Efter succén i Stockholm är nu Ostindiefararen på väg hem igen

Pressmeddelande/pressinbjudan Att: Nyhetschefen Göteborg 2010-06-24 Efter succén i Stockholm är nu Ostindiefararen på väg hem igen

Den 28 juni kommer Ostindiefararen Götheborg äntligen hem efter en succéfylld resa till Stockholm och Fredrikshamn. Klockan 10.00 den 28 juni har Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg, nöjet att bjuda in media och allmänhet till Stenpiren, södra älvstranden för att ta emot skeppet vid ankomsten till Göteborg.

När Ostindiefararen Götheborg lägger till vid Stenpiren den 28 juni har hon intagit den plats där hon kommer att ligga under sju veckor fram till och den 14 augusti. Skeppet och området på Stenpiren, Södra Älvstranden, kommer vara öppet varje dag från klockan 11.00 och senare i sommar blir hon även en del av kulturkalaset.
– Vi har fått en mycket bra plats vid Stenpiren och hoppas på många besökare, både turister och förbipasserande göteborgare, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

När skeppet väl har lagt till vid Stenpiren kommer det finnas möjlighet att köpa biljetter för att gå ombord, ta del av den historiska utställningen samt se filmen "Ostindiefararens resa till Kina och hem igen". – Vi har många aktiviteter förberedda för tiden vid Stenpiren och vi kommer bland annat att öppna en Cafékrog "Cafékrogen Ostindiefararen", som har öppet varje dag från klockan 11.00 till sent på kvällen, säger Rikard Thornander.

Ostindiefararen Götheborg ligger vid Stenpiren fram till och med den 14 augusti då man sätter segel mot Amsterdam och senare även Bremenhaven.
– Efter sommarens seglatser har vi som målsättning att komma iväg på en ny långresa, den här gången till USA år 2013 för att fortsätta vårt arbete att marknadsföra Sverige och svenskt näringsliv ute i världen, säger Rikard Thornander.

För ytterligare information om skeppet: Kontakta Anna Ekdahl, tfn +46 (0)73 634 48 00, e-post: anna.ekdahl@soic.se www.soic.se

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena och Volvo i samarbete med Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal mindre expeditioner i Sverige och Norden. Nu är man ute på 2010 års turné och har bland annat deltagit i festligheterna kring kronprinsessan Viktorias bröllop. År 2013 planeras en ny långresa för Ostindiefararen Götheborg, den här gången till USA.