbetsplatsen som belönas med åran att vinna Guldnappen-priset och en prissumma på 10 000 kronor.

- Vi vill göra skillnad och påverka på ett positivt sätt. Därför har vi beslutat att ge vår prissumma på 10 000 kronor, plus ytterligare 10 000 kronor från oss på Sogeti, till den rikstäckande organisationen Sveriges Makalösa Föräldrar som stöttar ensamstående föräldrar och deras barn, avslutar Frida Karlsson.

Mer information om Unionens jämställdhetspriser
Mer information om Sveriges Makalösa Föräldrar

*Borlänge, Borås, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Nyköping, Sandviken, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro och Örnsköldsvik.

Therese Sinter
E-post: therese.sinter@sogeti.se

Om Sogeti Sverige
Sogeti, en del av Capgemini-koncernen, har verksamhet på över 100 orter runt om i världen. I Sverige finns 21 kontor med totalt 1150 medarbetare. Sogeti arbetar nära kunder och partners för att dra full nytta av möjligheterna med teknologi och kombinerar agilitet och implementeringshastighet för att skräddarsy innovativa, framtidsfokuserade lösningar inom Digital Assurance & Testing, Cloud och Cybersecurity, förstärkta av AI och automation. Med sin pragmatiska ”value in the making”-ansats och sin passion för teknologi hjälper Sogeti organisationer att digitalisera – snabbt.

Capgemini Group, en världsledande leverantör inom konsulting, tekniktjänster och digital transformation, ligger i framkant inom innovation för att adressera hela spektret av kundernas möjligheter i den snabbrörliga världen av Cloud, Digital och plattformar. Genom att bygga vidare på sitt starka 50-åriga arv och djupa sektorspecifika expertis, stöttasorganisationer att förverkliga sina affärsdrivande ambitioner via en omfattande tjänsteportfölj, från strategi till verksamhet. Capgemini-koncernen drivs av övertygelsen att affärsvärdet av teknologi genereras av och genom människor. Det är en multinationell koncern med över 200 000 anställda i över 40 länder. Capgemini Group redovisade 2018 globala intäkter på 13,2 miljarder euro. People matter, results count.

För mer information besök www.sogeti.se.