Sony Ericsson lanserar GreenHeart™-telefoner med fokus på hållbar innovation

GreenHeart-telefonerna minskar koldioxidbelastningen med 15 procent: • E-manual minskar pappersanvändningen med mer än 90 procent. • Mindre förpackning minskar transportutsläppen och pappersanvändningen. • Minst 50 procent av plasten är återvunnen. • Hörlurarna MH300 GreenHeart ™ innehåller 100 procent återvunnen plast i de flesta plastdelarna.

Stockholm, 4 juni 2009. Sony Ericsson lanserar i dag två GreenHeart™-telefoner och bekräftar åtagandet att vara ledande inom miljöområdet och grön innovation, utan att kompromissa med produktdesign och funktionalitet. GreenHeart™-programmet lanseras med två flaggskeppsprodukter – C901 GreenHeart™ och Naite – samt hörlurarna MH300 GreenHeart™. GreenHeart™ är en av de viktigaste komponenterna i Sony Ericssons förnyade produktstrategi, och de hållbara innovationer som finns i GreenHeart™-produkterna kommer framöver att implementeras i ett bredare sortiment. C901 GreenHeart™, som kommer ut i butik redan denna månad, har en elektroniskt inbyggd manual i telefonen som ersätter standardversionen i papper. Detta sparar mer än 90 procent av pappersförbrukningen och minskar miljöbelastningen genom att förpackningen kan göras mindre och därmed transporteras effektivare. C901 GreenHeart™ är tillverkad med minst 50 procent återvunnen plast och innehåller en optimerad ljussensor för skärmen som använder mindre energi. Telefonen har vattenbaserad färg som minskar exponeringen av flyktiga organiska ämnen (Volatile Organic Compounds, VOC). C901 levereras med hörlurarna MH300 GreenHeart ™, bland de grönaste hörlurarna som finns på marknaden, gjorda av 100 procent återvunnen plast i 4 av 5 hårdplastdelar. Naite innehåller många av innovationerna som finns i C901 GreenHeart™, och kommer dessutom med lågenergiladdaren EP300 GreenHeart™, som är en av de första i sitt slag på marknaden. Tack vare dessa innovationer minskar den totala koldioxidbelastningen under livscykeln för C901 GreenHeart™ och Naite med 15 procent. C901 GreenHeart™ innehåller även ett WalkMate-program som kan jämföra de steg man går med motsvarande bilresa och visa exakt hur mycket man minskar koldioxidutsläppen. Naite innehåller en Ecomate-applikation som hjälper användaren att göra gröna val i vardagen samt en ”Carbon Footprint Calculator” som visar hur mycket koldioxid man sparar genom att göra gröna val. – Sony Ericsson bygger vidare på det etablerade arvet från våra moderbolag och vi arbetar hela tiden med att vara marknadsledande i att ta bort skadliga ämnen i våra telefoner och skapa branschledande energieffektiva laddare. I dag lanserar vi nästa steg inom vår hållbarhetsstrategi – GreenHeart™ – som kommer med två nya innovativa produkter och ett åtagande att implementera dessa innovationer i vårt bredare sortiment under 2010 och 2011. Detta stärker vårt företag vad gäller hållbar affärsverksamhet, säger Dick Komiyama, vd för Sony Ericsson. Sony Ericsson kommer att använda innovationerna i det nya GreenHeart™-utbudet till att göra hela produktsortimentet grönare, och målet är att vara en ledstjärna för hållbar tillverkning för hela mobiltelefonbranschen. De nya GreenHeart™-produkterna utgör en nyckelroll i Sony Ericssons förnyade produktstrategi. – Klimatförändringen blir en allt viktigare fråga för människor. Det pågår en ständig jakt på att hitta bra lösningar för att hushålla med naturens ändliga resurser. På TeliaSonera välkomnar vi alla gröna och hållbara lösningar som vi kan erbjuda våra kunder. GreenHeart-mobilerna från Sony Ericsson är exempel på detta, säger Indra Åsander, Senior Vice President och chef för Product Management, Mobility Services på TeliaSonera. – De senaste två åren har vi sett ett ökande grönt beteende bland våra kunder. Man använder bland annat mer kommunikationstjänster istället för tjänsteresor, vilket minskar kostnader och koldioxidutsläpp. Sony Ericssons initiativ att tillverka grönare mobiler är ett steg i rätt riktning för den mobila tillverkningsindustrin för att möta dessa kundönskemål, tillägger Indra Åsander. Nardono Nimpuno, policyrådgivare på International Chemical Secretariat (ChemSec): – GreenHeart™-projektet bekräftar Sony Ericssons aktiva engagemang i Chemsec Business Group och det omfattande interna arbetet med hantering av kemiska produkter. Genom GreenHeart™-projektet, med dess höga ambitionsnivå vad gäller hållbarhet och minskad användning av giftiga kemikalier, strävar Sony Ericsson efter att inta en ledande roll inom kemisk hantering. Under tredje kvartalet 2009 fortsätter även expansionen av Sony Ericssons globala återtagningsprogram som pågått sedan 2007. Genom att låta konsumenterna lämna in begagnade mobiltelefoner ser programmet till att de skickas till specialcentra för återvinning av mobiltelefoner. Det betyder att både komponenter och material återanvänds, vilket minskar behovet av att utvinna och förädla råmaterial för nya produkter. För mer information om GreenHeart™-programmet och Sony Ericssons hållbarhetsåtagande, delta i vår globala webcast och frågestund kl 14.00 (svensk tid) torsdagen den 4 juni. www.sonyericsson.com/greenheart C901 GreenHeart™ • Tar skarpa bilder med sina 5 megapixlar • Tar bilder i mörker med Xenon-blixt • Fångar det perfekta leendet med Smile Shutter™ • Laddar omedelbart användarens bilder till webben med ett klick • Återvunnen plast, miljövänligare förpackning och energisnål skärm C901 GreenHeart™ stödjer GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900 UMTS/HSPA 900/2100. C901 GreenHeart™ kommer att finnas på utvalda marknader under andra kvartalet. Naite • Hitta favoritfunktioner med en knapptryckning • Håll kontakt via e-post och SMS • Aktiv skärm ger snabbt information • Se samtalspartnern i videosamtal. • Återvunnen plast, miljövänligare förpackning och lågenergiladdare Naite stödjer GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900. Naite kommer att finnas på utvalda marknader under tredje kvartalet.

Taggar: