Halvårsrapport juli - december 2023

Ökat kundinflöde, förbättrad lönsamhet och stärkt kassaflöde

Koncernen juli - december 2023

• Nettoomsättningen ökade till 11,5 (11,4) MSEK.
  • Bruttomarginalen ökade till 78% (76%).
  • EBITDA ökade till 4,8 (4,1) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 1,3 (0,8) MSEK.
  • Resultat före skatt ökade till 0,5 (0,1) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier ökade till 0,05 (-0,03) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 2,8 (2,4) MSEK.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,4 (0,7) MSEK.
  • Antalet aktiva betalande kunder ökade till 20 477 (19 162).
  • Antalet nya betalande kunder ökade till 8 397 (7 634).
  • Anskaffningskostnad per betalande kund (CAC) uppgick till 153 kr (114).
  • Återkommande intäkter för helåret (ARR) vid periodens slut uppgick till 19,8 MSEK (20,0).
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 56% (56%) procent.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 38 (31).

VDs kommentarer

Med en nyutvecklad AI-plattform, 20,000 betalande telefonnummerkunder i 170 länder, 50 000 månatliga leads samt ökande tillväxt på flertalet marknader – så är Sonetel nu redo att växla upp.

70% av vår försäljning sker utanför Europa varav hälften i Nordamerika. Under tre år i rad har vi sett stadigt ökande årstillväxt på dessa marknader. Under perioden var årstillväxten där måttliga +8% men trenden med ökande tillväxt är lovande.

Den trenden motverkades av Europa, som 2023 drabbades av drastiskt ökade samtalspriser från europeiska operatörer, vilket dämpade efterfrågan. Vi arbetar på lösningar som minskar kostnaderna för kunder i Europa.

Den AI-plattform som vi utvecklat under 2023 har genomgått användartester med ett par olika tjänster. Det har genererat värdefulla insikter. Med det som bas riktas vårt fokus inom AI-tjänster nu mot tjänster som mer direkt stödjer affären med virtuella telefonnummer, eftersom den verksamheten redan har betydande kundflöden och växande intäkter.

VI har genom åren behandlat affären med virtuella telefonnummer styvmoderligt och istället prioriterat att bredda vårt erbjudande med begränsade resurser. I retrospektiv kan vi konstatera att det har hämmat vår tillväxt.

Att förenkla tjänsterna för kunderna och göra färre saker riktigt bra kommer därför att vara ett av våra högst prioriterade fokusområden 2024.

Vi arbetar utifrån detta med att ta fram en uppdaterad långsiktig strategi, som drar full nytta av vår kraftfulla SaaS-plattform och globala inflöde av kunder. Målet är att maximera tillväxt och aktieägarvärde.

Vår nya AI-plattform ger oss i det sammanhanget en viktig konkurrensfördel. Den gör att vi nu – utan att skriva kod - kan skapa nya AI-tjänster som löser specifika kundproblem. Automatiska processer, skalbarhet och driftsäkerhet garanterar tjänstekvalitén. Plattformen fungerar därmed som ett stabilt lager mellan våra kunders behov och en föränderlig värld av AI-teknologier.

Det hjälper oss att vara agila och undvika att investera fast oss i teknologier som visar sig vara dagsländor.

I det omedelbara perspektivet ligger vårt fokus på att göra det möjligt att svara på samtal i våra appar – vilket är den mest efterfrågade funktionen bland våra kunder. Vi arbetar även med ett projekt där vi använder AI för analys av våra kunders kundsamtal. Syftet där är att hjälpa våra kunder att öka försäljningen.

2024 blir tveklöst ett spännande år.

Välkommen med på den fortsatta resan.

Henrik Thomé

VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

Verksamheten under perioden

Intäkter

Bolagets försäljning under perioden juli till december uppgick till 11,5 MSEK, jämfört med 11,4 MSEK samma period föregående år.

Försäljningen till kunder utanför Europa i USD - vilka står för 70% av omsättningen - ökade med +8%.

Försäljningen inom Europa, vilket står för 30% av försäljningen - var samtidigt -17% lägre än samma period föregående år.

Detta förmodas bero på kraftigt höjda samtalskostnader från operatörer för inkommande internationella samtal till länder i Europa. Bolaget arbetar med lösningar för att hjälpa europeiska kunder att undvika de höga kostnaderna.

Abonnemang för virtuella nummer står för ca 70% av bolagets intäkter.

Antalet kundabonnemang har ökat konstant sedan mitten av 2020 och var vid periodens slut var +5% högre än vid slutet av samma period föregående år.

En prissänkning 2020 på telefonnummer sänkte snittintäkten per kund, vilket initialt hämmade tillväxten eftersom fler nya kunder krävdes för att kompensera för kunder som lämnade (”churn”). Den effekten klingar ut över tid.

Premium är ett tilläggsabonnemang som står för 19% av intäkterna. Vid årets slut hade antalet abonnemang ökat med 36% jämfört med året innan.

ARR (årligen återkommande intäkter) i SEK vid periodens slut var -1% jämfört med föregående år. Räknat i USD (bolagets huvudsakliga valuta för intäkter) så var ARR oförändrat.

Bruttomarginalen på bolagets samtliga SaaS-tjänster låg på ca 78% vilket var en ökning från 75%. Förbättringen berodde bl.a. på borttagande av lojalitetsbonus.

0,9 MSEK av intäkterna under perioden bestod av valutakursdifferenser, vilket kan jämföras med 0,0 MSEK samma period föregående år. Detta redovisas under ”Övriga rörelseintäkter”.

Kostnader

Bolaget hade under perioden kostnader på 11,1 MSEK vilket kan jämföras med 10,6 MSEK under samma period under föregående år. Detta berodde framförallt på ökande personalkostnader i Indien.

Investeringar

Bolaget gjorde under perioden ca 3,8 MSEK i investeringar i utvecklingen av bolagets SaaS tjänster varav ca 3,1 MSEK bestod av aktiverade utvecklingskostnader för personal i Indien.

Under samma period föregående år investerades ca 2,7 MSEK varav ca 2,5 MSEK i form av aktiverade personalkostnader i Indien.

Resultat

Koncernen redovisade under perioden en vinst före skatt på ca +0,5 MSEK vilket kan jämföras med ca +0,1 MSEK under samma period föregående år.

Kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten var ca 2,8 MSEK under perioden. Detta kan jämföras med ca 2,4 MSEK under samma period föregående år.

Lån

Räntebärande lån minskade från 12,7 MSEK föregående år till 11,2 MSEK.

Kundanskaffning

8 397 nya betalande kunder inkom under perioden. Det är 10% fler än under samma period föregående år.

Kostnaderna för betald marknadsföring via Google Adwords ökade med +115% jämfört med samma period föregående år.

Detta berodde på justeringar i sökords-annonseringen vilket möjliggjorde för bolaget att rekrytera väsentligt fler nya kunder till samma eller lägre kundanskaffningskostnad. Därtill gjordes experiment med annonsering kring nya tjänster.

Antalet nya kunder från Google sökordsannonsering ökade med +92%.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) för samtliga nya kunder låg under perioden i snitt på ca 154 SEK, vilket kan jämföras med ca 138 SEK samma period föregående år.

Återbetalningstiden för kundanskaffnings-kostnaden per ny betalande kund (”ROI”) var mindre än 1 månad i snitt under perioden.

TILLVÄXT AV AKTIVA FÖRETAG * Dec/22 Sep/23 Okt/23 Nov/23 Dec/23
Aktiva betalande kunder med abonnemang 19 162 20 125 20 391 20 381 20 477

Kundkonton och aktiva användare

Antalet registrerade kundkonton (sedan verksamhetens start år 2009) uppgick vid periodens slut till 2 421 516.

Flertalet av dessa konton har dock aldrig använts efter registreringen.

210 455 av kontohavarna har genom åren blivit betalande kunder.

En andel av dessa är för närvarande aktiva betalande kunder.

Kundbetyg

Sonetels kundbetyg på Trustpilot låg vid periodens slut på 4,5 av 5 möjliga (”Utmärkt”).

Nya AI tjänster

Under perioden lanserades en ny tjänst för sammanfattning av röstsvar – med hjälp av AI. I stället för att lyssna på meddelanden, så kan de istället läsa en sammanfattning som skickas till deras e-post.

Det sparar tid och gör röstmeddelanden sökbara.

Verksamheten efter perioden

Bolaget har upptagit tre kompletterande lån på sammanlagt ca 2,8 MSEK inom ramen för den löpande lånerefinansieringen. De nya lånen skall primärt användas för att finansiera 2,8 MSEK i planerade amorteringar under perioden jan-aug 2024.

ARR (årligen återkommande intäkter) hade vid slutet av januari 2024 ökat med +2% till 20,2 MSEK.

Väsentliga händelser under perioden

Styrelsen för Sonetel beslutade den 20 november 2023, med stöd av emissionsbemyndigande från årsstämman 2022, att genomföra en riktad emission om totalt 421 238 nya aktier till en teckningskurs om 4,81 kronor per aktie (den ”Riktade Emissionen”), vilket motsvarar genomsnittlig volymvägd kurs (WVAP) för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under en period om 30 handelsdagar omedelbart föregående, och inklusive, den 15 november 2023 avrundat till närmaste heltal öre.

De nya aktierna motsvarar 9,52 procent av de befintliga aktierna före emissionen och innebär en utspädning för övriga aktieägare om 8,69 procent. Den Riktade Nyemissionen väntas tillföra Bolaget cirka 2 miljoner kronor före avdrag för transaktionskostnader, bestående av kostnader för legal rådgivning och praktisk hantering.

Väsentliga händelser efter perioden

Inga väsentliga händelser har inträffat efter perioden.

---

Halvårsrapporten är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2024 kl. 8:00 CET.