Kunglig middag ombord på Götheborg

– Ostindiefararen Götheborg sätter segel mot bröllopet i Stockholm

Tisdagen den 8 juni sätter Ostindiefararen Götheborg segel mot den kungliga huvudstaden och den 14 juni lägger hon till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara en central del i bröllopsfirandet. Man kommer bland annat att arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia.

Det är nu bara en vecka kvar tills Ostindiefararen Götheborg lägger ut från Göteborg och sätter segel mot Stockholm. Väl framme i huvudstaden kommer skeppet ligga vid Skeppsholmen och vara en central del i det kungliga bröllopsfirandet.
– Den 16 juni kommer vi bland annat arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia, bekräftar Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

För middagen står några av Sveriges främsta gourmetkockar under ledning av Leif Mannerström. Menyn kommer att bestå av rätter inspirerade av svensk landskapstradition.

Förutom middagen med landshövdingarna kommer Ostindiefararen Götheborg även ha en hel del andra arrangemang ombord med gäster som bland andra Dan Sten Olsson, koncernchef på Stena, Volvos koncernchef Leif Johansson och SKF:s koncernchef Tom Johnstone. – Vi ser fram emot att vara en del av festligheterna och kommer att finnas på plats under hela bröllopsveckan, säger Rikard Thornander.

Klockan 12:00 den 14 juni lägger Ostindiefararen Götheborg till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara öppen för allmänheten dagtid onsdagen den 15 juni till fredagen den 18:e. Skeppet är en del av arrangemanget "Love Stockholm 2010" som pågår i två veckor, från och med nationaldagen den 6 juni, fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.

För ytterligare information: Emanuel Persson, expeditionsledare Svenska Ostindiska Companiet, tfn +46 (0)70 454 77 98 För pressbilder och rörligt material kontakta Linda Joneland, tfn +46 (0)31 701 33 34 www.soic.se

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal mindre expeditioner i Sverige och Norden. Nu planeras det inför sommaren 2010 då man bland annat kommer att delta i festligheterna kring kronprinsessan Viktorias bröllop.