Gränslös kommunikation med nya Sony Ericsson XPERIA™ X2

Sony Ericsson lanserar idag XPERIA™ X2, en mobiltelefon fullmatad med funktioner för aktiva personer som vill vara ständigt uppkopplade såväl privat som i jobbet.

Stockholm – 2 september, 2009 – Idag lanserar Sony Ericsson XPERIA™ X2, en ny Windows®-telefon med avancerad e-post och multimediatjänster. XPERIA™ X2 ger möjlighet att snabbt synkronisera e-post och kalender samt att öppna och arbeta i dokument i Microsoft® Office Mobile. XPERIA™ X2 innehåller en ny SlideView-funktion som ger åtkomst till de aktiviteter i telefonen som används oftast. Det gör att användaren snabbt kan nå adressbok, meddelanden, mediafiler och andra funktioner. SlideView ger också överblick över missade samtal, nya e-post-meddelanden eller SMS. Telefonen levereras med 14 förinstallerade paneler och ytterligare 16 paneler kan laddas ner. Interaktiva paneler för t ex Skype, Google och Facebook gör det enkelt att komma åt olika tjänster med ett tryck på den nya förbättrade pekskärmen. Panelerna kan kategoriseras inom arbete, nöje och kommunikation och genom att ställa in favoriter som visas under olika tidpunkter på dagen kan man lätt hitta nyheter på morgonen, YouTube på lunchen och spel på väg hem. XPERIA X2 är utrustad med QWERTY tangentbord och tack vare Windows Mobile® och tv-utgång kan man enkelt visa presentationer på en extern skärm. “Aldrig har behovet av att vara ständigt uppkopplad varit större,” säger Joakim Liljedahl, produktchef för Sony Ericsson i Norden. “Många förlitar sig på att mobiltelefonen ska vara en förlängning av kontoret och med XPERIA™ X2 kan man arbeta enkelt och effektivt även utanför arbetsplatsen. Telefonen innehåller också ett antal funktioner och nya paneler så att man snabbt kan komma åt de funktioner som man använder ofta.” Multimedia avnjutes på den 3,2 tum stora pekskärmen som har hög upplösning och DVD-kvalitet. Med en 8,1 megapixel-kamera kan man ta bilder som genom de interaktiva panelerna enkelt laddas upp till exempelvis Facebook. “Windows®-telefoner gör att användarna kan hantera hela sin värld, från arbete till privatliv till nöje, på en enda telefon,” säger Stephanie Ferguson, general manager, product management, Microsoft Corp. “XPERIA™ X2 utnyttjar de kraftfulla funktionerna för kommunikation och multimedia hos Windows Mobile så att kunderna kan vara uppkopplade, produktiva och underhållna var de än är.” För att underlätta för kunder som behöver vara ständigt uppkopplade erbjuder Sony Ericsson XPERIA™ Services, en skräddarsydd tjänst med support till kunder. Och om telefonen slutar fungera när användaren är utomlands kan denne få en utbytestelefon via XPERIA™ Services med endast ett samtal. XPERIA™ X2 • Windows Mobile® 6.5 – arbeta mobilt på ett enkelt sätt • Utyttja tiden maximalt – flexibla paneler i olika kategorier: kommunikation och underhållning, multimedia, arbete och internet • Arbeta utan gränser – omedelbar synkronisering av e-post och kalender. QWERTY tangentbord och Windows Mobile® • SlideView – snabb tillgång till de funktioner i telefonen som används oftast och överblick av missade kontakter • Presentera dokument på extern skärm med TV-out-kabel • Support utomlands - XPERIA™ service support • Njut av multimedia – 3,2 tum högupplöst pekskärm och DVD-kvalitet • 8,1 megapixel-kamera med Photo light – enkel uppladdning av bilder till webbalbum • 3D-panel – 3D-effekter och zoom, musikkontroller Som tillbehör finns billaddaren AN300 som laddar cirka 40 procent snabbare än de flesta billaddare. XPERIA™ X2 stödjer GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 och UMTS/HSPA 850/900/2100. XPERIA™ X2 kommer att finnas tillgänglig på utvalda marknader från och med inledningen av Q4 i färgerna Elegant Black and Modern Silver. Sony Ericsson XPERIA™ X2 specifikationer XPERIA™ X2 Kamera 8.1 megapixelkamera Upp till 16x digital zoom Autofokus Geo tagging Bildstabilisator Send to web Touch focus Video light Videoinspelning Musik Album art Bluetooth™ stereo (A2DP) Equalizer Sony Ericsson mediaspelare Musiksignaler (MP3/AAC) PlayNow™ arena* Stereo-högtalare Windows Media® Player Webb Bokmärken Google™ sök Internet Explorer® Pan & Zoom Web feeds Kommunikation Samtalslista Konferenssamtal Polyfoniska ringsignaler Högtalartelefon Vibrationsignal Meddelandehantering E-post Microsoft® Exchange ActiveSync® Igenkänning av handskrift Instant messaging SMS och MMS Förutseende textinmatning Design Autorotation Media Bildbakgrund Pekskärm Bakgrundsanimationer Windows Mobile® 6.5 Underhållning 3D-spel Java™ Motion gaming Tracker Video streaming Video viewing YouTube™ applikation Uppkoppling A-GPS Bluetooth™ DNLA Certified™ Google Maps™ Modem Synkronisering TV-uttag USB-lagring USB-stöd Wi-Fi™ Hjälpredor Adobe® PDF Reader Alarmklocka Kalkylator Kalender Flight mode Microsoft® Office Mobile Anteckningar Telefonbok Tidtagarur Uppgifter Timer Tillbehör Medföljer:  XPERIA™ X2  Batteri  Batteriladdare  Stereo Portable Handsfree MH500  USB-kabel  TV-ut-kabel  4GB SanDisk microSD™ minneskort  Användarhandbok Tillval: Bluetooth™ Headset PV740 Billaddare AN300 Video Viewing Stand IM920 Fakta 1) 2) Storlek: 110 x 54 x 16 mm Vikt: 115 gram Färger: Elegant Black, Modern Silver Skärm: 65,536 colour TFT Upplösning: 480 x 800 pixlar (WVGA) Storlek: 3,2 tum Telefonminne: Upp till 110MB Stöd för minneskort: SanDisk microSD™ och microSDHC™, upp till 16GB Taltid GSM: Upp till 10 h Standby-tid GSM: Upp till 500 h Taltid UMTS: Upp till 6 h Standby-tid UMTS: Upp till 640 h Lyssna på musik: Upp till 20 h Tillgänglighet och versioner Nätverk: XPERIA™ X2 GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 UMTS/HSPA 850/1900/2100 GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 UMTS/HSPA 900/1900/2100 Tillgänglig på utvalda marknader från och med inledningen av Q4 2009. Legal 1) Fakta och funktioner kan variera beroende på lokala versioner. 2) Tal- och standby-tider påverkas av nätinställningar, typ av SIM-kort, anslutna tillbehör och olika aktiviteter som till exempel spel. Innehåll och färger kan variera från marknad till marknad. Alla tillbehör kanske inte finns på alla marknader. © Sony Ericsson Mobile Communications AB, 2009. The Liquid Identity logo, PlayNow and TrackID and are trademarks or registered trademarks of Sony Ericsson Mobile Communications AB. Sony is a trademark or registered trademark of Sony Corporation. Ericsson is a trademark of Telefonaktiebolaget LM Ericsson. The Bluetooth word mark and logos are owned by the Bluetooth SIG, Inc. and any use of such marks by Sony Ericsson is under licence. TrackID is powered by Gracenote Mobile MusicID. Gracenote and Gracenote Mobile MusicID are trademarks or registered trademarks of Gracenote, Inc. Google, Google Maps and YouTube are trademarks or registered trademarks of Google, Inc. Wi-Fi is a trademark or registered trademark of the Wi-Fi Alliance. microSD is a trademark or registered trademark of SanDisk Corporation. XHTML is a registered trademark of the W3C. Microsoft, Windows, Windows Mobile, Excel, PowerPoint, Windows Live, Outlook, Internet Explorer, Windows Media and ActiveSync are either registered trademarks or trademarks of Microsoft Corporation in the United States and/or other countries. Adobe and Flash Lite are trademarks or registered trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. SyncML is a trademark or registered trademark of Open Mobile Alliance Ltd. Java and all Java based trademarks and logos are trademarks or registered trademarks of Sun Microsystems, Inc. in the U.S. and other countries. Facebook is a trademark or registered trademark of Facebook, Inc. Skype is a trademark or registered trademark of Skype Limited. CNN is a trademark or registered trademark of Cable News Network, LLP. All other trademarks and copyrights are the property of their respective owners.