• Sony Mobile/

Sonys nya flaggskepp Xperia™ XZ och Xperia™ X Compact – båda med triple image sensing-teknologi

• Xperia X-serien får tillskott av vattentåliga(1) flaggskeppet Xperia XZ med 5,2-tumsskärm, samt en efterlängtad kompaktmodell i Xperia X Compact med 4,6-tumsskärm.
  • Med innovativ triple image sensing-teknologi ger telefonerna en överlägsen kameraupplevelse – ta skarpa bilder även i rörelse med vacker och naturlig färgåtergivning oavsett förhållanden.
  • Uppdaterad rundad design som ligger bekvämt i handen.
  • Båda modellerna har mjukvara som lär sig och anpassar telefonen efter din användning för en kontinuerligt förbättrad användarupplevelse.
  • Med Type-C™ USB blir det enklare att ladda – aldrig mer kabeln upp och ned.

Med Xperia XZ och Xperia X Compact bygger Sony Mobile vidare på Xperia X-serien som introducerades i februari 2016. Seriens nya tillskott erbjuder en ännu mer intelligent och individuellt anpassad smartphoneupplevelse.

– Utöver smartare mjukvara har Xperia XZ och Xperia X Compact en uppdaterad design och vår bästa kamera någonsin. Två nya sensorer hjälper kameran att ge dig bilder med fantastisk färgåtergivning och skapar helt nya möjligheter att fotografera i svagt ljus, säger Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef för Sony Mobile.

Fånga ögonblicken lasersnabbt i naturlig färgåtergivning

Kameran i Xperia XZ och Xperia X Compact kombinerar Sonys väldokumenterade kameraexpertis med ny digital teknik vilket resulterar i den mest avancerade kameran någonsin i en Xperia. Telefonerna är de första att utrustas med Sonys nya triple image sensing-teknologi

vilken gör att du kan fånga skarpa bilder i rörelse med naturlig färgåtergivning i praktiskt taget alla förhållanden. Teknologin baseras på att den sedan tidigare hyllade Exmor RS™-sensorn, vilken ger högkvalitativa bilder genom snabb och intelligent autofokus samt förutspår och följer motivets rörelser, nu har hjälp av två assisterande sensorer: en sensor för laser-autofokus med avståndsmätande teknik som ger skarpa bilder även i svåra förhållanden med svagt ljus, samt en RGBC-IR-sensor(2) som ger bilderna en naturlig färgåtergivning genom att sensorn ännu bättre justerar vitbalansen baserat på ljuset i bilden.

Huvudkameran har hela 23 megapixlar och är supersnabb: från det att du startar kameran, antingen via den fysiska knappen eller via kameraikonen, fångar den en bild på 0,6 sekunder(3). För den mer erfarne fotografen har flera avancerade funktioner lagts till i manuellt läge, nu ges utökade kreativa möjligheter genom att bland annat själv kunna ändra slutartid och fokus.

Utöver stillbild är även videofunktionens bildstabilisering förbättrad. Med teknologi som härstammar från Sony Handycam® är kameran utrustad med SteadyShot™ och Intelligent Active Mode, vilka gör att du kan spela in video i utmärkt kvalitet, och tack vare 5-axlars stabilisering får du mjukt och jämnt resultat(4) även när du rör dig eller är skakig på handen. Xperia XZ kan dessutom spela in video i 4k.

Xperia XZ har en ljuskänslig (ISO6400) 13 megapixel frontkamera med 22mm/90-graders vidvinkellins för perfekta selfies även i svagt ljus.

Exklusiva material och design

Med en fantastisk rundad design flyter 5,2-tumsskärmen och metallbaksidan samman på Xperia XZ. Designen ger ett perfekt grepp och en bekväm känsla i handen. Med ALKALEIDO™-metall ges baksidan glans och en känsla av djup som förstärker designens premiumkänsla.

Xperia XZ kommer i en helt ny blå färg inspirerad av naturens skönhet – Forest Blue – tillsammans med de uppdaterade klassikerna Mineral Black och Platinum.

Sonys framgång med kompaktmodeller gör med Xperia X Compact sitt intåg i Xperia X-serien. Telefonens 4,6-tumsskärm och rundade design gör den extra bekväm att hålla i och idealisk för användning med en hand. Xperia X Compacts högklassiga konstruktion märks tydligt genom dess högblanka finish och solida känsla. Även Xperia X Compact kommer i en ny signaturblå variant – Mist Blue – tillsammans med Universe Black och White.

Sonys expertis inom funktionell design kommer till uttryck i Xperia XZ:s vattentåliga design, vilket gör att användaren slipper oroa sig för ett utspillt glas eller en oväntad skur. Bara genom att du håller i telefonen vet den vem du är, den kombinerade fingeravtrycksläsaren och strömknappen på Xperia XZ och Xperia X Compact är bekvämt placerad på sidan av telefonen vilket gör att användaren snabbt, säkert och enkelt kan låsa upp enheten i en enda rörelse.

Smart mjukvara som lär sig ditt beteende

Både Xperia XZ och Xperia X Compact är designade för att göra livet lite bekvämare och effektivare för användaren. Med Xperia Tips lär sig mjukvaran ditt beteende över tid för att kontinuerligt ge dig personliga tips och rekommendationer baserade på just ditt användande. Med Smart Cleaner rensas cache automatiskt från appar efter att telefonen lärt sig ditt användande av dem, för att hela tiden maximera prestandan.

Med nya Battery Care  kompletterat med Qnovos adaptiva laddningsteknologi minskas slitaget på batteriet och livslängden upp till fördubblas(5). Qnovos adaptiva laddning justerar strömmen för att undvika onödigt slitage vilket ökar livslängden, medan Battery Care kontrollerar laddningen baserat på just ditt användande och pausar laddningen vid 90 %, för att sedan ladda till 100 % strax innan du normalt kopplar ifrån laddaren. Nytt är också att Xperia XZ och Xperia X Compact har försetts med USB Type-C™-laddning, vilket innebär slutet på att försöka ansluta laddningskabeln upp och ned.

Prestanda i toppklass

Xperia XZ har en Qualcomm® Snapdragon 820-processor med X12 LTE för maximal optimering av telefonens hårdvara vad gäller uppkopplingshastighet, grafik, kamera och batteri.

Tillbehör

Xperia XZ och Xperia X Compact har båda en rad matchande tillbehör som inkluderar:
• Style Cover Touch (SCTF10/20), ett fodral som genom sin genomskinliga framsida låter dig komma åt viktiga funktioner utan att behöva öppna luckan.

• Style Cover Stand (SCSF10/20), ett fodral med automatisk på/av-funktion som även fungerar som ett ställ om du till exempel vill titta på film.

Smarta produkter från Xperia

I februari 2016 presenterade Sony Mobile flera smarta produktkoncept under varumärket Xperia och även dessa visas på IFA.

• Xperia Ear

Xperia Ear är en trådlös in ear-snäcka som innebär ett helt nytt sätt att kommunicera. Den svarar på röstkommandon och assisterar dig genom en naturlig ordväxling. Tack vare Sony Agent-teknologi och en rörelsesensor förser Xperia Ear dig med användbar information så fort du placerar den i örat, exempelvis genom att läsa upp ditt schema. Är du på språng kan du be den att ringa, googla, anteckna eller guida dig fram. Xperia Ear lanseras på utvalda marknader från och med november.

• Xperia Projector och Xperia Agent

På IFA visas även Xperia Projector, som genom touch, rörelser och röstkommandon, projicerar en interaktiv bild på väggen för snabb och enkel uppvisning av innehåll. Xperia Agent är en vision av en personlig assistent och är utvecklad för att lära sig om dig, dina intressen och din profil, och utifrån det förse dig med användbar information och rekommendationer. Tillsammans med Yahoo Japan och Nestlé Japan visas nu mer konkreta användningsområden för dessa koncept.

Lanseringsdatum och pris

Xperia X Compact lanseras redan den 14 september 2016 med ett rekommenderat cirkapris på 4 290 SEK

Xperia XZ lanseras den 11 oktober 2016 med ett rekommenderat cirkapris på 6 990 SEK

• • •

För mer information, vänligen kontakta:

Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef, Sony Mobile Communications

rikard.skogberg@sonymobile.com, +46 (0) 705 49 49 23

Högupplösta bilder finns att ladda ner här:

bit.ly/sony_ifa2016

Specifikationer:

Xperia XZ Xperia X Compact
MåttVikt
Design
146 x 72 x 8.1 mm 161g
Fingeravtrycksläsare, vatten- och dammtålig (IP68(
4))
129 x 65 x 9.5 mm 135g
Fingeravtrycksläsare
Processor Qualcomm® Snapdragon™ 820 64-bit  Qualcomm® Snapdragon™  650 64-bit
Minne Upp till 32GB lagring (utbyggbart med microSD-kort, upp till 256GB)
3GB RAM
Upp till 32GB lagring (utbyggbart med microSD-kort, upp till 256GB)
3GB RAM
Display 5.2” Full-HD 1080pTRILUMINOUS™ Display for mobileX-Reality™ for mobile picture engine 4.6” HD 720pTRILUMINOUS™ Display for mobileX-Reality™ for mobile picture engine
Uppkoppling LTE Cat9, Wi-Fi MIMO, NFC, Bluetooth 4.1 LTE (4G) Cat6, Wi-Fi, NFC, Bluetooth 4.1
Batteri 2900mAh Battery STAMINA Mode Battery CareQnovoQualcomm® Quick Charge 3.0 2700mAhBattery STAMINA Mode Battery CareQnovoQualcomm® Quick Charge 3.0
Frontkamera 13MP22mm vidvinkellins
F2.0
Sony ExmorRS™ ISO6400
5MP 22mm vidvinkellins
F2.0
Sony ExmorRS™
Ljud och underhållning HRA / DNC / DSEE HX / LDAC / AHC / PS4™ Remote Play HRA / DNC/ DSEE HX / LDAC / AHC / PS4™ Remote Play
Färger Forest BlueMineral BlackPlatinum Mist BlueUniverse BlackWhite

About Sony Mobile Communications

Sony Mobile Communications is a subsidiary of Tokyo-based Sony Corporation, a leading global innovator of audio, video, game, communications, key device and information technology products for  the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Through its Xperia™ smartphone and tablet portfolio, as well as innovative  smart products, Sony Mobile Communications delivers the best of Sony technology, premium content and services, and easy connectivity to Sony’s world of networked entertainment experiences.

For more information: www.sonymobile.com

“SONY” is a registered trademark of Sony Corporation. “Xperia” is a trademark or registered trademark of Sony Mobile Communications Inc. All other trademarks or registered trademarks are the property of their respective owners. Additional information regarding trademarks may be located on our website at: www.sonymobile.com/global-en/legal/trademarks-and-copyright

Qualcomm Snapdragon and Qualcomm Quick Charge are products of Qualcomm Technologies, Inc. Qualcomm, and Snapdragon are trademarks of Qualcomm Incorporated, registered in the United States and other countries. Quick Charge is a trademark of Qualcomm Incorporated.

USB Type-C™ and USB-C™ are trademarks of USB Implementers Forum

ALKALEIDO™ is a trademark of Kobe Steel, Ltd

_______________________________________

(1) Xperia™ XZ är vatten- och dammtålig, så det är ingen fara om du överraskas av regn eller behöver skölja av den under kranen. Men kom ihåg: alla portar och skydd måste vara helt stängda. Du bör inte: låta enheten hamna helt under vatten eller utsätta den för havsvatten, saltvatten, klorerat vatten eller vätskor som till exempel drycker. Missbruk och felaktig användning av enheten upphäver garantin. Enheten har testats enligt skyddsklassningen IP65/68. Mer information finns på www.sonymobile.com/waterresistant. Observera att Xperia™ XZ har en USB-port utan lock för anslutning och laddning. USB-porten måste vara helt torr innan du laddar enheten.

(2)
 RGBC-IR står för red, green, blue, clear och infrared.

(3) Baserat på interna tester av Sony Mobile Communications.

(4) 5-axlars stabilisering är enbart tillgängligt i Full HD video-upplösning och aktiveras enbart när kameran uppfattar makrovideo. Andra situationer kommer att spelas in med 3-axlars stabilisering.

(5) I jämförelse med Xperia Z2. Enligt laboratorietester utförda av Sony Mobile och Qnovo på Xperia Z2 har batteriets livslängd upp till fördubblats med Qnovos adaptive charging. Resultatet kan variera.