Sonetel: Tredubblar kundinflödet från betalda annonser

Sonetel hjälper småföretag globalt att förbättra sin kundkommunikation och växa med stöd av AI. Bolaget har vidtagit åtgärder som kraftigt ökat kundinflödet och fortsätter nu utrullningen av innovativa AI-lösningar.

”Vi har i början av oktober gjort förändringar som tredubblar inflödet av nya kunder från betalda annonser. Kostnaden per kund är densamma som tidigare. Det har ökat det totala kundinflödet per dag med ca +30% jämfört med september.” säger VD Henrik Thomé.

Bolagets fokus på SEO optimering, för att öka trafiken från sökmotorer, har än så länge haft begränsad effekt. ”Det här är ett långsiktigt arbete. Vi har rättat tekniska brister på hemsidan, översatt populärt innehåll och skapat processer för att skapa nytt kvalitativt innehåll med stöd av AI.” säger Henrik Thomé. ”Vi kommer nu fokusera på att optimera de mest populära sidorna på webbplatsen.” säger Henrik Thomé.

Inflödet av nya betalande kunder i september motsvarade en årstakt på ca 14,000 nya kunder per år, vilket är -2% jämfört med samma månad föregående år.

”September var en svag månad. Tredubblingen i kunder från betalda annonser i början av oktober, det fortsatta fokuset på SEO, utrullningen av nya värdeskapande AI-tjänster, samt andra planerade förändringar gör att vi sammantaget bedömer förutsättningarna för tillväxt och lönsamhet som mycket goda.” säger VD Henrik Thomé.

Antalet kundabonnemang på virtuella telefonnummer var i slutet av september ca +5% jämfört med föregående år. Antalet Premiumabonnemang var ca +28% fler än för ett år sedan.

ARR (årligt återkommande intäkter) uppgick till 21,1 MSEK vilket är +1% jämfört med föregående år.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) minskade med -31% jämfört med samma månad föregående år. Nya betalande kunder blir lönsamma (ROI) första månaden.

Nettoomsättningen var ca 2,0 MSEK.

Preliminära siffror från bokföringen från augusti visar på en nettoomsättning på ca 2,0 MSEK vilket är +12% bättre än samma månad föregående år.  Månaden visade ett preliminärt resultat före skatt på -0,1 MSEK.

Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 oktober 2023 kl. 12:00 CET.