Sonetel blir tillgänglig för kunder i Kina

Svenska Sonetel gör det nu möjligt för småföretagare i Kina att använda bolagets tjänster, genom att acceptera Alipay som betalmetod för bolagets tjänster. Alipay används av ca en halv miljard personer i Kina.

”De betalmetoder vi har stöd för sedan tidigare har inte gjort det möjligt för kunder i Kina att köpa våra tjänster.” säger Henrik Thomé, VD ”Det hindret har nu tagits bort.”

Sonetel har företagskunder i ca 170 länder vilka primärt använder bolagets tjänster för att öka sin försäljning i andra länder. Det görs bl.a. genom att de får ett lokalt telefonnummer i det land där potentiella kunder finns, med vidarekoppling av inkommande kundsamtal globalt.

”VI har bara en halv procent av våra befintliga kunder i Kina” säger Henrik Thomé ”Givet att Kina är världens största export- och handelsnation, med ca 15% av all global export, så innebär det en tydlig tillväxtpotential.”

Tillägget av Alipay är en del av en mer omfattande lokalanpassning, där bolagets appar och AI-system får stöd för både Kinesiska samt ett flertal andra språk.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 170 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).