Stabila abonnemangsintäkter samt satsningar på tillväxt

Sonetel - ett SaaS-företag listat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm – redovisar förlust i juni. Abonnemangsintäkterna är fortsatt stabila samtidigt som bolaget genomför en mängd initiativ för tillväxt.

Den preliminära månadsrapporten för juni för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en förlust före skatt på ca -0,4 MSEK. Valutakursförändringar på skulder mellan moder och dotterbolag belastade resultatet med ca -0,2 MSEK. Missutnyttjande av bolagets tjänster – vilket sedermera blockerats – belastade resultatet med ca -0,1 MSEK. Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Under juli månad driftsattes en rad satsningar.

• Språkstödet i bolagets AI-funktion expanderades från 4 till 20 språk. AI funktionen ger svarsförslag till kundtjänstmedarbetare i småföretag som hanterar kundfrågor, i syfte att spara tid.

• Stöd för betalfunktionen Alipay lades till, för att möjliggöra för Kinesiska kunder att köpa bolagets tjänster.

• Stöd för att ta emot betalningar via American Express lades till.

• En del av bolagets API (gränssnitt för integration och automatisering) gjordes tillgängligt via developer.sonetel.com för att adressera större och mer tekniskt avancerade kunder med behov av tjänster av typen CPaaS (Communications Platform as a Service).

• För att öka konkurrenskraften gentemot Europeiska företag, lades stöd in för väsentligt lägre samtalstariffer för samtal inom Europa. I många länder innebär det en kostnadsminskning med över 90% för både Sonetel och dess kunder – för samtal inom Europa.

Stödet för American Express samt de lägre priserna för samtal inom EU är i drift och kommer att göras synliga i bolagets kundgränssnitt i närtid.

Preliminära data för juli ger följande nyckeltal:

Antalet nya betalande kunder var ca 38 per dag – vilket är en ökning med +8% sedan juni. Antalet innebär en ökning med +2% i jämförelse med samma månad föregående år.

Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor ökade med ca +2% från juni till juli. Totalt nyttjade 2 347 företag den nya tjänsten i slutet av juli.

Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 70% av intäkterna) var i princip oförändrat sedan juni.

Antalet Business package abonnemang (ca 4% av intäkterna) ökade med ca +1% sedan juni.

Antalet Premiumabonnemang (ca 15% av intäkterna) minskade med ca -1%.

Det årliga värdet av samtliga kundabonnemang (ARR) var i princip oförändrat (räknat i USD).

Antalet aktiva kunder– d.v.s. kunder som hade ett aktivt abonnemang var i princip oförändrat.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 198 SEK (23 USD) i snitt per ny betalande kund, vilket gav en återbetalningstid per ny betalande kund (ROI) på ca 4 månader. Detta kan jämföras med juli 2020 då CAC låg på ca 181 SEK (20 USD) samt ROI på ca 2 månader.

Bolaget startade under mars 2021 sin satsning på marknadsföring via affiliates via ShareaSale. Vid juli månads slut hade 207 affiliates anslutit sig för att marknadsföra Sonetels tjänster. Andelen nya betalande kunder som kom via affiliates var i juli ca 4%.

Satsningar som gjorts på SEO (Search Engine Optimization), genom skapandet av en mängd informationssidor av allmängiltigt värde, relaterat till bolagets tjänster, har under juli gett en fortsatt ökning av den organiska trafiken till bolagets sidor från Google sök. Den tillkommande trafiken bedöms bidra med uppemot 18% av de nya betalande kunderna i juli – vilket kan jämföras med 12% i juni.

40% av de nya betalande kunderna i juli kom från Google Adwords – vilket kan jämföras med 60% i juli 2020.

Kundbetyget på Trustpilot kvarstod på 4,7 av 5.

”VI har lyckats stabilisera bolaget efter en flerårig minskning i antal kunder och abonnemang” säger VD Henrik Thomé. ”Vi fortsätter nu att rulla ut en mängd förbättringar och initiativ för att möjliggöra fortsatt god tillväxt.”

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 170 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50).

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 augusti 2021 kl. 09:30 CET.