Sollentuna Energi och Fortum Värme utreder utökat fjärrvärmesamarbete

Report this content

Sollentuna Energi kan bli delägare när Fortum Värme planerar ny produktion av fjärrvärme och el vid Bristaverket i Sigtuna kommun. En ny anläggning kan vara i drift till år 2013 och därmed trygga Sollentunas framtida värmeförsörjning.

Sollentuna Energi och Fortum Värme har undertecknat ett så kallat letter of statement och ska nu undersöka förutsättningarna för en gemensam satsning på avfallsbaserad kraftvärme. En ny anläggning beräknas ge cirka 60 MW värme och 20 MW el, vilket motsvarar det samlade behovet av värme och el hos cirka 40 000 hushåll. Enligt preliminära beräkningar handlar det om en investering på upp till 2 miljarder kronor. Sollentuna köper redan idag all sin fjärrvärme från oss. När vi nu planerar att bygga ny produktion vid Bristaverket så är det därför naturligt att diskutera en samverkan. Om samarbetet blir verklighet så får vi bättre förutsättningar att genomföra projektet, samtidigt som Sollentuna långsiktigt kan trygga sin försörjning av fjärrvärme, säger Fortum Värmes VD Anders Egelrud. Kraftvärmeverket vid Brista kommer att kunna behandla både hushållsavfall och verksamhetsavfall, totalt ca 240 000 ton per år. Viktiga delar av infrastrukturen finns redan på plats bland annat genom den direkta närheten till befintlig avfallshantering vilket är en stor fördel ur ett regionalt energiförsörjningsperspektiv. Vi har behov att se över vår långsiktiga fjärvärmeförsörjning och när nu Fortum avser att bygga nytt i Brista är detta mycket intressant för oss. Vi har under många år köpt vår fjärrvärme av Fortum. Vi har dessutom, ett delägande i Akallaverket tillsammans med Fortum Värme och det samarbetet har fungerat mycket väl, säger Gösta Söderkvist VD Sollentuna Energi. Fortum har lång erfarenhet av energiutvinning ur avfall i Högdalens kraftvärmeverk i södra Stockholm och vill utveckla dessa erfarenheter i en satsning på ett nytt kraftvärmeverk även i norra Stockholm. Närheten till avfallsbehandlingsanläggning, till infrastruktur i form av fjärrvärmenät, till vägförbindelser och järnväg samt att det redan finns ett bioeldat kraftvärmeverk i Brista, ger sammantaget stora fördelar ur ett regionalt energiförsörjningsperspektiv. Den här investeringen skapar en bra resurshushållning för samhället och är bra för miljön. När EU-kommissionen valde Stockholm som Europas miljöhuvudstad 2010 var det bland annat för att man imponerades av hur stadens avfall omvandlas till fjärrvärme och el i Högdalenverket, avslutar Anders Egelrud För mer information, kontakta: Jens Bjöörn, Informationschef tel: 0702-98 41 25 Gösta Söderkvist, VD Sollentuna Energi tel: 073-514 99 10 Sollentuna Energi är ett av Sollentuna kommun helägt infrastrukturbolag med ett väl utbyggt fjärrvärmenät inom Sollentuna kommun. Leverans av värme sker till industrier, småföretag och ca 15 000 hushåll, varav 3 000 småhus. Fortum Värme producerar miljöanpassad fjärrvärme, fjärrkyla och el. Bolaget har starkt bidraget till att Stockholm har utsetts till European Green Capital 2010 av EU. Företaget har 580 anställda, omsätter 6,7 miljarder kronor och har 11 700 miljömedvetna fjärrvärme- och fjärrkylakunder i 18 kommuner i Sverige