Stor succé för Götheborg i Frankrike

Efter fem fantastiska dagar i franska Brest är nu Ostindiefararen Götheborg på väg mot Bremerhaven i Tyskland, där skeppet väntas vara framme den 25 juli.
– Intresset har varit enormt stort både från media och från allmänheten, säger Emanuel Persson, expeditionsledare för Ostindiefararen Götheborg. Totalt hade vi över 15 000 besökare och franska tv kanalen France 3 sände bland annat live i över två timmar från skeppet.

Götheborg anlände till Brest fredag den 13 juli och med åtta skott salut invigde skeppet den 20:e upplagan av Europas största marinfestival, Les Tonnerres De Brest 2012. Festivalen som arrangeras var fjärde år lockade närmare en miljon besökare.
­– Det var en stor ära för oss att få inviga festivalen och det visar även på att Götheborg verkligen står ut i mängden av de över tusen båtar som deltog i festivalen, säger Emanuel Persson.

Les Tonnerres de Brest 2012 pågick i fem dagar och bevakades av över 600 ackrediterade journalister på lokal, nationell och internationell nivå.
– En av våra största evenemang ombord var när franska tv kanalen France 3 sände live från skeppet under två timmar på onsdagskvällen berättar Emanuel. Programmet som var en kvällsshow från festivalen nådde tv tittare över hela Frankrike.

På torsdagen avslutades Les Tonnerres de Brest 2012 med att Ostindiefararen ledde en parad, flankerad av tusentals båtar, till grannstaden Douranez, just söder om Brest.
– Paraden blev otroligt spektakulär och ett perfekt avslut på ett mycket lyckat besök i Frankrike, säger Håkan Beskow, verkställande direktör för Svenska Ostindiska Companiet och Ostindiefararen Götheborg.

Skeppet är nu på väg mot Tyskland och Bremerhaven Fest Woche. Ett arrangemang som även besöktes av Ostindiefararen 2010.

Expeditionsledare
E-post: emanuel.persson@soic.se
Tel: 0704-54 77 98

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena och Volvo i samarbete med Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005-2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal mindre expeditioner i Sverige och Norden. År 2010 års deltog man bland annat i festligheterna kring kronprinsessan Viktorias bröllop. Just nu pågår European Tour 2012 med hamnstopp i Holland, Frankrike och Tyskland.