Stort intresse när Ostindiefararen Götheborg invigde Sail Amsterdam

Pressmeddelande/pressinbjudan Att: Nyhetschefen Göteborg 2010-08-19 Stort intresse när Ostindiefararen Götheborg invigde Sail Amsterdam

Idag invigde Ostindiefararen Göteborg Sail Amsterdam 2010, Europas största marinfestival som väntas locka över 1,5 miljon människor. Skeppet seglade in i Amsterdam som nummer två efter den Holländska stoltheten Stat Amsterdam i den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog.
– Det var helt otroligt mycket båtar, så många hade vi inte ens runt oss vid hemkomsten från Kina och att vi dess utom fick möjlighet att inviga festivalen med åtta skott salut kändes helt fantastiskt, säger kapten Peter Kaaling.

Den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog pågick i närmare sju timmar och nådde Amsterdam runt kl 17 på torsdag eftermiddag. – Paraden var en stor folkfest och ut med Noordzeekanalen hade hundratusentals människor samlats. Nu ser vi framemot fyra dagar i hamn med massor av besökare, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Intresset kring Ostindiefararen Götheborg har visat sig vara mycket stort i Holland och både den statliga tv kanalen NOS och en rad kommersiella kanaler följde skeppet live vid inseglingen.

Vid inseglingen längs Noordzeekanalen deltog tusentals båtar Sail Amsterdam arrangeras var femte år och i år är Ostindiefararen Götheborg en av huvudattraktionerna. ING Bank, ett av världens största finansbolag, som har engagerat skeppet och som även är huvudsponsor för Sail Amsterdam, har bland annat byggt upp en söderhavsö på närmare 2 500 kvadratmeter där skeppet kommer att ligga. – Det är roligt att stora internationella företag ser potentialen med Ostindiefararen Götheborg, det ger oss möjligheten att fortsätta marknadsföra Sverige och svenskt näringsliv ute i världen, säger Emanuel Persson.

Skeppet kommer att ligga vid kaj i Amsterdam fram till och med måndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till tyska Bremenhaven för att delta i Sail Bremerhaven 2010.

För ytterligare information: Linda Joneland, tfn +46 (0)70 13 40 38, e-post linda.joneland@perspective.se, www.soic.se För bilder fria för publicering besök www.soic.se/presspictures

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen. Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal mindre expeditioner i Sverige och Norden. Nu är man ute på 2010 års turné och har bland annat deltagit i festligheterna kring kronprinsessan Viktorias bröllop. År 2013 planeras en ny långresa för Ostindiefararen Götheborg, den här gången till USA.