Sony Ericsson laddar Walkmantelefoner med nya innovationer

Stockholm, 14 juni 2007. Mindre än två år efter den första Walkmantelefonen lanserades, presenterar Sony Ericsson flera nya funktioner och tjänster som gör det enklare att skaffa musik (och annan media) till din Walkmantelefon, och att hantera den när den väl är på plats. Sony Ericsson erbjuder idag en komplett uppsättning Walkmantelefoner och musiktillbehör – som tillsammans med smarta innehållslösningar skapar en fulländad musikuppevelse för användaren.

– Även om telefonerna och tillbehören är hjärtat i Sony Ericssons musikerbjudande, är det användarupplevelsen som verkligen gör Walkmantelefonerna unika. För våra allra senaste Walkmantelefoner har vi utvecklat funktioner som utmanar det traditionella sättet att hantera musik, bilder och video, säger Jakob Rydén, kategorichef på Sony Ericsson.

Hitta mer musik, lyssna på ditt eget sätt
• Flytta dina mediefiler mellan din pc och telefon med Sony Ericsson Media Manager
• Tillgång till ny musik var du än befinner dig med PlayNow
• Håll koll på vilken låt som spelas med TrackID
• Skaka fram låtar med Shake Control
• Känn musiken med SenseMe

Ladda din Walkmantelefon med underhållning

Media manager
Med Media Manager, den nya mjukvaran för pc, kan du ordna musik, bilder, video¬klipp och podcasts på din pc och föra över till din telefon. Det är ett mycket enkelt verktyg att använda, du kan söka och välja musik på din pc och på cd-skivor och om¬vand¬la till mobil¬kompatibelt format innan överföringen sker – vilket sparar på både din tid och din telefons minnesresurser. Media Manager ersätter Disc2Phone-mjukvaran som inkludera¬des med tidigare telefonmodeller, och låter dig göra mycket mer än att bara föra över musik:

• SenseMe. När musik på din pc eller på en cd importeras till Media Manager används SenseMe-teknik för att göra en mood-analys av låtarnas innehåll. När du flyttar musiken till din telefon innehåller varje låt information om stämning, som sedan kan användas med SenseMe-funktionen på telefonen.

• Music Transfer. Välj enstaka låtar eller hela album från din musiksamling på datorn (eller från cd), klicka, dra och släpp till din Walkmantelefon. Media Manager ser till att låtarna överförs i ett format som passar din telefon.

• Music Playlist. Använd Media Manager för att skapa en spellista med förutbestämd längd från alla låtar på din dator eller telefon. Om du till exempel ska åka tåg en timme, kan du låta Media Manager välja en låtmix som passar resan.

• Bildhantering. Media Manager handlar om mer än att hantera musik. Frigör telefonminne genom att skapa en säker pc-backup av dina favoritbilder tagna med mobilkameran. Du kan även flytta bilder från din pc till telefonen. Om du till exempel vill använda en bild från din pc som bakgrundsbild på din telefon, flyttar Media Manager filen och skalar den automatiskt till rätt storlek.

• Media Feeds. Media Manager hjälper dig att njuta av musik- och video-podcasts på din telefon. Det finns en podcast-förteckning där du väljer de prenumerationer du vill ha. Media Manager håller koll på uppdateringar åt dig. Välj de avsnitt du vill ha, överför dem till telefonen och lyssna eller titta när det passar dig.

De första telefonerna som innehåller Media Manager är W910, W960 och K850.

PlayNow™ 4.0

PlayNow är en fristående Sony Ericsson-tjänst som enkelt nås genom en ikon på telefonens skrivbord och erbjuder dig chansen att förhandstitta och -lyssna på massor av innehåll som du sedan kan köpa direkt till telefonen.

PlayNow lanserades 2004 och har sedan dess utvecklats enormt med innehåll som till exempel Java-spel och nedladdning av hela låtar. PlayNow finns nu tillgängligt i 20 länder och den senaste versionen ökar mängden innehåll dramatiskt genom mer musik, spel, ringsignaler och bakgrundsbilder.

Korta fakta om PlayNow 4.0:
• Hundratals spel och möjligheten att bläddra per genre
• Tusentals Sony BMG-låtar för förhandslyssning och köp
• Ytterligare bakgrundsbilder för nedladdning
• Större urval ringsignaler
• Ny användarmeny som förenklar bläddring och köp

PlayNow 4.0 kräver ingen ny mjukvara i telefonen och är tillgänglig på de flesta Sony Ericsson-telefoner. PlayNow 4.0 släpps i juni 2007.

TrackID™

Har du någonsin lyssnat på en låt som du inte känner igen? Eller ännu värre, du känner igen den men kan inte komma på varken låttitel eller artist. TrackID, i samarbete med Gracenote, är en genialisk tjänst som löser detta problem en gång för alla. TrackID använder telefonens mikrofon för att spela in ett kort klipp och inom några sekunder identifieras låten och telefonens display visar låttitel, artist och album – utan kostnad (operatörens kostnad för dataöverföring kan tillkomma). Om din telefon har inbyggd radio fungerar TrackID även för den.

Sedan TrackID introducerades hösten 2006 har över 2,5 miljoner låtar upptäckts av TrackID-användare med Walkmantelefoner. För att förbättra upplevelsen ytterligare samarbetar Sony Ericsson med en rad operatörer för att möjliggöra köp av låtarna direkt från operatörens musikbutik.

På W910 och K850, som båda presenteras idag, tar TrackID musikigenkänning till en ny nivå. Nu kan du:

• Spara informationen om en igenkänd låt.
• Söka efter musik genom att skriva in en artists namn, låt- eller albumtitel och bläddra genom sökresultatet. Du kan även hitta en låt genom att skriva in en del av låttexten.
• Ta emot information om den identifierade artisten.
• Upptäcka mer musik genom rekommendationer om liknande musik, baserat på den identifierade låten.

Hantera media smidigare på din Walkmantelefon

Shake control
Vi har vant oss vid att trycka på knappar för att välja vilken musik vi vill lyssna på. Men föreställ dig om du kunde byta låt eller spela spel genom att skaka din Walkmantelefon. Med W580 behöver du bara hålla ner Walkmanknappen och skaka telefonen. Shake control kommer slumpmässigt välja en låt från din spellista.

Med Shake Control på W910 kan du bläddra till nästa låt genom ett skak och till föregående låt med två skak. Om du skakar fram och tillbaka väljs nästa låt slumpmässigt. Shake control ger även en ny dimension till mobilspel. Om du är trött på att använda dedikerade spelknappar kan du röra din W910 från höger till vänster, eller vice versa, för att styra spelet.

Shake control introduceras på W580 och kommer även att finnas på W910.

SensMe™
Välj musik som passar ditt humör med SenseMe, ett helt nytt sätt att upptäcka musik på din Walkmantelefon. Bläddra i din samling och skapa spellistor som baseras på tempo och stil istället för artist och album. Det visuella gränssnittet är unikt för varje låt, som presenteras i form av prickar i ett diagram. På så sätt kan du markera ett område i diagrammet som passar ditt humör och skapa en spellista, eller välja enstaka låtar efter eget tycke. Som alternativ till telefonens mer konventionella musikkatalog, är SenseMe det perfekta sättet att upptäcka musik som passar din vardag.

SenseMe lanseras med W910.

Media Browser
Den nya mediehanteraren från Sony Ericsson samlar alla mediefiler på ett ställe och gör det enkelt att nå musik, video och podcasts från en ikon på din telefonmeny.

Klicka på ikonen för Media Browser på din telefons skrivbord och välj vart du vill gå. Välj Bilder i menyn och gå vidare till de bilder som du importerat med Media Manager eller de som du tagit med kameran. Gör en smart sökning efter bilder sorterade efter den månad de togs, titta på tumnagelbilder eller bläddra mellan bilder i full skärmstorlek.

Om du söker musik är det precis lika intuitivt. Välj albumet du vill lyssna på genom att bläddra bland omslag i Walkmanspelaren, eller skapa en spellista av de låtar som du lyssnat mest på. Det är även härifrån du väljer en låt med hjälp av SenseMe eller mixar musiken med Shake control.

Den nya mediehanteraren är tillgänglig på W960, W910 och K850.