Sonetel släpper mobila appar för ny AI-tjänst

Svenska Sonetel, som är listat på Nasdaq First North Stockholm, lanserar Android och iOS-appar för sin nya tjänst med Artificiell Intelligens.

Sonetels nya AI-tjänst rullas ut under året och erbjuder småföretagare globalt möjlighet att få en komplett gratis infrastruktur för sin kundtjänst och internkommunikation. Artificiell intelligens används för att presentera svarsförslag till inkommande kundfrågor som kommer till småföretagen via Sonetels gratis chat-funktion på hemsidan samt via andra kanaler.

Såvitt bolaget känner till, finns ingen motsvarande gratistjänst tillgänglig globalt. Intäkterna kommer från extratjänster, samt från kunder som väljer betalabonnemang.

Sonetel har med sin befintliga telefonitjänst redan betalande kunder i 170 länder. Tjänsten erbjuder lokala telefonnummer världen över till småföretagare som vill öka sin internationella försäljning.

1,3 miljoner personer har genom åren registrerat sig för Sonetels telefonitjänst – varav ca 140 000 valt att bli betalande kunder. Dessa utgör nu en första målgrupp för Sonetels nya AI-tjänst.

”Både den befintliga telefonitjänsten samt den nya AI-tjänsten vänder sig till småföretag som vill få ett professionellt gränssnitt gentemot kunder och på så sätt öka sin försäljning” säger Henrik Thomé, VD och grundare.

Webbappen för den nya tjänsten (app.sonetel.com) har rullats ut tidigare. Det som lanseras nu är de mobila apparna för Android och iPhone.

”Vi vänder oss till entreprenörer som sällan sitter på ett kontor framför en dator. Att kunna sköta kundtjänst och internkommunikation fullt ut på mobilen är ett grundkrav.” säger Sonetels VD Henrik Thomé ”.

En beskrivning av Sonetels tjänster kan ses på https://www.youtube.com/c/sonetel

App för iPhone finns på https://apps.apple.com/us/app/sonetel-2-0/id1316979268?ls=1

App för Android finns på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sonetel.sonetel2&hl=en

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 140 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 och 2017 av Deloitte till ett av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag (”Sweden Technology Fast 50”), samt ett av Europas 500 mest snabbväxande företag (”Technology Fast 500™ Europe, Middle East & Africa”), med en tillväxt på 459% från 2013 till 2016. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).