Sonetel Bokslutskommuniké juli 2023 - juni 2024

Stärkta finanser och stabila intäkter

KONCERNEN HALVÅR JAN – JUN 2024

• Nettoomsättningen minskade till 11,8 (12,0) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1,1 (0,3) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till -2,4 (-0,6) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,50 (-0,14) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2,7 (4,2) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 41 (35).
  • Årligt återkommande intäkter (ARR) räknat i MSEK uppgick vid periodens utgång till 20,5 (20,9).
  • Årligt återkommande intäkter (ARR) räknat i MUSD, den huvudsakliga valutan för intäkter, uppgick vid periodens utgång till 1,95 (1,95).

KONCERNEN HELÅR JUL 23 – JUN 24

• Nettoomsättningen var 23,4 (23,4) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till 0,2 (1,1) MSEK.
  • EBITDA uppgick till 7,3 (7,7) MSEK
  • Resultat före skatt ökade till -1,8 (-0,4) MSEK.
  • Resultat före skatt korrigerat för kursdifferenser på koncerninterna skulder uppgick till -2,1 (0,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,47 (–0,17) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5,5 (6,1) MSEK.
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 51 (54) procent.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,3 (0,7) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 39 (33).

VDs kommentarer

Stärkta finanser och stabila intäkter

Sonetels nya strategi, som tar avstamp i bolagets styrkor kring virtuella telefonnummer och artificiell intelligens, är nu under full implementering och vi förväntar oss en positiv påverkan på tillväxttakten redan under andra halvåret 2024. Målet är att använda AI för att stötta och automatisera vardagsflöden för vår växande kundbas. Efter periodens slut stärktes kassan genom en övertecknad nyemission med 12 MSEK, och de första månaderna på det nya räkenskapsåret indikerar en tilltagande tillväxt med en fortsatt positiv EBITDA.

Över 700 000 personer kommer till Sonetels hemsida varje år med intresse att förvärva virtuella telefonnummer. I dagsläget blir ca 2,4% betalande kunder. Vi tror att det går att konvertera fler genom att kontinuerligt förbättra och utveckla vår tjänst där AI spelar en viktig roll.

I samband med strategiarbetet under våren kunde vi konstatera att telefonnummer fortsatt är den enda globalt etablerade röstteknologi som kan göra företag tillgängliga för 100% av alla potentiella kunder. Detta konstaterande har inneburit att potentialen för telefonnummeraffären omvärderats. Användarvänlighet, kundresa och avgörande basfunktioner kring tjänsten har fått högsta prioritet.

Möjlighet att besvara samtal i våra appar samt att skicka SMS är förbättringar som nu ligger högst upp i vår product roadmap.

Vi har därtill en solid tjänsteplattform för AI-tjänster baserad på ledande teknologier från OpenAI, Elevenlabs, Google, Deepgram m.f.l.De tidigare kommunicerade planerna på att erbjuda denna plattform till andra SaaS-företag, som plattform för deras AI-tjänster, får initialt en lägre ambitionsnivå, för att möjliggöra fullt fokus på tillväxt kring virtuella telefonnummer. Vårt fokus kring AI-tjänsteplattformen ligger istället på att skapa mervärden kring användandet av telefonnummer.

Vi rullar nu ut AI-sammanfattningar av samtal, kombinerat med analys och feedback på kundsamtal.

Detta hjälper småföretagare att snabbt få insikter från kundsamtal, förbättra kundservice och effektivisera arbetsflöden.

För att få tillgång till våra avancerade AI-tjänster behöver kunderna uppgradera till Premium- eller Businessabonnemang. För närvarande har ca 10% av våra kunder valt dessa abonnemang.

En Premiumkund ger ca 4 ggr mer intäkter än en kund med ett standardabonnemang.

Med 20,000 betalande kunder och införandet av efterfrågade samt värdeskapande AI-funktioner, hoppas vi kunna öka intresset för att uppgradera sina abonnemang.

Vi fortsätter även att fokusera på nykundsrekrytering och har under det senaste halvåret påbörjat nästa steg i vår AI-utveckling – en innovativ "voicebot". Målet med denna teknologi är att använda AI för att besvara telefonsamtal åt företag, vilket inkluderar roller så som personlig sekreterare, receptionist eller kundtjänstrepresentant.

Finansieringen som framgångsrikt genomfördes under sommaren har kraftigt reducerat våra skulder samt givit oss en finansiell stabilitet för att fortsatt kunna exekvera på det metodiska arbete som krävs för en accelererande och hållbar tillväxt.

Stockholm 27 september 2024
Henrik Thomé
VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

VERKSAMHETEN UNDER ÅRET JULI 2023 – JUNI 2024

Verksamhet

Sonetel är ett SaaS-företag som erbjuder virtuella telefonnummer, d.v.s. lokala telefonnummer, med kringtjänster baserade på artificiell intelligens, till 20,000 kunder i över 170 länder. En tredjedel av intäkterna kommer från Nordamerika.

Numren används primärt av småföretag för att bli mer tillgängliga för potentiella kunder, i syfte att öka försäljningen. De huvudsakliga användarna är e-handelsbolag, konsulter och SaaS-företag. De nya AI-tjänsterna hjälper därtill företagen att spara tid och bli mer effektiva i sitt arbete.

Bolagets primära styrka ligger i att erbjuda kostnadseffektiva tjänster för företag som kombinerar AI med virtuella telefonnummer.

Intäkter

Koncernens försäljning under räkenskapsåret låg oförändrat på 23,4 MSEK.

Över 80% av intäkterna kommer från abonnemangstjänster såsom virtuella telefonnummer samt tilläggstjänster som Premium och Business.
99% av försäljningen ligger utanför Sverige varav en tredjedel i Nordamerika.

Snittkunden betalar ca 11 USD per månad för tjänsten. Alla tjänster förbetalas av kunderna med kreditkort, PayPal etc.
Bruttomarginalen är ca 79% vilket är en ökning med 2 procentenheter sedan föregående år.

Kostnader

Följande kostnader ökade under året

• Marknadsföring (+0,8 MSEK)
  • Avskrivningar (+0,5 MSEK)
  • Skatt på extra utdelning från indiskt dotterbolag till svenskt moderbolag (+0,4 MSEK)
  • Räntekostnader (+0,4 MSEK)

Ökningen i marknadsföringskostnader (+0,8 MSEK) berodde primärt på ändringar i budgivningen på Google Adwords fr.o.m. september 2023 vilket möjliggjort ett väsentligt ökat kundinflöde från Adwords till en oförändrad kundanskaffningskostnaden per kund.

Skatten på utdelning från dotterbolag till moderbolag gjordes för att kraftigt minska den upparbetade skuld mellan koncernbolag, för att uppfylla de krav indiska myndigheter ställer.

Räntekostnaderna ökade med 0,4 MSEK p.g.a. dyrare upplåning, men har efter periodens slut minskat med motsvarande 0,9 MSEK per år till följd av minskad belåning.

EBITDA

EBITDA (resultat för skatt, plus avskrivningar samt räntebetalningar) var 7,3 MSEK.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under räkenskapsåret en förlust före skatt på -1,8 MSEK vilket kan jämföras med -0,4 MSEK föregående år.

Justerat för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder var årets resultat före skatt ca -2,1 MSEK vilket kan jämföras med +0,3 MSEK föregående år.

Abonnemang

Antalet betalda kundabonnemang för virtuella telefonnummer ökade under verksamhetsåret med +4%. Virtuella telefonnummer stod vid periodens slut för ca 63% av intäkterna och har ca 82% bruttomarginal.

Ett telefonnummer kostar från 19 kr per månad för kunden, men ingår utan extra kostnad om kunden har prisplanen Premium eller Business, vilka kostar från 99 kr per månad och användare.

Premium

Tilläggstjänsten Premium, hade vid årets slut ökat med ca +36% tack vare den ändrade prisstrukturen som lanserades i februari 2023.

Tjänsten kostar från 99 kr per användare och månad och inkluderar gratis ringande, gratis telefonnummer, möjlighet att visa Sonetel-numret till den man ringer, AI-tjänster samt talsvar.

Premium stod vid periodens slut för ca 22% av intäkterna med ca 78% bruttomarginal.

Business plan

Den nya prisplanen Business – som lanserad i februari 2023 - stod vid årets slut för ca 3% av intäkterna med ca 78% bruttomarginal.

Business plan inkluderar 5 gratis telefonnummer per användare, mer gratis ringande, ökat nyttjande av AI-tjänster etc.

Tjänsten kostar från 299 kr per användare och månad.

Business packages

Tilläggstjänsten per telefonnummer - ”Business packages” - slutade att säljas februari 2023. Antalet abonnemang minskade under året med -52%.

Tjänsten stod vid periodens slut för ca 2% av intäkterna.

Nya kunder som önskar använde de funktioner som tilläggstjänsten erbjöd, måste istället abonnera på tilläggstjänsten Premium eller Busine Plan.

Intäkt per kund

Priserna för nya telefonnummer sänktes 2020 i syfte att skapa tillväxt efter flera års nedgång i abonnemang och kunder p.g.a. tidigare prishöjningar.

Strategin lyckades, men innebar samtidigt att nytillkommande kunder betalade mindre än gamla kunder som lämnade.

Den minskade snittintäkten per kund har hämmat intäktstillväxten. Effekten på årets omsättning var ca -6%. Effekten väntas dock ebba ut över tid, då en ökande andel av kundbasen redan är på det nya lägre priset. Det innebär att fortsatt tillväxt i abonnemang och kunder även förväntas leda till tillväxt i intäkter.

Bolaget genomför därtill en rad satsningar för att öka intäkten per kund, genom att öka attraktionskraften i bolagets tilläggstjänster Premium och Business, genom att bl.a. tillföra nya AI-baserade tjänster.

Årligt återkommande intäkter

Det årliga värdet av samtliga aktiva kundabonnemang (ARR) var vid periodens slut ca 20,5 MSEK, vilket var -2% jämfört med slutet av föregående verksamhetsår. Abonnemangsintäkter står för ca 90% av intäkterna.

Räknat i USD - vilket är den huvudsakliga valutan för intäkter - var ARR oförändrat.

Kundanskaffning

Mindre än hälften av de nya kunderna kom från betald annonsering.

Marknadsföringskostnaderna ökade med ca +0,8 MSEK. Nya betalande kunder ökade samtidigt med +6%.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) per ny kund var vid periodens slut -16% lägre än ett år tidigare (som snitt för alla nya kunder). Kunder blev därmed lönsamma (ROI) redan efter första månaden.

Aktiva kunder

Antalet aktiva betalande kundföretag var vid årets slut +8% fler än ett år tidigare.

Kundnöjdhet

Bolagets kundbetyg på Trustpilot låg vid årets slut på 4,6. Över 2,600 personer har hittills lämnat ett omdöme.

Ny strategi

Bolaget har under våren 2024 utarbetat en ny strategi baserad på konstaterandet att telefonnummer är här för att stanna.

Ingen annan teknik för ljudkommunikation gör det idag möjligt för ett företag att vara tillgängligt för 100% av alla existerande och nya kunder.Ingen annan teknik ser ut att kunna ändra detta faktum inom överskådlig tid.

Många års fokus inom bolaget kring att bredda erbjudandet till andra kommunikationsformer, för att minska beroendet av virtuella telefonnummer, vänds nu till ett dedikerat fokus på att dra nytta av bolagets styrka kring telefonnummer.

Varje år kommer ca 700 000 personer till bolagets hemsida med intresse för telefonnummer, varav ca 2,4% blir betalande kunder. Att bättre möta den gruppens behov kring telefonnummeranvändande, med stöd av AI, är nu bolagets huvudfokus.

Artificiell intelligens kommer att användas för att stödja användarna i deras telefonnummeranvändande. T.ex. genom att analysera och besvara samtal.

Två bonusspår för tillväxt har därutöver identifierats:

• Nordamerika. Över 1/3 av bolagets försäljning sker i Nordamerika, trots frånvaron av dedikerade insatser. Bolaget avser att utvärdera huruvida ett säljteam kan öka konverteringsgraden i befintligt inflöde av potentiella kunder och därmed driva mer tillväxt.
  • AI Services Engine. Den plattform for AI-tjänster som bolaget tagit fram för internt bruk, skall erbjudas andra SaaS-företag för att utvärdera om det kan vara en tillkommande affärsverksamhet. Ett antal kontakter har tagits och visat på initialt positivt intresse. Initiativet har dock tillfälligt pausats för att ge utrymme till större fokus på huvudaffären med virtuella telefonnummer.

Interndebitering

Dotterbolaget i Indien fakturerar moderbolaget med 20% påslag i enlighet med praxis – samt i enlighet med rekommendationer för internationella bolag i Indien. Eftersom faktureringen överstiger kapitalbehovet i dotterbolaget så byggs en skuld upp från moder till dotter. Denna skuld påverkas av valutakursförändringar mellan INR, SEK och USD, vilket påverkar koncernens resultat.

Indiska myndigheter tillåter inte att fakturor till utländska moderbolag ligger obetalda en alltför lång tid. Under verksamhetsåret har därför skulden minskats genom utdelning från dotterbolag till moderbolag. Detta har lett till 0,4 MSEK extra skattebetalningar.

Bolaget avser att ytterligare minska skulden under det kommande verksamhetsåret för att uppfylla kraven från indiska myndigheter.

VERKSAMHETEN UNDER HALVÅRET JANUARI-JUNI 2024

Koncernens försäljning under halvåret uppgick till 11,8 MSEK vilket kan jämföras med 12,0 MSEK samma period föregående år.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under perioden januari till juni en förlust före skatt på -2,3 MSEK vilket kan jämföras med -0,6 MSEK föregående år.
Detta berodde främst på ökade kostnader för marknadsföring, avskrivningar samt skatt på utdelning från det indiska dotterbolaget.

Ny strategi

Bolaget tog fram en ny strategi med fokus på virtuella telefonnummer med stöd av AI.

VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN

Under perioden juli till augusti 2024 har bolagets intäkter legat ca +10% högre jämfört med samma period föregående år räknat i USD vilket är den huvudsakliga valutan för intäkter.

Ökande ARR

Räknat i USD, vilket är bolagets huvudsakliga valuta för intäkter, låg årligt återkommande intäkter (ARR) +3% högre i slutet av augusti än ett år tidigare.

Minskade lån och räntekostnader

Lånen har minskats med ca 5,5 MSEK tack vare kapitalanskaffningen under sommaren. Bolagets årliga räntekostnader har samtidigt minskats med ca 0,9 MSEK.

Breakeven

Det preliminära resultatet för juli 2024, ligger på 0,0 MSEK. Siffrorna är ej reviderade av företagets revisor.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JUNI 2023 – DECEMBER 2023

Styrelsen genomförde en riktad nyemission till befintliga ägare om 421 238 aktier till en teckningskurs om 4,81 kronor per aktie, utan rabatt med huvudsakligt syfte att återbetala lån och betala skatt avseende utdelning från dotterbolag.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JANUARI-JUNI 2023

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

Bolaget har genomfört en nyemission av aktier om cirka 9,3 MSEK med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare samt en riktad emission av aktier om cirka 2,5 MSEK. Syftet med emissionerna har sammanfattningsvis varit att öka tillväxttakten och stärka Bolagets finansiella ställning.

Bokslutskommunikén är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter

Om Sonetel AB (publ)

Sonetel erbjuder virtuella telefonnummer med stöd av artificiell Intelligens till småföretag globalt. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Bolaget nyttjar ledande AI-teknologier från OpenAI, Google, Elevenlabs, Deepgram m.fl..  Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september 2024 kl. 10:15 CET