Ökat kundinflöde för Sonetel

Svenska Sonetel rapporterar fortsatt stabila intäkter och ökat kundinflöde. Antalet Premiumkunder ökade med +27%.

Antalet nya betalande kunder under de senaste 12 månaderna är +10% fler än under 12-månadersperioden dessförinnan. Inflödet av nya betalande kunder i februari motsvarade en årstakt på ca 19,000 nya kunder per år.

Mot slutet av februari gjordes förändringar i marknadsföringen vilket ökade inströmningen ytterligare med ca +17% till en årstakt om ca 22,000 nya kunder.

Bolaget har fattat beslut om att omvandla bolagets chattfunktion för kundsupport, till en betald tjänst. 2,700 kunder har notifierats och kommer uppgraderas till Premium i april, om de inte slutar att använda tjänsten. Premium kostar från 99 kr per månad.

Antalet abonnemangskunder var i februari +3% fler än föregående år. Antalet kundabonnemang på virtuella telefonnummer ökade med ca +1%. Antalet Premiumabonnemang ökade med ca +27%.

ARR (årligt återkommande intäkter) uppgick till 20,4 MSEK i februari vilket var -1% jämfört med föregående år. Räknat i USD, vilket är den huvudsakliga valutan för kundbetalningar, har ARR ökat kontinuerligt sedan 6 månader tillbaka med sammantaget ca +2%.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var i februari 156 kr vilket är +49% jämfört med samma månad föregående år. Detta beror på ökad kundtillströmning via betalda annonser. Nya betalande kunder blir i snitt lönsamma efter ca 1 månad.

Nettoomsättningen var i februari ca 1,9 MSEK.

Bruttomarginalen låg på ca 80% vilket är ca 1 procentenhet bättre än året innan.

Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 mars 2024 kl. 08:30 CET.