• Sony Mobile/

Sony introducerar nya Xperia go och Xperia acro S – två vattentåliga smartphones utan designkompromisser

-      Sonys nya smartphones står emot dagliga påfrestningar och missöden utan att kompromissa med design eller funktionalitet

-      Tillgång till mängder av tjänster och appar genom Sony Entertainment Network och Google Play.

-      Utrustad med Reality Display som ger knivskarp skärpa och en kamera som startar från vänteläget på en dryg sekund.

Stockholm, 30 maj 2012. Sony Mobile Communications (”Sony Mobile”) presenterade idag två nya Xperia™ smartphones som riktar sig till konsumenter som vill ha en telefon med extra damm- och vattentålighet utan att göra avkall på design och funktionalitet.

Xperia go och Xperia acro S har en reptålig display i mineralglas och lever upp till kraven för hög IP-rating (International Protection)*, vilket är industrins graderingssystem för produktens grad av skydd mot damm, vattenstrålar och vattennedsänkning. Båda telefonerna är dessutom försedda med wet finger tracking som gör att pekskärmen fungerar även med våta fingrar.

Xperia go och Xperia acro S möjliggör enkel anslutning för att kunna dela och njuta av innehåll på TV, smartphone, laptop eller läsplatta. De kommer även förladdade med Music Unlimited från Sony Entertainment Network, som ger tillgång till miljontals låtar. Xperia go och Xperia acro S kommer vara tillgängliga globalt från det tredje kvartalet 2012.

En ny undersökning som Sony Mobile har gjort tillsammans med SIFO visar att var femte svensk någon gång har råkat ut för en fuktskada på sin mobiltelefon**. Samtidigt går de nya Xperia-modellerna helt i linje med vad svenskarna enligt samma undersökning prioriterar högst hos en smartphone. Den viktigaste egenskapen är att telefonen enkelt går att koppla ihop med andra enheter, därefter att telefonen är tålig. Tredje högst värderas en snygg design. Liknande resultat framkom i den globala undersökning som Sony Mobile gjorde bland deras fans på Facebook***. Den visade bland annat att en tredjedel rankade hållbarhet som den viktigaste faktorn vid val av smartphone****.

Rikard Skogberg, produktmarknadschef för Xperia på Sony Mobile i Sverige säger: Vi ser en stor efterfrågan för smartphones som klarar av vardagens skaderisker bättre utan att göra avkall på design eller funktionalitet. Med Xperia go och Xperia acro S vill vi förändra bilden av den vattentåliga mobiltelefonen som klumpig och erbjuda smartphones som förenklar användandet oavsett väder eller situation.

Xperia go – En vattentålig smartphone från Sony, utan designkompromisser

Snygg design, wet finger tracking och underhållning via Sony Entertainment Network. Xperia go erbjuder Sonys innehåll och teknik som bland annat inkluderar den högsta graden av damm- och vattentålighet i en smartphone – utan att för den delen vara robust och skrymmande.

Nyckefunktioner i Xperia go

• 3,5 tums Reality Display med Mobile BRAVIA® Engine ger en knivskarp skärpa.
  • 5-megapixelkamera som startar från vänteläget på lite mer än en sekund.
  • Reptålig display i mineralglas, med wet finger tracking.
  • Högsta nivån av damm- och vattentålighet för smartphones – IP67 Rating.
  • 1Ghz dual core processor ger användaren supersnabb prestanda.
  • Lanseras med Android 2.3 (Gingerbread), kan uppgraderas till Android 4.0 (Ice Cream Sandwich).
  • Finns i färgerna svart, vit och gul.

Xperia acro S – En vattentålig HD-smartphone utan designkompromisser

Xperia acro S har en 4,3 tums HD Reality Display för en knivskarp skärpa, full HD-videoinspelning och HD-video chat. Via den enkla och smidiga HDMI TV-anslutningen kan användaren njuta av film, serier och musik på en större skärm. Dessutom har Xperia acro S den högsta nivån av vattentålighet i en smartphone. Genom att vara NFC-aktiverad kan Xperia acro S enkelt öppna program med en touch mot en Xperia SmartTag.

Nyckelfunktioner i Xperia acro S

• 4.3 tums 720p HD Reality Display med Mobile BRAVIA® Engine ger en knivskarp skärpa.
  • 12-megapixelkamera som med ett enkelt knapptryck startar från vänteläget på lite mer än en sekund.
  • Full 1080p HD-videoinspelning och en framåtriktad 720p HD-kamera.
  • Reptålig display i mineralglas, med wet finger tracking.
  • IP55++ och IP57+++ Rating innebär damm- och vattentålighet.
  • 1.5Ghz dual core processor ger användaren supersnabb prestanda.
  • Lanseras med Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)
  • Finns i färgerna svart, vit och rosa.

*IP67 Rating = Skyddad mot damm och vatten mellan 15 cm och 1 m under 30 minuter.

IP55 Rating = Skyddad mot damm begränsad till intrång (inga skadliga avlagringar) och vatten från ett munstycke (6,3 mm) oavsett riktning bör inte ha några skadliga effekter.

IP57 Rating = Skyddad mot damm begränsad till intrång (inga skadliga avlagringar) och vatten mellan 15 cm och 1 m under 30 minuter.

**Enligt en undersökning om smartphones och smartphoneanvändning utförd av SIFO på uppdrag av Sony Mobiles under maj 2012. Av 1044 respondenter svarade 19 procent att de någon gång har råkat ut för minst en vattenskada på sin mobiltelefon.

***I SIFO-undersökningen svarade 18 procent av svenskarna ”att den går att koppla ihop med andra enheter” och 14 procent svarade ”att den är tålig” på frågan om vad som är viktigast när de väljer smartphone. 13 procent tyckte det var viktigast med design.

**** Enligt en undersökning utförd av Sony Mobiles den 25 maj 2012 på www.facebook.com/sonymobile.

För produktspecifikation, vänligen se bifogad PDF.

FÖR PRESSFRÅGOR, KONTAKTA:
För mer information, bilder och videor besök: www.sonymobile.com/press

Filip Göransson, nordisk PR-ansvarig, Sony Mobile Communications

Telefon: +46 73-533 97 95 E-post: filip.goransson@jungrelations.com

Om Sony Mobile Communications
Sony Mobile Communications är ett dotterbolag till Tokyo-baserade Sony Corporation. Sony Corporation är världsledande leverantörer av tekniska produkter för konsument- och professionella marknader i ljud, bild/video, spel, kommunikation och informationsteknik. Med smartphone-serien Xperia, erbjuder Sony Mobile Communications Sony bästa teknik, innehåll och tjänster samt enkel anslutning till Sonys nätverk av underhållning och upplevelser.

För mer information: www.sonymobile.com