Ny VD till Svenska Ostindiska Companiet AB

Till verkställande direktör i Svenska Ostindiska Companiet AB – SOIC AB – har utsetts Claes Fredriksson. Han efterträder Håkan Beskow som lämnar efter att ha fullföljt sitt kontrakt med SOIC AB

Claes Fredriksson kommer närmast från egen verksamhet som konsult och affärsutvecklare i Vancouver, Kanada. Han har tidigare också arbetat för bland annat Atlet och Tetra Pak.

Claes Fredriksson är civilingenjör från Chalmers i Göteborg och gjorde sin värnplikt som mariningenjör vid svenska flottan.

Han börjar sin anställning den 1 september.

För mer information och intervjuer:
Lars G Malmer, Ordförande, telefon: 0705-37 15 41

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena och Volvo i samarbete med Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005-2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal expeditioner runt om i Europa. Official Tour Partner för European Tour 2013 är transportföretaget Greencarrier.

Taggar:

Om oss

För ytterligare pressbilder besök http://pictures.soic.se Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 till 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på en handfull expeditioner och totalt har skeppet besökt 56 olika städer runt om i världen. Sommaren 2010 deltog hon bland annat i firandet av Kronprinsessan Victorias bröllop.