ZENSA PRIMITIVO ORGANICO – när miljövänlig blir miljövänligare

Report this content

Zensa Primitivo Organico är ett av Sveriges mest populära italienska ekologiska viner på Systembolaget. Anledningen till succén kan enkelt förklaras med högkvalitativt ekologiskt vin som möter italiensk elegans. Nu tas ytterligare ett steg, helt i linje med Systembolagets riktlinjer på mer miljövänliga förpackningar, genom att lansera Zensa Primitivo Organico i klimatsmart box.

SENZA är den italienska definitionen av "utan", eller "att klara sig utan". Inga kemikalier, inga bekämpningsmedel. Bara vad Moder Natur har gett oss. Flaskan finns i stort sett hela landet och nu finns samma ekologiska vin på miljövänlig box i beställningssortimentet.

Zensa Primitivo Organico produceras av lågavkastande, noggrant utvalda ekologiska vingårdar i den sydöstra delen av Apulien, halvön känd som Salento. Området är placerat som klacken på Italiens stövel och regionen är välsignad med anmärkningsvärda landskap av palmer, kaktusväxter, solsken, blå himmel och en drömlik kustlinje vid ett kristallklart vatten. Klimatet är hett och det ger vinerna en solkysst karaktär, men tack vare svalkande havsbrisar och svala nätter behåller druvorna en frisk fruktighet.

Resultatet är ett vin med en intensiv rubinröd färg, nyanserad doft med inslag av mörka körsbär, torkade bär, rostad mandel, kaffe och vanilj. Känslan är fylligt och elegant med silkeslen textur. Smaken bjuder på mörka körsbär, kaffe och vanilj med en väl integrerad fatkaraktär och en lång eftersmak.

Zensa Primitivos generösa fruktighet och rika smak gör att vinet passar perfekt till påskens lammstek, matbuffé och hårda salta ostar.

Mer information:

Zensa Organic Primitivo är gjort av 100% Primitivo-druvor från lågavkastande, helt ekologiska vingårdar i Salento, södra Puglia, Italien. Vinstockarna är i genomsnitt 20-25 år gamla och är uppbundna enligt klassiskt Guyot-system. I slutet av augusti sköras druvorna manuellt och efter avstjälkning krossas inte druvorna, vilket minimerar skador på skalet och optimerar färgextraktionen. Jäsning sker vid en kontrollerad temperatur på 24-25°C i 8-10 dagar. Frekvent remontage och delestage görs i de tidigt stadium av jäsning för att uppnå mjuk extraktion av aromer och milda tanniner. Efter rackning tillsätts malolaktiska bakterier för att inducera den andra jäsningen. Sedan lagras 30% av vinet under 8 månader på amerikanska- och franska ekfat.

Artikelnummer: 73966-08

Årgång: 2022

Pris: 300 kr

Förpackning: 3000 ml

Om Orion Wines:
Orion Wines grundades 2010 och är resultatet av en enkel men fantastisk synergi mellan två personer: Alessandro Michelon och Elena Ciurletti. Tillsammans för de till de internationella marknaderna spännande, innovativa och läckra viner genom att kombinera tradition, innovation och framför allt en sann passion för viner.

För mer information, kontakta:

Yvonne Wener, Produktchef Orion Wines
yvonne.wener@solera.se
070 727 11 28

Solera Sweden är ett snabbt växande företag inom den svenska dryckesmarknaden. Vi verkar i alla kanaler som finns i Sverige, och i de flesta dryckeskategorier. Vår historia är lång och vi har starka, etablerade relationer med nyckelkunderna på den svenska marknaden. Vi ingår i en nordisk konstellation av företag som gör det möjligt för oss att erbjuda våra partners en väg in på alla nordiska marknader. År 2021 blev Solera en del av det danska företaget Royal Unibrew som är en av de största dryckesaktörerna i Norden.

Taggar: