Sony Ericsson utökar PlayNow arena med 5 miljoner nya låtar

Sverige, Norge, Danmark och Finland är först ut med Sony Ericssons mobila nedladdningstjänst

Cannes, Frankrike – 27 januari – Sony Ericsson presenterar idag nästa steg i utvecklingen av sin mobila nedladdningstjänst PlayNow arena. På musikmässan MIDEM i Cannes tillkännagavs nyheten att Sony Ericsson skrivit avtal med 10 multinationella skivbolag. Därmed utökas utbudet med mer än 5 miljoner nya låtar till den redan omfattande katalogen. Utöver detta presenterades plattformens nya design och URL (adress), samt PlayNow™ Uncut (tidigare M-Buzz) som fungerar som en promotion-hemsida för osignerade artister. Sony Ericsson meddelade också att Norden blir först ut med PlayNow arena. Lanseringen sker i maj 2008.

Samarbeten med skivbolagen
Sony Ericsson presenterade idag sitt samarbete med 10 av de största internationella och regionala skivbolagen: Sony BMG, Warner Music Group, EMI, The Orchard, IODA, The PocketGroup, Hungama, X5 Music, Bonnier Amigo och VidZone. Därmed utökas PlayNow arena med mer än 5 miljoner låtar. Samtidigt pågår förhandlingar med fler regionala skivbolag för att bredda musikutbudet ytterliggare och skapa ett lokalt innehåll för konsumenterna. Större delen av katalogen på PlayNow arena är inte DRM-skyddat (kopieringsskyddat).

PlayNow introducerades i februari 2004 som det enklaste sättet att förhandslyssna och köpa polyfoniska ringsignaler direkt till mobiltelefonen. Tjänsten är nu tillgänglig i 32 länder och har varit mycket framgångsrik med mer än 200 miljoner nedladdningar via PlayNow och Fun & Downloads. Innehållet på PlayNow har sedan lanseringen utökats för att återspegla funktionaliteten hos Sony Ericssons mobiltelefoner, och inkluderar idag mastertones (MP3-ringsignaler), spel, musik, teman och bakgrundsbilder. I november 2007 presenterade Sony Ericsson vidareutvecklingen av PlayNow arena, och det utökade samspelet mellan plattformen och mobiltelefonernas funktioner. Genom tjänsten TrackID kan till exempel du identifiera låtar du inte känner igen, och med några snabba knapptryckningar ladda ned dem direkt till din mobiltelefon eller dator.

– Vi är glada att få presentera samarbeten med så välrenommerade skivbolag. PlayNow ska utvecklas tillsammans med våra samarbetspartners och genom att arbeta nära musikindustrin får vi tillgång till både kunskap och erfarenheter. På så sätt bygger vi en användarvänlig nedladdningstjänst för konsumenten och en framgångsrik affärsmodell för alla parter, säger Rikard Skogberg, kategorichef på Sony Ericsson.

Spel till mobiltelefoner är fortfarande i fokus för Sony Ericsson, därför adderar man nu 250 nya spel genom avtal med ledande spelutvecklare som EA Games, Gameloft, THQ, Glu, Digital Chocolate och I-Play. Sony Ericssons användare laddar ner fler spel till sina mobiler än någon annan mobiltelefontillverkares användare*. Genom samarbetena med dessa spelutvecklare befäster Sony Ericsson sin position som nummer ett på spelmarknaden.

PlayNow Uncut
PlayNow Uncut (tidigare M-BUZZ) är en plats där band och artister utan skivkontrakt kan göra promotion genom Sony Ericssons marknadskanaler. Här kan användarna ta del av outgivna låtar, videos, omslag, intervjuer, turnéscheman och ytterliggare information från morgondagens stjärnor, både via mobiltelefonen och hemsidan playnow-uncut.com.

Utvecklingen av PlayNow har skapat nya kanaler som gör det lättare att nå människor över hela världen. För första gången finns också möjligheten för amerikanska användare att ta del av PlayNow. Med sitt internationella perspektiv har målet med PlayNow Uncut alltid varit att presentera de bästa talangerna oberoende av musikstil och språk. Förutom de befintliga streaming-möjligheterna kommer även de låtar med flest antal lyssningar eller högst betyg att finnas för försäljning på PlayNow arena. Morgondagens stjärnor kan alltså både marknadsföra sin musik och tjäna pengar på PlayNow Uncut.

En arena - Obegränsade upplevelser
– PlayNow arena erbjuder något för alla. PlayNow Uncut är den alternativa delen medan PlayNow har ett brett musikbibliotek med något för alla. Upplevelsen för konsumenten är högsta prioritet och utvecklingen av PlayNow arena kommer även i fortsättningen fokusera på att erbjuda något för alla segment och livsstilar, säger Martin Blomkvist, Head of Content Acquisition & Management på Sony Ericsson.

Tillgång till PlayNow™ arena fås direkt via: playnow-arena.com.

PlayNow arena lanseras i Sverige, Danmark, Norge och Finland i Maj 2008. Lansering på ytterligare europeiska marknader sker under andra kvartalet 2008. Under de tredje och fjärde kvartalen lanseras tjänsten i USA och Asien. Sony Ericsson spår att närmre 30 marknader kommer att ha tillgång till PlayNow arena i slutet av 2008.

TrackID
TrackID är en tjänst som har exploderat i popularitet. Globalt genomförs fler än 200 000 sökningar dagligen, vilket motsvarar mer än två i sekunden. Detta är en siffra som har fördubblats de senaste tre månaderna. TrackID kommer att integreras i PlayNow arena och på så sätt får användaren möjlighet att direkt ladda ner en låt som han eller hon hört på t.ex. ett kafé eller i en bar. På PlayNow arena kommer det att finnas topplistor med de mest efterfrågade låtarna via TrackID, listor som styrs i realtid av användare runt om i världen. Listorna ska visa de mest efterfrågade låtarna både globalt och på lokal nivå.

Sony Ericsson på Midem 2008
Sony Ericsson demonstrerar både PlayNow arena och de senaste mobiltelefonerna och accessoarerna i bås R31.01 på Midem 2008 i Cannes, France.

Fotnot
* M.metrics data för EU5 marknader visar att användare av Sony Ericsson mobiltelefoner är mer än dubbelt så benägna att spela spel på sina telefoner (antingen förinstallerade eller nedladdade) än användare av andra mobiltillverkares mobiltelefoner. Dessutom är användare av Sony Ericsson mobiltelefoner mer än dubbelt så benägna att ladda ner spel till sina mobiltelefoner jämfört med användare av mobiltelefoner tillverkade av andra mobilföretag.