Sonetel utökar AI-plattform med språkstöd

Sonetel, en global leverantör av AI och kommunikationstjänster, uppgraderar idag sin AI-plattform för småföretag. Uppgraderingen gör det möjligt att leverera AI tjänster på över 20 olika språk i stället för bara på engelska

”Vi har betalande kunder i 170 länder vilket gör språkstödet viktigt för oss.” säger Henrik Thomé, VD på Sonetel.

I första skedet är det bolagets AI-tjänst för automatisk generering av företagsanpassade bloggartiklar som påverkas av uppgraderingen.

Genom att publicera bloggartiklar på hemsidan så kan småföretag öka trafiken från Google och andra sökmotorer och därigenom få ökad försäljning. Detta kallas SEO eller ”Search Engine Optimization”.

Småföretagaren kan nu automatiskt få förslag på rubriker till bloggartiklar på det egna språket. Alla förslag är relaterade till företagets verksamhet. Om de därefter väljer en bloggrubrik så genereras artikeln automatiskt på samma språk. Kunden kan även välja att få bloggartiklar skrivna på andra språk.

”Uppgraderingen gör att alla framtida AI-tjänster som vi lanserar, automatiskt kommer ha fullt språkstöd” säger Henrik Thomé.

Inledningsvis så är språkstödet begränsat av vad GPT-4 (tekniken bakom ChatGPT) är kapabelt till. Lösningen är dock generell och kan appliceras på valfri AI-motor.

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller Software-As-A-Service-lösningar inom AI och kommunikation för småföretag globalt. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.