Stockholm Songwriting Camp tillbaka med treårsjubileum och rekordstor kapacitet

Report this content

Efter den globala succésatsningen är Stockholm Songwriting Camp tillbaka i Sverige med treårsjubileum och större kapacitet än någonsin. Den 29 jan-2 feb samlas 45 av världens främsta låtskrivare och producenter från 12 länder i Stockholm för att skapa och nätverka. I år förlängs eventet med en extra dag och initiativen SC Talks och SC Feedback Sessions breddas med internationellt fokus.

Efter Paris och London är Stockholm Songwriting Camp tillbaka på Pop House i Stockholm för tredje året i rad. Årets camp blir det största någonsin med en extra låtskrivardag samt utökat program för SC Talks med internationella deltagare. 45 av världens starkast lysande låtskrivare och producenter från 12 länder deltar - bland andra Maegan Cottone (UK), Era Istrefi (XK), NEIKED (SE), SHY Martin (SE), KREAM (NO), MADDEN (NO), Tamas Molnar (HU), Hitimpulse (DE) och Ana Diaz (SE). Deltagarna ligger bakom verk för världsartister som Katy Perry, Sam Smith, Lorde, The Chainsmokers, Zara Larsson, Ed Sheeran, Icona Pop och Adam Lambert.

- Vi har fått otrolig respons globalt och det känns stort att för tredje året ta emot några av världens topplåtskrivare. Vi fortsätter driva vår vision om att skapa nya möjligheter för musikskapare och en jämställd industri utan gränser. I år deltar lika många kvinnor som män och fler kvinnliga producenter än någonsin, säger Niclas Molinder, grundare av Songwriting Camps och Auddly.

SC Talks diskuterar jämställdhet med internationellt fokus
Paneldagen SC Talks utökas i år med större publikkapacitet, globalt perspektiv och internationella deltagare. Fokus ligger på kvinnliga producenter, där Jan Gradvall bland annat modererar en panel med Raphaella (producent UK), Ebonie Smith (producent US och grundare Gender Amplified) och Cindy Lee (Vem Kan Bli Producent). På agendan står även svensk musikproduktionsutbildning, musikskapares möjlighet att nå ut via YouTube, samt en intervju om med låtskrivarduon SHY Martin och SHY Nodi.

- Musikproduktionen har bidragit så mycket till mitt eget kreativa befriande och självförverkligande. Jag ser det som mitt uppdrag att vara en katalysator för kvinnors upptäckt av musikproduktion och teknik, säger Ebonie Smith, prisbelönt musikproducent New York och deltagare Stockholm Songwriting Camp 2017.

Årets program SC Talks: http://www.songwritingcamps.com/sc-initiatives/sc-talks

Även SC Feedback Sessions - initiativet där up and coming låtskrivare har chans att få feedback från svenska topp-A&Rs - växer utanför Sveriges gränser. I år har möjligheten cirkulerat bland musikskapare i bland annat Afrika, USA, Ungern och Australien. Feedback ges den 29/1 och bidrag skickas via http://www.songwritingcamps.com/sc-initiatives/sc-feedback-sessions.

Stort tack till Stockholm Songwriting Camp partners:
YouTube, Stim, Invest Stockholm, Pop House, Auddly.
Tekniska sponsorer: Genelec, M-Audio, Aston Mics, Fender, Air Music Technology.

För mer information eller intervjuförfrågningar, kontakta gärna:
Amanda Elefelt, PR-ansvarig
amanda@auddly.com, 0733–484700

Om Songwriting Camps:
Songwriting Camps är en neutral plattform för musikskapande och nätverkande som sammanför låtskrivare och producenter från hela världen. Songwriting Camps fokuserar på inspiration och skaparglädje och campet kräver inga rättigheter till musiken som skapas. Genom egna camps och anslutande initiativ jobbar Songwriting Camps även aktivt för att öka jämställdheten och multikulturalismen i musikskaparindustrin. Organisationen grundades av Niclas Molinder med stöd av Björn Ulvaeus och Max Martin med det första campet i Stockholm år 2015. År 2016 expanderade Songwriting Camps globalt med camps i London och Paris. Songwriting Camps finansieras av partners och sponsorer och är tack vare detta stöd kostnadsfritt för alla deltagare. www.songwritingcamps.com

Taggar: