Å Entelios och Solar Power Accelerator går samman i ett strategiskt samarbete för expansionen av Energy as a Service inklusive solkraft och energilagring

Report this content

Å Entelios, en nordisk elleverantör och elhandelsföretag, inleder ett partnerskap tillsammans med svenska Solar Power Accelerator för att expandera utrullningen av kommersiell och industriell solkraft och energilagring genom att erbjuda kunder Energy as a Service (EaaS).

EaaS avser ett flertal olika tjänster för fastighetsägare och industrier däribland planering, upphandling, finansiering, drift, service och underhåll av solcellsanläggningar samt batterilagringslösningar. Kunden slipper göra stora förskottsinvesteringar och istället får de hjälp med allt från A till Ö i en abonnemangsbaserad modell. I vissa fall avseer EaaS-erbjudandet även utbyggnad av laddstationer till elbilar.

EaaS bygger på långsiktiga elköpsavtal (Power Purchase Agreement, PPA) som är utformade för att stärka kundnyttan genom bl a

Kostnadsbesparingar: EaaS gör det möjligt för fastighetsägare och industrier att minska sina energikostnader genom att reducera beroendet av energi från nätet, och därmed sänka nätkostnaderna.

Inkomstgenerering: Fastighetsägare och industrier kan generera nya intäktsströmmar på flexibilitetsmarknaden genom batterilagring.

Minskning av koldioxidavtryck: EaaS främjar renare energialternativ, bidrar till ökad hållbarhet och minskar utsläppen av växthusgaser.

Future-Ready Compliance: EaaS-erbjudandet är i linje med EU:s regelverk och taxonomiriktlinjer.

Å Entelios är en av Nordens största kraftleverantörer och ledande leverantörer inom innovativ elhandel och stödtjänster med fokus på att hjälpa företag att minska sitt koldioxidavtryck. Å Entelios ingår i Norges ledande kraftkoncern, Å Energi, som ägs av norska Statkraft och 30 kommuner. Å Entelios förvaltar över 24 TWh och har 9 000 företagskunder. Kärnan i Å Entelios hållbarhetsuppdrag är att öka produktionen av ren förnybar energi, säkerställa effektiv leverans av el och utveckla nya och bättre energitjänster för privata och offentliga företag, samt för industrier, bygg- och fastighetsbranschen.

Solar Power Accelerator AB (SPA) är en oberoende kraftproducent, utvecklare och EaaS-leverantör av storskalig takbaserad solenergi. SPA grundades i slutet av 2022 av några välmeriterade serieentreprenörer och branschprofiler. SPA vänder sig till fastighetsägare som har optimalt utformade tak lämpade för maximal installation av solpaneler. Den producerade elen säljs antingen vidare till fastighetsägaren enligt ett långsiktigt elhandelsavtal eller till externa köpare.

Samarbetet med Å Entelios möjliggör för oss att fokusera på kostnadseffektiva och mindre komplexa energiprojekt med ökad kundnöjdhet. Det hjälper oss att förverkliga vår vision att göra ett stort avtryck i den gröna omställningen. Detta genom att kraftfullt driva, leda och  påskynda den globala avkarboniseringen genom fokus på takbaserad solkraft, flexibilitet för batterilagring och, i vissa fall, laddinfrastruktur för elbilar,” säger företagets vd. och medgrundare Pär-Olof Johannesson.

Genom samarbetet med Solar Power Accelerator kan vi nå ut till fler användare och introducera dem till våra innovativa specialanpassade lösningar för förnybar energi inklusive produktion av solenergi, batterilagring, flexibilitet och laddning av elbilar," säger Ranvei Isaksen, teknisk ledare för solceller och batterier på Å Entelios.

----------------------------

Å Entelios har sitt huvudkontor i Kristiansand, Norge, med filialkontor i Oslo, Stockholm, Vanda (Finland) och Aalborg (Danmark)

För mer information vänligen kontakta Ranvei Dahl Isaksen, ranvei.isaksen@entelios.com

-----------------------------------

Solar Power Accelerator har kontor i Malmö, Lund och Helsingborg.

För mer information vänligen kontakta Pär-Olof Johannesson, parolof.johannesson@solarpwr.se

Taggar: