KOMMUNIKÉ FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA I SONETEL AB (PUBL) DEN 9 JULI 2024

Sonetel AB (publ) (”Bolaget”) höll under tisdagen den 9 juli 2024 extra bolagsstämma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

För detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till bolagsstämman samt de fullständiga beslutsförslagen som finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.sonetel.se.

Beslut om antal styrelseledamöter, beslut om arvode till styrelsen och val av styrelseledamöter

Stämman beslutade, i enlighet med aktieägarna PMJ Fastigheter AB:s och Swedish General Consulting Aktiebolags förslag att styrelsen ska bestå av fem styrelseledamöter utan suppleanter, för tiden till slutet av nästa årsstämma.

Stämman beslutade, i enlighet med aktieägarna PMJ Fastigheter AB:s och Swedish General Consulting Aktiebolags förslag, att den nya styrelseledamoten ska erhålla 200 000 kronor i styrelsearvode per år såsom vice ordförande, justerat för tjänstgöringstid som styrelseledamot i Bolaget, och att den nya styrelseordföranden ska erhålla 240 000 kronor i styrelsearvode per år, i enlighet med årsstämmans beslut den 18 december 2023, justerat för tjänstgöringstid som styrelseledamot i Bolaget.

Vidare beslutade stämman, i enlighet med aktieägarna PMJ Fastigheter AB:s och Swedish General Consulting Aktiebolags förslag, att välja Tim Hansen till ny ordinarie styrelseledamot samt vice styrelseordförande och Sebastian Ahlskog till ny styrelseordförande.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier enligt i huvudsak följande.

Företrädesemissionen utgörs av en emission om högst 2 076 857 aktier, varigenom Bolagets aktiekapital ökas med högst 519 214,25 kronor. Bolagets befintliga aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna aktier pro rata i förhållande till det antal aktier de äger i Bolaget. För varje aktie som innehas på avstämningsdagen, kommer aktieägarna att erhålla tre teckningsrätter. Sju teckningsrätter berättigar till teckning av en aktie. Teckningskursen per aktie är 4,46 kronor. Avstämningsdagen för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna nya aktier ska vara den 12 juli 2024. Teckning av aktier ska ske från och med den 16 juli 2024 till och med den 30 juli 2024. Teckning av aktier kan även ske utan företrädesrätt (dvs. utan stöd av teckningsrätter). Betalning för aktier tecknade utan teckningsrätter ska erläggas senast tre bankdagar från utfärdandet av besked om tilldelning (avräkningsnota).

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om riktad emission av aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om godkännande av styrelsens beslut om riktad emission av aktier enligt i huvudsak följande.

Den riktade emissionen utgörs av en emission om högst 560 537 aktier varigenom Bolagets aktiekapital ökas med högst 140 134,25 kronor. Teckningskursen i den riktade emissionen är om 4,46 kronor per aktie. Johan Rutgersson AB har åtagit sig att teckna 224 215 aktier och Brushan AB har åtagit sig att teckna 336 322 aktier i den riktade emissionen.

Beslut om emissionsbemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet är att säkerställa att bolaget kan uppfylla sina åtaganden gentemot garanterna till följd av ingångna garantiavtal.

Om Sonetel AB (publ)

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller en palett av tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare att växa sin verksamhet. Den underliggande kommunikationsplattformen ger en stadig intäktsström från tjänster som virtuella telefonnummer. Kunderna är entreprenörer globalt som vill öka sin internationella försäljning. Företagets SaaS-plattform uppgraderades 2019 med textbaserad kommunikation och AI-tjänster. Företagets andra generations AI-plattform implementerades 2023. Plattformen möjliggör en snabb utrullning av innovativa AI-tjänster genom att utnyttja ledande AI-teknologier från OpenAI, Google och andra.  Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/