Ny produkt på marknaden får öppnade vinflaskor att hålla sig fräscha i veckor

Report this content

Restaurangkonsulten Sommelier 2.0 breddar portföljen med den nya vinbevaringsprodukten WinesaveTM. Försäljningen påbörjas omgående genom företagets hemsida, och vänder sig både mot privatpersoner och företag.

Bland restauranger, vinbarer, vinimportörer och privata vinentusiaster finns aktörerna som kommer att se fördelenarna med WinesaveTM. Produkten består av trycksatt Argon, som appliceras ner i en öppnad vinflaska som för tillfället inte ska konsumeras. Gasen Argon är den tyngsta gasen i atmosfären och lägger sig som en ogenomtränglig filt över vinets yta. Därför håller vinerna sig oförändrade och undviker oxidation upp till flera veckor. Att Argon kan användas för att motverka oxidationsprocessen har varit känt av vinproducenter länge. WinesaveTM gör det möjligt för privatpersoner i Sverige att använda tekniken.

När vi hörde om WinesaveTM var vi direkt tvungna att undersöka möjligheterna att ta in produkten. Syftet går direkt i linje med våra ambitioner om att bidra till en mer varierad svensk vinkultur. Vi vill inte att hållbarheten på öppnade lådviner ska vara ett argument för att välja dessa stora förpackningar. Enligt oss så bidrar lådviners oroande popularitet till alkoholproblem och ett onyanserat vindrickande. Viners olikheter möjliggör ju tusentals njutbara kombinationer med mat, dessa gastronomiska möjligheter ska vi värna om. Dessa orden kommer ifrån initiativtagaren Miguel Cruz Liljegren.

För ytterligare information kontakta:

Miguel Cruz Liljegren
VD/Managing Director
Tel: 46 (0) 735 595 265
miguel@sommelier20.se

www.sommelier20.se

Sommelier 2.0 AB är ett nystartat restaurangkonsultbolag, vår vision är att hålla Sveriges bästa och mest unika vinprovningar för företag och privatpersoner. Genom kontakter i Europa hittar vi viner som är svåra att få tag på. De tre grundarna Miguel Cruz Liljegren, Henrik Heed och Johannes Rydell studerar till en kandidatexamen i Måltidskunskap på Grythytte Akademi, Örebro Universitet.

Taggar: