Solbergs kunder i världstoppen för årsredovisningar

Report this content

Solbergs kunder fick återigen topplaceringar i ”VM för årsredovisningar”, som gick av stapeln den 1 september. Allra bäst placerade sig Electrolux, som klassas som den näst bästa årsredovisningen i världen. Även AB Volvo hamnade i toppen. Totalt sett gick det bra för de svenska bidragen. För 13:e året i rad rankas världens bästa årsredovisningar – Annual Report on Annual Reports kallas populärt för VM i årsredovisning. 300 internationella bolagsrapporter kommer med på topplistan, som offentliggjordes tisdagen den 1 september. 28 svenska årsredovisningar återfinns bland topp 200. I jämförelse med tidigare år har svenska bolag placerat sig allt högre på rankingen. - Våra kunder lägger, tillsammans med oss, ner oerhört stort engagemang i arbetet med sin finansiella kommunikation. Det är väldigt roligt att se att detta premieras. Det är också roligt att se att svenska årsredovisningar överlag står sig väl i ett internationellt perspektiv, säger Håkan Solberg, vd för Solberg. Bland de svenska årsredovisningarna produceras sju i samarbete med Solberg. Av dem gick det allra bäst för Electrolux, som tog hem andraplatsen. Under rubriken ”What’s so special about some?” lyfter jurymedlemmarna fram tre rapporter. Även här kommer flera av Solbergs kunder i topp. Studiens grundare, Mike Guillaume, lyfter särskilt fram Concordia Maritime: “Concordia Maritime: The business model, market segments and trends, competitive environment, challenges and driving (or shipping) forces are reported much more precisely than in a majority of annuals”. Vidare är Electrolux en av jurymedlemmen Dennis Larsens favoriter: ”Electrolux is a very good example of well-balanced reporting, addressing all issues - and not least governance - with the same level of communication commitment”. Report Watch konstaterar att vissa bolag på ett strutslikt sätt undviker att kommunicera kring nedgångarna på marknaden. Några står dock ut och får extra beröm för sitt klarsynta sätt att hantera och kommunicera kring krisen. Report Watch betonar också att försämrat resultat och recession inte automatiskt medför försämrad rapportering. Korta fakta om Annual Report on Annual Reports 300 bolags årsredovisningar från hela världen listas. 28 av de 200 främsta årsredovisningarna är svenska. 7 av de 200 främsta årsredovisningarna produceras i samarbete med Solberg. Så här placerar sig de svenska bolagen. Bolag markerade med * producerar årsredovisningen i samarbete med Solberg. Bolag Report rank 2009 2008 Förändring *ELECTROLUX 2 1 -1 SAS 6 4 -2 SCA 13 15 2 *VOLVO 15 13 -2 ATLAS COPCO 18 11 -7 VATTENFALL 19 53 34 ALFA LAVAL 21 18 -3 BOLIDEN 35 58 23 TRELLEBORG 44 35 -9 HOLMEN 48 64 16 ASSA ABLOY 61 - 0 *HUSQVARNA 84 126 42 AKADEMISKA HUS 90 - 0 SKF 93 95 2 ERICSSON 102 112 10 TELIASONERA 107 269 162 *AF 131 - 0 ICA 135 - 0 INDUTRADE 138 - 0 *SANDVIK 140 256 116 SSAB 143 - 0 *NOBIA 145 271 126 ENIRO 172 140 -32 *CONCORDIA Maritime 180 - 0 H&M (Hennes & Mauritz) 183 331 148 POSTEN 184 245 61 VASAKRONAN 194 - 0 SAAB 205 - 0 Rapporten i sin helhet kan läsas här: http://www.reportwatch.net/annual-report-on-annual-reports-2009/ Solberg är en kommunikationsbyrå som hjälper företag och organisationer att bygga starka varumärken. Vi är experter på företagsövergripande kommunikation och information till finansmarknaden. Vi samarbetar idag med ett 50-tal svenska företag och organisationer. De flesta är börsnoterade eller statliga bolag, men bland våra kunder finns också mindre företag med höga ambitioner för sin kommunikation. Solberg är 45 konsulter som omsätter 50 mkr med ett resultat på 2 mkr. Vi har kontor i Göteborg och Stockholm. Huvudägare och vd är Håkan Solberg. Kontakt: VD Håkan Solberg 031-7717501 hakan.solberg@solberg.se Lena Sundbom Affärsområdeschef IR 031-7717533 lena.sundbom@solberg.se www.solberg.se