• Sony Mobile/

Idag lanseras PlayNow™ arena – med ett oslagbart utbud av musik och underhållning för mobiltelefoner

De nordiska länderna är först ut med Sony Ericssons nya nedladdningstjänst för musik, spel och ringsignaler direkt via mobilen eller webben.

Stockholm, 25 augusti 2008. Sony Ericsson öppnar idag de virtuella portarna till nedladdningstjänsten PlayNow™ arena. Mer än fem miljoner låtar har licensierats, över 250 spel per telefonmodell finns tillgängliga och dessutom erbjuds mer än 6 300 ringsignaler och en mängd teman och bakgrunder att välja mellan. I tillägg till detta finns ett urval av gratis material i form av teman, bakgrunder, spel och ringsignaler.

En arena med obegränsade möjligheter
– PlayNow™ arena har något för alla. Vår musikkatalog fortsätter att växa både i storlek och över genrer och vi har redan idag marknadens största utbud av mobilspel. Användarupplevelsen har varit högsta prioritet för oss i utvecklingsarbetet och jag vågar säga att vi har lyckats skapa en helt unik plattform för nedladdning av digital underhållning, säger Martin Blomkvist, Head of Content Acquisition & Management på Sony Ericsson.

DRM-fri katalog
Sony Ericsson samarbetar med merparten av de stora internationella skivbolagen och en stor mängd lokala aktörer. Vid lanseringen i Norden finns en miljon låtar tillgängliga och fler låtar kommer att adderas fortlöpande. Vid lanseringen består hela katalogen av DRM-fria (ej kopierings¬skyddade) mp3-filer i hög kvalitet (320 kbps) för bästa användarupplevelse. Sony Ericsson är först i Norden med att erbjuda en helt DRM-fri musikkatalog.

Enkelt att använda på både dator och i mobilen
PlayNow™ arena erbjuder ”dual delivery”, vilket innebär att användaren har tillgång till innehållet när som helst för nedladdning till både mobiltelefon och dator, i optimerat format för respektive enhet.

Tillgängligt på över 200 miljoner mobiltelefoner
PlayNow™ arena är tillgängligt på totalt 25 Sony Ericssontelefoner från modellen K800 och framåt.*

Nummer ett på spelmarknaden
Sony Ericssons användare laddar ner fler spel till sina mobiler än någon annan mobiltelefontillverkares användare**. I samband med att PlayNow™ arena lanseras kommer det att finnas över 250 spel per telefonmodell genom avtal med ledande spelutvecklare som EA Games, Gameloft, THQ, Glu, Digital Chocolate och I-Play. Genom samarbetena med dessa spelutvecklare befäster Sony Ericsson sin position som ledande på spel för mobiltelefoner.

Fler än två TrackID-sökningar per sekund
TrackID är en tjänst som har exploderat i popularitet. Globalt genomförs fler än 200 000 sökningar dagligen, vilket motsvarar mer än två i sekunden. TrackID är integrerat i PlayNow™ arena och ger användaren möjlighet att direkt köpa och ladda ner en låt som spelas på till exempel ett kafé eller i en bar. På PlayNow™ arena kommer det att finnas topplistor i realtid med de mest efterfrågade låtarna via TrackID, både globalt och på lokal nivå.

Ytterligare marknader
Från och med 09.00 den 25 augusti är PlayNow™ arena tillgängligt för konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Under resterande delen av 2008 kommer tjänsten att lanseras på ytterligare marknader i Europa. Närmare detaljer kring detta kommer att kommuniceras vid senare tillfälle.

Länkar
Tillgång till PlayNow arena fås direkt via PlayNow™ arena-ikonen i Sony Ericsson telefonen eller www.playnow-arena.com
Video – så funkar PlayNow arena: www.sonyericsson.com/product/playnowarena

Prisinformation
• Kostnaden är 9 SEK per låt för betalning med kreditkort och 12 SEK för betalning med premium-sms.
• Spel kostar från 40 SEK per spel. Upp till 10 gratis spel finns tillgängliga på PlayNow Arena.
• Ringsignaler kostar 15 SEK. Det finns även över 200 gratis ringsignaler tillgängliga.
• Bakgrunder kostar 15 SEK och det finns upp till 50 gratis bakgrunder tillgängliga.
• Teman kostar 25 SEK och det finns upp till 50 gratis teman tillgängliga.
• För nedladdning till mobiltelefon tillkommer mobiloperatörens trafikavgifter.

* Telefoner på vilka PlayNow arena är tillgängligt: K610i, K800i, W850i, Z610i, K550i, W880i, W610i, K810i, S500i, W580i, W660i, T650i, W910i, K530i, K850i, K770i, K660i, W380i, W890i, C702, C902, W350i, W760i, W980, Z770i.

** M.metrics data för EU5-marknader visar att användare av Sony Ericssons mobiltelefoner är mer än dubbelt så benägna att spela spel på sina telefoner (förinstallerade eller nedladdade) än användare av andra tillverkares mobiltelefoner. Dessutom är Sony Ericsson-användare mer än dubbelt så benägna att ladda ner spel till sina mobiltelefoner jämfört med användare av andra tillverkares mobiltelefoner.

”Liquid identity logo”, TrackID, PlayNow™ och M-Buzz är varumärken registrerade av Sony Ericsson Mobile Communications AB. Sony, Memory Stick och M2 är varumärken registrerade av Sony Corporation. Ericsson är ett varumärke registrerat av Telefonaktiebolaget LM Ericsson.

TrackID drivs av Gracenote Mobile MusicID. Gracenote och Gracenote Mobile MusicID är varumärken registrerade av Gracenote Inc.. Alla rättigheter som inte uttalats här är reserverade. Med förbehåll för ändringar.