Sonetel ger bort 1 miljon telefonnummer

Svenska Sonetel, som är listat på Nasdaq First North Stockholm, erbjuder nu småföretagare globalt att få ett gratis telefonnummer till sin hemsida.

Det enda kravet som ställs är att småföretagaren även använder Sonetels nya gratis chatfunktion på sin hemsida – för sin textbaserade kunddialog.

”Ett telefonnummer kostar oss någon krona i månaden.” säger Henrik Thomé, VD och grundare. ”Om företagaren bara vidarekopplar samtal till sin mobil eller använder några andra extratjänster, så går vi med vinst.”

Bolaget räknar med att snittanvändaren av gratis telefonnummer skall vara vinstgivande.

Syftet med det nya gratiserbjudandet är dock primärt att locka en andel av de 1,3 miljoner användarna som tidigare registrerat sig för Sonetels telefontjänst, att börja använda Sonetels nya tjänster för kundtjänst – som även har stöd av Artificiell Intelligens.

”Om det här kan hjälpa oss att få vår nya kundtjänstfunktion installerad på 1 miljon hemsidor, så innebär det att vi blir marknadsledande” fortsätter Henrik Thomé.

För att undvika att gamla Sonetelkunder byter sina betalda telefonnnummerabonnemang mot gratisabonnemang så har en del begränsningar implementerats; Bl.a. så informeras de som ringer ett gratisnummer att det är Sonetel som kopplar samtalet. Det går inte heller att ringa ut med gratisnummer. Gamla nummer kan inte omvandlas till gratisnummer.

Mer information finns här: https://sonetel.com/en/how-to-get-a-free-phone-number/

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 140 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 och 2017 av Deloitte till ett av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag (”Sweden Technology Fast 50”), samt ett av Europas 500 mest snabbväxande företag (”Technology Fast 500™ Europe, Middle East & Africa”), med en tillväxt på 459% från 2013 till 2016. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).