Sonetel genomför åtgärdsprogram

Sonetel som är listat på Nasdaq First North Growth market Stockholm genomför en rad åtgärder med målsättningen att säkerställa positivt kassaflöde.

Kostnaden för Sonetels indiska dotterbolag – där huvuddelen av bolagets personal jobbar – minskas med ca 37%.  Detta sker genom minskning av personalstyrkan, samt minskning av löner med 20%. Sonetels VD tar en lönesänkning med 40%. Lönerna skall återgå till normal nivå i februari 2021 om ekonomin så tillåter

Sammantaget med effektiviseringar av marknadsföring samt kostnadsneddragningar genomförda tidigare under året, innebär det här sammanlagt ca 0,8 MSEK i minskade kostnader per månad jämfört med snittet under perioden okt-dec 2019.

En rad långivare inklusive Nordea och Almi har därtill givit bolaget anstånd med amorteringar vilket ytterligare stärker likviditeten.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 150 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 mars 2020 kl. 09:30 CET