Bokslutskommuniké juli 2022 – juni 2023

Perioden i sammandrag

KONCERNEN JANUARI – JUNI 2023

• Nettoomsättningen ökade till 12,0 (11,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,3 (-0,2) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till -0,6 (-0,9) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,14 (-0,23) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4,2 (3,3) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 35 (27).

KONCERNEN JULI 2022 – JUNI 2023

• Nettoomsättningen ökade till 23,4 (21,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 1,1 (-0,2) MSEK.
  • Resultat före skatt ökade till -0,4 (-1,5) MSEK.
  • Resultat före skatt korrigerat för kursdifferenser på koncerninterna skulder uppgick till 0,3 (0,2) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,17 (–0,39) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 6,1 (5,3) MSEK.
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 54 (56) procent.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,7 (0,4) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 33 (28).

VDs kommentarer

Den snabba utvecklingen inom AI skapar nya affärsmöjligheter för Sonetel. Samtidigt så växer affärsverksamheten med virtuella telefonnummer vilket ger bolaget en stabil finansiell bas med betalande kunder i 170 länder.

AI är den teknik som snabbast någonsin har anammats av företag och entreprenörer. Tack vare AI-satsningar sedan 2017 ligger Sonetel i framkant.

McKinsey bedömer att marknadspotentialen för affärsapplikationer baserade på Generativ AI - tekniken som bl.a. ligger till grund för ChatGPT - motsvarar ca 4,4 triljoner USD.

Vi har under året tagit fram en ny AI-plattform för att leverera enkla paketerade tjänster. Vi har även lanserat ett antal nya tjänster för att validera plattformen.

En ny AI-tjänst som skapar mötesprotokoll utifrån mötesinspelningar rullas nu ut globalt. Den svenska marknaden kommer att prioriteras, eftersom vi ser en stor potential för den tjänsten här.

Ledningens primära fokus ligger för närvarande på paketering och marknadsföring av de nya AI-tjänsterna.

Utvecklingen inom AI möjliggör omfattande innovation och nyskapande och innebär en enorm affärspotential.

Vår nyutvecklade AI-tjänsteplattform gör oss väl rustade att ta vara på den möjligheten.

Stockholm 27 september 2023

Henrik Thomé
VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

VERKSAMHETEN UNDER ÅRET JULI 2022 – JUNI 2023

Koncernens försäljning under räkenskapsåret ökade med +10% till 23,4 MSEK.

Ökningen berodde huvudsakligen på att USD och EUR stärkts gentemot SEK.

Intäkterna kom från affärsområdet med virtuella telefonnummer.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under räkenskapsåret en förlust före skatt på -0,4 MSEK vilket är en förbättring från föregående års förlust på -1,5 MSEK.

Justerat för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder var årets resultat före skatt ca +0,3 MSEK vilket kan jämföras med +0,2 MSEK föregående år.

Affärsområde Virtuella telefonnummer

Sonetel säljer lokala telefonnummer från över 80 länder till kunder i över 170 länder. Numren används av småföretagare som ett verktyg för att bli tillgängliga för potentiella kunder i det egna landet samt i andra länder i syfte att öka försäljning.

De huvudsakliga användarna är e-handels-bolag, konsulter och SaaS-företag.

Antalet kundabonnemang för virtuella nummer ökade med +4%.

Virtuella telefonnummer står för ca 67% av intäkterna och har ca 70% bruttomarginal.

Tilläggstjänsten Premium hade vid årets slut ökat med +26% tack vare den ändrade prisstrukturen som lanserades i februari 2023.

Premium står för ca 20% av intäkterna och har ca 74% bruttomarginal.

Den nya prisplanen Business – som lanserad i februari 2023 - stod vid årets slut för ca 2% av intäkterna och har ca 90% bruttomarginal.

Det årliga värdet av samtliga aktiva kundabonnemang (ARR) ökade med ca +8% till 20,7 MSEK. Abonnemangsintäkter står för ca 87% av intäkterna.

Kostnadseffektivare marknadsföring

Bolaget har under de senaste åren genomfört en omfattande omläggning av marknadsföringen från betalda annonser till andra mer kostnadseffektiva metoder.

Marknadsföringskostnaderna minskade med ca -26% till 0,8 MSEK.

Antalet nya betalande ökade samtidigt med +29%.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) sänktes med -21%. Detta ledde även till att kunder blev lönsamma (ROI) redan första månaden.

Aktiva kundföretag

Antalet aktiva betalande kundföretag var vid årets slut +8% fler än vid av föregående års slut.

Kundnöjdhet

Bolagets kundbetyg på Trustpilot låg vid årets slut på 4,6. Över 2,500 personer har hittills lämnat ett omdöme.

SaaS-verksamhet med AI

Bolaget har under året utvecklat en helt ny AI-plattform.

Plattformen möjliggör skapandet av nya tjänster som drar nytta av olika nya AI tjänster såsom GPT-4 (tekniken bakom ChatGPT) för att automatisera processer för användarna.

För att validera plattformen har ett antal tjänster rullats ut på plattformen:

• Företagssammanfattning. Sonetels AI läser automatiskt av kundföretags hemsida och skapar en sammanfattning av vad bolaget gör samt vilka kunder de vänder sig till. Sammanfattningen används därefter som bakgrund för de övriga AI-tjänsterna.
  • Bloggförfattande. Systemet föreslår lämpliga rubriker på bloggartiklar utifrån företagssammanfattningen. Kunden kan klicka på valfria rubriker för att få unika artiklar skrivna direkt. Artiklarna kan därefter användas på företagets hemsida för att öka trafiken från Google och öka försäljningen (s.k. SEO).
  • Mötesprotokoll. Användaren kan ladda upp ljud- och videoinspelningar från möten och få detaljerade protokoll i retur, med överenskommelser, förslag och uppföljningspunkter.

Den nya AI-tekniken används även i syfte att förbättra de AI-tjänster som tagits fram tidigare.

Exempelvis så används AI-tekniken GPT-4 från OpenAI för att analysera småföretagens chatthistorik, för att automatiskt kunna ge fler och bättre svarsförslag till de anställda när de tar emot inkommande kundfrågor via Sonetels system. Den förbättringen har testats på företagets egen kundtjänst med goda resultat men har inte ännu lanserats till kund.

Påverkan på resultat av interndebitering

Dotterbolaget i Indien fakturerar moderbolaget med 20% påslag i enlighet med praxis gällande armlängds avstånd mellan moder och dotterbolag – samt i enlighet med de rekommendationer som finns för internationella bolag verksamma i Indien. Eftersom faktureringen överstiger kapitalbehovet i dotterbolaget så byggs det löpande upp en skuld från moder till dotter. Denna skuld påverkas av valutakursförändringar mellan INR, SEK och USD, vilket påverkar koncernens resultat.

VERKSAMHETEN UNDER HALVÅRET JANUARI-JUNI 2023

Koncernens försäljning under halvåret uppgick till 12,0 MSEK vilket kan jämföras med 11,0 MSEK samma period föregående år.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under perioden januari till juni en förlust före skatt på -0,6 MSEK vilket kan jämföras med -0,9 MSEK föregående år.

Resultatet påverkades av valutakursdifferenser på koncerninterna skulder.

Introduktion av ny prisplan

Bolaget lanserade i februari 2023 en ny förenklad prisplan.

Utveckling av ny AI-plattform

Bolaget utvecklade en ny AI-plattform samt lanserade ett antal AI-tjänster.

VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN

Bolaget har i augusti 2023 upptagit nya lån för att öka den finansiella bufferten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JUNI 2022– DECEMBER 2022

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JANUARI-JUNI 2023

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

Bokslutskommunikén är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter

Om Sonetel AB (publ)
Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller en palett av tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare att växa sin verksamhet. Den underliggande kommunikationsplattformen ger en stadig intäktsström från tjänster som virtuella telefonnummer. Kunderna är entreprenörer globalt som vill öka sin internationella försäljning. Företagets SaaS-plattform uppgraderades 2019 med textbaserad kommunikation och AI-tjänster. Företagets andra generations AI-plattform implementerades 2023. Plattformen möjliggör en snabb utrullning av innovativa AI-tjänster genom att utnyttja ledande AI-teknologier från OpenAI, Google och andra.  Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september 2023 kl. 08:00 CET.