• Sony Mobile/

Sony omdefinierar sin smartphonevision med nya flaggskeppet Xperia™ 1 – kreativ underhållning möter teknologi i proffsklass.

• Världens första 4K OLED-smartphone[i] med 21:9 CinemaWide-display och HDR remasteringteknik

• Världens första smartphone med ögon-autofokus[ii], trippelkamera med tre olika brännvidder och upp till 10 fps AF/AE-tracking

• Dolby Atmos®-surroundljud, kalibrerat i samarbete med Sony Pictures Entertainment, levererar autentiskt bioljud

• Skärmens nya 21:9-format ger dig möjlighet att göra mer med din smartphone. Använd två appar samtidigt och ta multitasking till en ny nivå

Barcelona, 25 februari 2019 – Sony Mobile Communications (Sony Mobile) omdefinierar sin smartphonevision i och med flaggskeppet Xperia 1. Den elegant designade mobilen kommer fullpackad med innovationer inom bildskärms- och filmteknik, hämtade från Sonys professionella expertis.

"Vi har etablerat en ny vision för vårt varumärke Xperia™ för att ge våra kunder upplevelser bortom fantasins gränser", säger Mitsuya Kishida, VD, Sony Mobile Communications. "Vi fortsätter att utmana i vår strävan efter innovation och nya Xperia levererar en genuin teknikupplevelse med många professionella funktioner som hjälper våra användare att maximera sin kreativitet på ett sätt som bara Sony kan."

21:9 CinemaWide 4K HDR OLED-display – en oöverträffad upplevelse
Njut av filmer i originalformatet 21:9 tack vare den 6.5-tum stora CinemaWide 4K HDR OLED-skärmen. Med Xperia 1 får du samma bildförhållande och färgåtergivning som filmer skapas i, så att du upplever dem precis så som skaparna tänkt sig.

Den oöverträffade skärmen drivs av Sonys prisbelönta BRAVIA TV-teknik. X1™ for mobile, med HDR (High Dynamic Range) remastering-teknik, säkerställer att allt du tittar på, även streamat innehåll, kan avnjutas med bättre kontrast, färg och klarhet.

Xperia 1 har en 10-bitars tongradering (8 bitar med 2 bitars utjämning) som kan återge en mängd olika färger utan störande bandning. Xperia 1 levererar djupare nivåer av svärta, med mer naturtrogen färgåtergivning. Inspirerat av Sonys professionella mastermonitorers färghantering, som används i ledande Hollywoodstudioproduktioner, kan du nu uppleva oöverträffad färgnoggrannhet med vårt nya ”Creator mode” som återger innehåll exakt så som det skapats. Xperia 1:s bildskärm stöder dessutom även det breda färgutrymmet ITU-R BT.2020 samt DCI-P3 med färgåtergivningsstandarden Illuminant D65.

Njut av ljud i fler dimensioner med Dolby Atmos®
Den ultimata filmupplevelsen når ytterligare en nivå tack vare Dolby Atmos®-mångdimensionella ljud med oöverträffad och imponerande realism. Ljudet i Xperia 1 är kalibrerat i samarbete med Sony Pictures Entertainment.

Ta ditt mobila spelande till nästa level. Den stora 21:9-skärmen ger dig en perfekt upplevelse oavsett vilket spel du föredrar, medan Game Enhancer optimerar prestanda och blockerar oönskade meddelanden samtidigt som det blir möjligt för dig att spela in ditt spelande och hitta tips för ditt spel online.

Skapa starkare berättelser med hjälp av Cinema Pro och utökade fotoinställningsmöjligheter
Den avancerade trippelkameran (12MP) ger dig möjlighet att ta bilder med proffskvalitet och är optimerad för att klara av de flesta situationer och ljusförhållanden: 16 mm vidvinkel för landskap, ett mångsidigt 26 mm-objektiv och ett 52 mm-teleobjektiv (35 mm ekvivalent).

Xperia 1 kommer med BIONZ X™ for mobile, som bygger på teknik från Sonys hyllade α ("Alpha")-kamera med utbytbara objektiv. Algoritmer möjliggör världens första ögonautofokus i en smartphone. Dessutom klarar kameran upp till 10 fps AF/AE-spårning (autofokus och automatisk exponering) vilket säkerställer både rätt fokus och optimal exponering. Fota bättre bilder i svagt ljus med den ljusstarka F1.6-linsen och Dual Photo Diods-bildsensorn, med 1.4µm stora pixlar, som garanterar att rörliga motiv förblir oskarpa, medan RAW-brusreducering ger vackert tydliga bilder.

Xperia 1 tar också videoinspelning till nästa nivå tack vare samarbete med ingenjörerna i Sonys professionella digitala kamera-division, med varumärket CineAlta och sina Full Frame-filmkameror "VENICE".

Med ett professionellt användargränssnitt, ärvt från "VENICE", kan Cinema Pro filma med olika parametrar och färginställningar, precis som filmskapare i Hollywood. De uttrycksbaserade förinställda färgprofilerna erbjuder åtta alternativ för stämningen av olika filmstilar, allt detta med 4K HDR i 24 fps och 21:9-format. Xperia 1 låter dig också ta 21:9 stillbilder från livevisning eller inspelade klipp. Det unika hybridstabiliseringssystemet kör Optical SteadyShot™ med en unik algoritm för att säkerställa smidig och skakfri inspelning.

21:9 – snygg och ergonomisk design
Skärmens 21:9-förhållande ger Xperia 1 en stilren design som ramar in den fantastiska displayen. Den smala profilen gör att telefonen ligger bekvämt i handen. Den vridstyva metallramen, tillsammans med tåligt Corning® Gorilla® Glass 6 på fram- och baksidan samt IP65/IP68-certifierad vattentålighet[iv], skyddar telefonen på bästa sätt.

21:9 – effektivare multitasking för ökad produktivitet
Den unika 21:9-skärmen erbjuder mer användbar skärmyta och är idealisk för att köra två appar samtidigt, så nu kan du se och göra mer. Du kan snabbt och enkelt starta multitasking med hjälp av Side Sense, genvägen för multitasking eller via röstkommando.

Kraften att ta dig längre
Upplev otrolig prestanda och förbättrad effektivitet med den senaste Qualcomm® Snapdragon™ 855-mobilplattformen som erbjuder Gigabit LTE-hastigheter, upp till 25% snabbare CPU och upp till 40% högre GPU-prestanda jämfört med förra generationen. Snapdragon Elite Gaming hanterar processorintensiva applikationer och spel med lätthet. 3330 mAh-högkapacitetsbatteri, kombinerat med Smart Stamina, Battery Care[v] och Xperia Adaptive Charging, hjälper dig att hålla dig igång hela dagen.

Fodralet Style Cover Touch (SCTI30) finns i matchande färger och har en transparent front som låter dig komma åt alla funktioner i din Xperia 1, även när locket är stängt.

Xperia 1 lanseras i slutet av våren 2019 i färgerna svart, lila, grå och vit och kommer med Android™ 9 Pie.

Läs mer i globala pressreleasen om Xperia 1.

Sonys nya Xperia™ 10 och Xperia™ 10 Plus tar 21:9 bildskärmen till super midrange-segmentet

Både Xperia 10 och 10 Plus har en elegant, sömlös design med 21:9 Wide Full HD+ skärm som är perfekt för både underhållning och produktivitet. Sonys intuitiva gränssnitt – tillsammans med 6-tumsskärmen på Xperia 10 och 6.5-tumsskärmen på 10 Plus i 21:9-format – gör det enkelt att använda två appar samtidigt.

Tryck och håll kvar på app-ikonen som du vill starta, eller starta Side Sense[vi], så kan du enkelt välja vilka program du vill visa samtidigt i flerfönster-läget på skärmen. Xperia 10 och 10 Plus ligger perfekt i handen tack vare sin slimmade form, och är lätta att hålla och använda. Både Xperia 10 och 10 Plus kommer med tåligt Corning® Gorilla® Glass 5 och den eleganta formen kompletteras med en stilren metallicfärg.

Låt kreativiteten flöda med Xperia 10 och 10 Plus dubbla kameror med Bokeh-effekt och 21:9-format anpassat för både film och stillbilder
Xperia 10 och 10 Plus 21:9-filminspelningsfunktion i 4K låter dig spela in videor i samma bildförhållande som används av professionella filmskapare. Du kan även anpassa bildformatet efter olika situationer och exempelvis välja 21:9 för att fylla ut hela skärmen eller 1:1-format optimerat för Instagram-inlägg.

Både Xperia 10 (13MP + 5MP) och 10 Plus (12MP + 8MP) kommer med dubbla kameror som möjliggör att du kan fotografera högkvalitativa bilder med konstnärlig Bokeh-effekt – där du får objektet i fokus och en snyggt, suddig bakgrund. Xperia 10 Plus har dessutom 2X optisk zoom som tar dig ännu närmare dina motiv[vii].

Högupplöst ljud för en ultimat upplevelse
Både Xperia 10 och 10 Plus är fullpackade med avancerad ljudteknik. Sonys Hi-res audio med LDAC™-teknologi ger en oöverträffad musikupplevelse – även när du lyssnar trådlöst.

Dessutom förbättrar Sonys Digital Sound Enhancement Engine (DSEE HX™) automatiskt komprimerade ljudfiler till så nära högupplöst ljudkvalitet som möjligt.

Style Cover Stand är ett kombinerat fodral och ställ för både Xperia 10 (SCSI10) och 10 Plus (SCSI20).

Till Xperia 10 finns även Style Cover Solid (SCBI10) – ett skal som hjälper till att skydda din telefon, certifierat enligt militär standard[viii].

Xperia 10 har Qualcomms® Snapdragon™ 630-mobilplattform och 10 Plus har Qualcomms® Snapdragon™ 636-mobilplattform. Båda utformade för att möjliggöra fantastisk grafik och avancerade multimediaupplevelser. Batterierna med 2870mAh respektive 3000mAh ser till att telefonen håller igång hela dagen. Xperia 10 lanseras i marinblå, svart, silver och rosa och Xperia 10 Plus i marinblå och svart. Både Xperia 10 och 10 Plus lanseras med Android™ 9 Pie i Sverige redan den 1:a mars och de rekommenderade cirkapriserna är 3 490 kronor respektive 3 990 kronor.

Läs mer i globala pressreleasen om Xperia 10 och 10 Plus.

Under MWC lanserades även Xperia L3, en stark utmanare i instegssegmentet. Telefonen finns i butik i Sverige från mitten av mars med ett rekommenderat cirkapris på 1 990 kronor.

Läs mer i globala pressreleasen om Xperia L3.

Open-ear hörlurarna SBH82D – ett nytt sätt att lyssna
I samband med lanseringen av de nya telefonerna introduceras även Open-ear Bluetooth® stereohörlurarna SBH82D. De lätta och kompakta hörlurarna är designade för att bekvämt kunna användas hela dagen. SBH82D:s utformning är densamma som Xperia Ear Duo och låter, tack vare sin öppna design, användaren lyssna på sin favoritmusik samtidigt som hen kan höra omgivningen obehindrat. Hörlurarna har även röstassistentfunktioner från Google™ och Apple. SBH82D är tillgängliga i färgerna svart, grå och blå och når svenska butiker i maj 2019.

För mer information, bilder och videos: http://blogs.sonymobile.com/category/press-releases
Sony Mobile Communications, Global Communications & PR department

About Sony Mobile Communications
Sony Mobile Communications is a subsidiary of Tokyo-based Sony Corporation, a leading global innovator of audio, video, game, communications, key device and information technology products for both the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Through its Xperia™ smartphone and tablet portfolio, as well as innovative smart products, Sony Mobile Communications delivers the best of Sony technology, premium content and services, and easy connectivity to Sony’s world of networked entertainment experiences. For more information: www.sonymobile.com

Legal

“SONY” is a registered trademark of Sony Corporation. “Xperia” is a trademark or registered trademark of Sony Mobile Communications Inc. All other trademarks or registered trademarks are the property of their respective owners. Additional information regarding trademarks may be located on our website at: www.sonymobile.com/global-en/legal/trademarks-and-copyright

Android is a trademark of Google Inc.;
Qualcomm and Snapdragon are trademarks of Qualcomm Incorporated, registered in the United States and other countries.
Qualcomm Snapdragon is a product of Qualcomm Technologies, Inc. and/or its subsidiaries.

Specifikationer för XPERIA 1

Allmänt Färger Svart, Grå, Vit, Lila
Mått 167 x 72 x 8.2 mm
Processor Qualcomm® Snapdragon™ 855 64-bit
GPU Adreno 640
Vikt Approx.180g
SIM-kort Nano SIM
Dual SIM
OS Android™ 9 Pie
Kamera Bakre [Huvudkamera]12MP 26mm F1.6 OIS[Tele]12MP 52mm F2.4 OIS[Vidvinkel]12MP 16mm F2.4BIONZ X for mobile
4K HDR recording
Cinema ProEye-AFBokeh
Främre
Ljud Dolby AtmosHi-Res AudioDSEE HX™LDACSterehögtalareStereoinspelningSony’s Dynamic Vibration System
Display 6.5” 4K HDR OLED21:9 X1™ for mobile engineCreator mode
Anslutning NFCBluetooth® 5.0USB Type CUSB 3.1
Design  Corning® Gorilla® Glass 6Side senseMulti-window UIFingeravtryckssensor på sidan IP65/IP68
Minne RAM 6GB
ROM 128GB UFS
Minneskort Upp till 512GB MicroSD
Nätverk GSM GPRS/EDGE (2G)UMTS HSPA+ (3G)LTE (4G) Cat19
Batteri  3,330mAh (Typical)Smart STAMINABattery Care Xperia Adaptive ChargingUSB PD Snabbladdning

Specifikationer för XPERIA™ 10 och XPERIA™ 10 Plus

4K Movie Recording
Främre 8MP 8MP
Ljud
Hi-Res AudioDSEE HX™, LDACSmart AmplifierStereoinspelning  Hi-Res AudioDSEE HX™, LDACSmart AmplifierStereoinspelning
Display 6.0” Full HD+ LCD21:9  6.5” Full HD+ LCD21:9
Anslutning NFCBluetooth®5.0USB Type-C, USB 2.03.5mm hörlursuttag  NFCBluetooth®5.0USB Type-C, USB 2.03.5mm hörlursuttag
Design Corning® Gorilla® Glass 5Side senseMulti-window UIFingeravtryckssensor på sidan  Corning® Gorilla® Glass 5Side senseMulti-window UIFingeravtryckssensor på sidan
Minne RAM 3GB 4GB
Flash Minne 64GB UFS  64GB UFS
Minneskort Upp till 512GB MicroSD  Upp till 512GB MicroSD
Nätverk GSM GPRS/EDGE (2G),UMTS HSPA+ (3G)LTE (4G) CAT 12 GSM GPRS/EDGE (2G),UMTS HSPA+ (3G)LTE (4G) CAT 12
Batteri 2,870 mAhSmart STAMINABattery Care Xperia Adaptive ChargingUSB PD Snabbladdning   3,000 mAhSmart STAMINABattery Care Xperia Adaptive ChargingUSB PD Snabbladdning

Specifikationer för XPERIA™ L3

Allmänt Färger Svart, Silver, Guld
MåttProcessor 154 x 72 x 8.9 mmMediaTek 6762
GPU IMG GE8320
Vikt 156g
SIM-kort Dual SIMNano SIM
OS Android™ 8.0 Oreo
Kamera Bakre (Huvudkamera) Dual 13MP & 2MPBokehISO 3200 foto & video
Främre 8MP
Display Stereoinspelning Smart Amplifier
Anslutning NFCBluetooth®5.0USB Type-CUSB 2.03.5mm hörlursuttag
Design Corning® Gorilla® Glass 5Side senseFingeravtryckssensor på sidan
Minne RAM 3GB
Flash Minne 32GB eMMC
Minneskort Upp till 512GB MicroSD
Nätverk GSM GPRS/EDGE (2G),UMTS HSPA+ (3G)LTE (4G) CAT 6
Batteri 3,300 mAhXperia Adaptive ChargingUSB PD Snabbladdning

[i] Xperia 1 har en 6,5” Ultra Wide 4K (1644 x 3840 px) OLED HDR-display. Verifierat mot publicerade skärmspecifikationer för över 14 000 smartphones av Strategy Analytic SpecTRAX Service. Korrekt per den 8 februari 2019.

[ii] Xperia 1 har ögonautofokus (Eye AF) kapabel att identifiera och hålla ett mänskligt öga i fokus automatiskt. Verifierat mot publicerade kamerapecifikationer för över 14 000 smartphones av Strategy Analytic SpecTRAX Service. Korrekt per den 8 februari 2019.

[iii] 8 bitars display med 2 bitars utjämning

[iv] XperiaTM 1 är vattentålig och skyddad mot damm, så du behöver inte vara orolig om du skulle överraskas av regn eller vill skölja av smutsen under vattenkranen. Men kom ihåg att alla portar och luckor måste vara ordentligt stängda. Undvik att sänka ner enheten under vatten, och utsätt den inte för havsvatten, saltvatten, klorhaltigt vatten eller vätskor, till exempel drycker. Vid missbruk och felaktig användning upphör garantin att gälla. Enheten har testats och godkänts för IP- skyddsklassen IP65/68. För mer info, gå in på www.sonymobile.com/waterresistant. Observera att USB-porten för anslutning och laddning på XperiaTM 1 saknar lock. USB-porten måste därför vara helt torr innan du laddar telefonen.

[v] Battery Care laddar din telefon till 90% och väntar sedan med att ladda till 100% strax före du normalt går upp för dagen.

[vi] Tillgängligt sommaren 2019 genom en mjukvaruuppdatering.

[vii] Endast tillgängligt för stillbild.

[viii] Testad enligt US MIL-STD-810G-516.7. Din garanti täcker inte skador eller defekter som orsakas av misskötsel eller felaktigt användande av enheten.