Nacka kommun - först ut med vinterväghållning på webben

Report this content

Nacka kommun blir nu först i Sverige med att visa vad som händer på vintervägarna för allmänheten via en vanlig webbläsare. Cartesia har tillsammans med kommunen tagit fram en lösning att via Internet skall besökaren kunna se en karta som visar vad som hänt på vägar och gångbanor den senaste tiden. Den information som skall visas är var man plogat, sandat, saltat och så vidare.

– ”Då vi sedan tidigare använde ProBox konceptet som rapporterar in aktiviteter från alla bilar i realtid blev detta det naturliga steget till att kvalitetssäkra processen för den verkliga kunden, den som bor i kommunen”, säger Mats Wester, projektledare på Nacka Kommun. I samverkan med Nacka kommun har Cartesia utvecklat ProLocate WEB. Den nya tjänsten filtrerar och vidareförmedlar den interna informationen som tidigare enbart visats för arbetsledare till publika Internet servrar. Den som har en vanlig webbläsare kan surfa in på en interaktiv karta och själv söka ut den information man vill ha. Olika aktiviteter längs vägarna färgas så att det blir tydligt. Användaren kan tillexempel se hur vägar, gångbanor och gator har plogats, sandats eller saltats genom att söka på sin adress eller det område man bor i. –”Denna tjänst är ett effektivt verktyg för den nya moderna 24-timmars myndigheten”, säger Anders Haraldsson, områdesansvarig på Cartesia. ProLocate WEB bygger på Cartesias GIS- och teknikplattform Solen som används av cirka 100 kommuner i Sverige. Den mobila enheten ProBox från Cartesia kopplas mot väghållningens fordons utrustning via givare, automatik eller knappar som föraren kontrollerar. Signalerna går sedan via GPRS in till kundens IT-central varifrån olika system läser uppgifterna i realtid och presenterar dem på en karta som läses av en vanlig webbläsare. Testa den nya tjänsten på www.nacka.se /trafik och vägar.