Kinas vicepresident besökte Ostindiefararen Götheborg under sitt officiella statsbesök i Sverige

Idag inleddes söndagens program för den kinesiska vicepresidenten Xi Jinpings officiella stadsbesök i Sverige med bland annat ett besök ombord på Ostindiefararen Götheborg. – Tack vare Ostindiefararens historiska resa till Kina har skeppet ett mycket stor symbolvärde för Kina och det kinesiska folket. Skeppet symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan länderna, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Tillsammans med vicepresidenten anlände ett flertal kinesiska ministrar till Ostindiefararen Götheborg. Under eftermiddagen reser delegationen vidare till Stockholm där man bland annat kommer att träffa näringsminister Maud Olofsson.
– Ostindiefararen Götheborg betyder oerhört mycket för Sverige och svenskt näringsliv, skeppet är en dörröppnare för svenska företag ute i världen, säger näringsminister Maud Olofsson.

Ostindiefararen Götheborgs historiska resa till Kina och tillbaka till Sverige (2005 - 2007) hårdbevakades av kinesiska media vilket gjorde skeppet mycket känt bland den kinesiska befolkningen. Därigenom blev skeppet även en nationalsymbol för Sverige i Asien.

Kinas vicepresident Xi Jinping ombord på Ostindiefararen Götheborg. I en symbolisk handling, för framtida handelsrelationer mellan Sverige och Kina sätter vicepresidenten segel i gångspelet på värderdäck tillsammans med landshövding Lars Bäckström. Bild: Anna Jolfors.
– I Kina värderas långvariga relationer och Ostindiefararen Götheborg symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan Sverige och Kina. Det är en av anledningarna till att många kinesiska ledare vill besöka skeppet, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Under förmiddagen besökte vicepresidenten även SKF och efter besöket ombord på Ostindiefararen Götheborg begav sig delegationen vidare för lunch med landshövding Lars Bäckström innan vidare transport till Stockholm.

Sedan 2005 har närmare 650 000 personer besökt Ostindiefararen Götheborg och i samband med sjösättningen 2003 utsågs H.M. Kung Carl XVI Gustaf till skeppets högste beskyddare.

För ytterligare information: Emanuel Persson, expeditionsledare Svenska Ostindiska Companiet, tfn +46 (0)31-779 34 61 För pressbilder: www.soic.se/press För rörliga bilder: ftp.soic.se (lösenord och användarnamn: press/press) eller kontakta Linda Joneland, tfn +46 (0)31 701 33 34 www.soic.se

Pressmeddelande Att: Nyhetschefen Göteborg 2010-03-28 Svenska Ostindiska Companiet överlämnade historisk gåva till Kinas vicepresident Xi Jinping

Under den kinesiska vicepresidenten Xi Jinpings besök ombord på Ostindiefararen Götheborg tidigare idag överlämnades bland annat en historisk gåva. Gåvan är ett närmare 250 år gammalt porslinsfat som 1905 återfanns vid bärgning av originalskeppets last. Vid de marinarkeologiska utgrävningarna som påbörjades 1986 fann man även stora mängder te, te som serverades vicepresidenten under besöket på Götheborg.

Porslinsfatet som överlämnades till Kinas vicepresident Xi Jinping tidigare idag är en del av den last som originalskeppet Götheborg hade ombord när det 1745 gick på grund och förliste strax utanför Göteborgs hamn. Det är ett bärfat med blåvit dekor tillverkat under 1740-talet. Fatet hittades vid bärgning av skeppets last omkring 1905. Minst 4 300 hela pjäser, en stor mängd trasiga föremål och skärvor bärgades. De arkeologiska utgrävningarna leddes av James Keiller, direktör vid skeppsvarvet Götaverken i Göteborg.

Te från 1700-talet Ombord på Ostindiefararen serverades vicepresidenten te. Teet kommer från originalskeppets last och hittades i samband med den marinarkeologiska utgrävning som påbörjades 1986. När teet bärgades hade det legat på havets botten i över 200 år. Efter bärgningen lät man kinesiska teexperter analysera fyndet och det konstaterades att teet var av sorten Zhu cha "pärlte", även kallat gunpowder.

För framtidens handelsrelationer Vicepresidentens besök ombord på Ostindiefararen Götheborg avslutades med en symbolisk handling. Tillsammans med landshövding Lars Bäckström hissade Kinas vicepresident Xi Jinping ett segel ombord, en handling med syfte att symbolisera framtidens goda handelsrelationer mellan Kina och Sverige.

– Genom gåvan och teet vill vi hedra vår gemensamma historia samtidigt som vi med hjälp av den symboliska handlingen vill blicka in i framtiden, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Pressmeddelande Att: Nyhetschefen Göteborg 2010-03-28 Den kinesiska delegationen

Idag, söndagen den 28 mars, besökte den kinesiska vicepresidenten Xi Jinping Ostindiefararen Götheborg tillsammans med ett flertal kinesiska ministrar, Kinas ambassadör i Sverige samt företrädare för det kinesiska näringslivet.

I delegationen ingår:

Li Yizhong Minister of industry and Telecommunications

Wang Guangya Deputy Foreign Minister

Chen Yuan Chairman of the Board of National Development Bank

Chen Mingming Chinese Ambassador in Sweden

Gao Hucheng Deputy Commerce Minister

Shi Zhihong Deputy Head of Central Policy and Research Office

Totalt anlände cirka 60 personer från Kina, där ibland cirka 30 kinesiska journalister.