Artisten Miss Li lanserar ekologisk cava

Report this content

Lagom till sommarens långa och ljusa kvällar lanserar artisten och låtskrivaren Miss Li den ekologiska och veganska cavan Complicado de Miss Li i samarbete med Solera. Ett torrt, frisk och fruktigt mousserande vin, solkysst av medelhavets värme och smaker. Vinet finns tillgängligt via Systembolagets beställningssortiment från och med vecka 20.

Pressmeddelande 2022-05-09

”Min cava är precis som jag - livlig, sprudlande och en smula komplicerad”

- Livet på turné är fullkomligt underbart. Att få resa långt, upptäcka städer, se nya länder och träffa härliga människor är det bästa jag vet. Men dagarna är långa och intensiva. Så när soundcheck är gjord och sminket är på, så går jag undan och sätter mig för mig själv en stund. Jag häller upp ett glas cava och känner lugnet innan det är dags att möta publiken och ge allt. Jag älskar kontrasterna mellan totalt lugn och fullkomligt ös. Min cava är precis som jag - livlig, sprudlande och en smula komplicerad, säger Miss Li.

Cava Complicado de Miss Li består av en blandning av druvorna Macabeo (75%) och Chardonnay (25%) och är odlade i enlighet med regler för ekologisk odling. Jäsningen sker i 14-gradiga rostfria ståltankar innan det är dags för den andra jäsningen som sker i flaskan och i horisontalläge i minst 11 månader. Cavan har en blomstrande syra och livligt fyllig mousse. Tydliga toner av kex och brioche kompletteras av söta äpplen och citrusfrukt. En generös textur mynnar ut i ett stramt och läskande avslut.

- Jag älskar Spanien. Där har jag turnerat med min musik, och vi brukar njuta av mat och dryck, antingen uppe i en mysig bergsby, eller så slår vi oss ner på ett torg i staden och betraktar livet och människor som passerar i timmar. När jag fick möjlighet att lansera mitt alldeles egna vin var det en självklarhet att det var en cava jag ville släppa. Eftersom jag är vegan och äter växtbaserad mat var det också viktigt att vinet skulle vara veganskt, säger Miss Li.

Cava Complicado de Miss Li passar utmärkt både som fördrink, till snittar och ett stort urval av mat.

Cava Complicado de Miss Li

Artikelnummer:  5602901
Pris: 109 kr

Volym: 750 ml

Alkohol: 11,5 %

Druva: Macabeo (75%) och Chardonnay (25%)

Land: Spanien

För mer information, bilder eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR

Tel: 0733 338840, e-post: magdalena@highlandpr.se

Miss Li är en av Sveriges främsta artister och låtskrivare. År 2022 belönades hon med två grammisnomineringar, två P3-guldnomineringar och blev tillskriven titeln Sveriges mest kvinnliga streamade artist. Med flertalet låtar ständigt på topp- och radiolistorna, hederstiteln ”Årets Hållbara artist” och slutsålda turnéer så är Miss Li ständigt aktuell på den svenska popscenen. Under maj 2022 lanserar hon sitt första vin – Complicado de Miss Li Cava. Följ henne på Instagram på @missliofficial

Solera Sweden består av flera importörer, varav en är Primewine som kommer att stå som importör av denna cava. Solera Sweden är en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till Sveriges hotell och restauranger.

Taggar: