Heartland Directors' Cut Shiraz 2021 lanseras idag på Systembolaget

Report this content

Idag lanseras 7 200 flaskor Heartland Directors’ Cut Shiraz 2021 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Skapare av flagship vinet från Heartland Wines är en av Australiens skickligaste och mest välrenommerade vinmakare, Ben Glaetzer.

Heartland Wines grundades 1999 med målet att sprida de bästa druvor och viner som Langhorne Creek i South Australia har att erbjuda. Vingården drivs av Ben Glaetzer och Nick Keukenmeester och deras främsta fokus är röda viner producerade av druvsortmerna Shiraz, Cabernet Sauvignon, Dolcetto och Lagrein.

Langhorne Creek är den vinregion i Australien som flest gånger blivit prisbelönad med Jimmy Watson Memorial Trophy - Australiens mest prestigefyllda vinpris. Inte så konstigt med tanke på att området är en av Australiens äldsta vinregioner och har en stolt historia av familjeägda vingårdar och några av världens riktigt gamla vinstockar. Få vet om att det odlats vin i Langhorn Creek ända sedan mitten av 1800-talet.

Utgångspunkt för detta flacka landskap är ett floddelta som ligger i närheten av Lake Alexandrina, själva hjärtat av deltat. Jordmånen utgörs av uppslammat sediment från de två floderna Angas och Bremer. Basen är sand och lera, i olika tappningar och grader. En smal landremsa skiljer området mot Indiska Oceanen, därefter hav fram till Kangaroo Island i väster och öppet hav söderut ända ner till Antarktis. Med ständigt återkommande vindar och temperaturer som varierar mellan varma dagar och svala nätter skapas otroligt bra förutsättningar för vinmakarna i Langhorn Creek.

Just de svala nätterna och den längre växtsäsongen 2021 har bidragit till att Heartland Directs’ Cut Shiraz fått fram det bästa som de drygt 50 år gamla vinstockarna har att erbjuda. Druvorna kommer från vingårdarna Teangi, Borrett och Pasquin där jordmånen består av sandiga lerjordar med inslag av kalksten. Skörd sker nattetid för att bevara druvornas fräschör. Efter 24 timmar med skal kontakt påbörjades jäsning tillsammans med en tillsatt jäststräng härstammad från Rhônedalen. Vinet har lagrats i 14 månader på franska hogsheadsfat varav 60 % nya och resterande 40 % andragångsfyllda.

Färgdjupet ger en stark indikation på kraften och intensiteten som väntar i glaset. Dofter av färska blåbär, björnbär och plommon dominerar men även toner av kanel och muskotnöt finns i vinet. Det är ett smakrikt, fruktdrivet och komplext vin med lager av björnbär, svarta vinbär och plommon som samspelar tillsammans med balanserade fattoner av vanilj, rök och choklad. Vinet har tydliga tanniner och en lång avslutning som gör att gommen vill ha mer.

7 200 flaskor Heartland Directors' Cut Shiraz 2021 lanseras idag 19 juli i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Producent: Heartland Wines

Ursprung: Australien, Södra Australien, Fleurieu, Langhorne Creek

Artikelnr: 95897-01

Alkohol: 14.5%

Förpackning: 750 ml lättviktsflaska glas

Pris: 201 kr

För mer information, kontakta:

Yvonne Wener
yvonne.wener@solera.se
070 727 11 28

Solera Sweden är ett snabbt växande företag inom den svenska dryckesmarknaden. Vi verkar i alla kanaler som finns i Sverige, och i de flesta dryckeskategorier. Vår historia är lång och vi har starka, etablerade relationer med nyckelkunderna på den svenska marknaden. Vi ingår i en nordisk konstellation av företag som gör det möjligt för oss att erbjuda våra partners en väg in på alla nordiska marknader. År 2021 blev Solera en del av det danska företaget Royal Unibrew som är en av de största dryckesaktörerna i Norden.

Taggar: