Song Networks och Wineasy skriver avtal med Statskontoret

Report this content

Song Networks och Wineasy skriver avtal med Statskontoret Tele- och dataoperatören Song Networks och dotterbolaget Wineasy har fått Statskontorets förtroende att leverera Internetaccess, centraliserad brandvägg, samt hosting i form av drift av Statskontorets webbplatser. Statskontoret har tecknat ett avtal med Song Networks AB och helägda dotterbolaget Wineasy AB. Avtalet omfattar Internetanslutning på 2 Mbit/s över kopparlina (DSL), centraliserad brandvägg, samt Wineasy- tjänsten "Dedicated Unix Server", som innebär att Wineasy ansvarar för drift och övervakning av Statskontorets webbplatser: www.statskontoret.se, www.nou.se och www.guldlanken.nu. - Vi ser det som mycket trovärdigt och logiskt att Statskontoret själva väljer det företag som de rankade etta inom datakommunikation, kommenterar, Mats Almgren, Försäljnings- och marknadsdirektör på Song Networks AB. Song Networks fick i juni 2001 ramavtal med Statskontoret att leverera tele- och datalösningar till myndigheter och verk i hela Sverige. Song Networks, tillsammans med Telia, var de enda opertörerna som fick ramavtal inom fler än två områden. För ytterligare information, vänligen kontakta: Song Networks AB Mats Almgren Försäljnings och marknadsdirektör 08-5631 0240, 0701-810 240 Song Networks AB Henrik Östmark Informationschef 08-5631 0040, 0701-810 040 Om Song Networks, tidigare Tele1 Europe, (NASDAQ: SONW, Stockholm Stock Exchange: SONW) Song Networks är en snabbväxande data-, internet- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, hosting, internet och telefoni till stora och medelstora företag i Norden. Song Networks är idag den enda pan-nordiska data- internet- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har cirka 1 200 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.songnetworks.net och www.songnetworks.se. Wineasy är en leverantör av högkvalitativa hostingtjänster till företag i Norden. Företaget har byggt en av Europas säkraste datahallar enligt EU-normen 1047; hallarna finns på Lidingö i Stockholm, samt i Helsingfors i Finland. Wineasy startade sin verksamhet 1995 och blev i december 1999 en del av Song Networks, dåvarande Tele1 Europe. I dag jobbar cirka 80 personer på Wineasy och bolaget är verksamt med kontor i Sverige, Norge och Finland. www.wineasy.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00230/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00230/bit0001.pdf