• Sony Mobile/

Världspremiär för Xperia™ Z – en unik smartphone som kombinerar världsledande teknologi med det bästa från Sony

• Utmärkt ljusstyrka och skärpa med en 5” Full HD Reality Display som drivs med Mobile BRAVIA Engine 2
  • Stilren design med kraftfull vatten- och dammtålighet
  • 13MP kamera med Exmor RS™ for mobile - världens första bildsensor med HDR-video i en smartphone
  • Smidiga One-touchfunktioner underlättar det trådlösa delandet av musik, foton och videos mellan enheter

Las Vegas, USA, 7 januari 2013. Sony Mobile Communications (”Sony Mobile”) introducerar idag sitt nya flaggskepp, androidtelefonen Xperia Z. Modellen är utrustad med en 5” Full HD 1080p Reality Display, Snapdragon™ S4 Pro fyrkärning processor, 13 megapixel kamera och 4G. Här sammanförs det allra bästa av Sonys unika teknologi, innehåll, design och anslutbarhet och ger användaren en fantastisk upplevelse.

Xperia Z lanseras globalt under det första kvartalet 2013.

“I över ett halvt århundrade har Sony levererat innovationer inom TV, bilder, musik, film och spel. Nu har vi samlat allt detta i en och samma smartphone och skapat en superphone”, säger Kuni Suzuki, VD för Sony Mobile Communications. ”Xperia Z är utrustad med ett så gediget innehåll att den kan ta en ledande position på marknaden. Vi fokuserar på smartphonen i vår strategi för att få användarna att njuta av och dela innehåll och upplevelser som aldrig förr”.

Intelligent Sony-teknologi

Sonys långa erfarenhet av TV-mediet har plockats in i Xperia Z genom en knivskarp Reality Display, som drivs av Mobile BRAVIA® Engine 2, och som ger en suverän ljusstyrka och klarhet.

Xperia Z delar även egenskaper med Sonys digitalkameror och är utrustad med Exmor RS, världens första bildsensor med HDR-video (High Dynamic Range) för smartphones. HDR-teknik ger tydliga bilder även i motljus, så att användarna kan fånga knivskarpa bilder och videor under alla förhållanden.

Xperia Z är också utrustad med Battery STAMINA Mode som kan förbättra standbytiden med fyra gånger* genom att automatiskt stänga ner batterikrävande appar när displayen är släckt, för att sen starta upp dem när den sätts på igen.

Upptäck, njut av och dela underhållning med Sonys medieappar och One-touchfunktioner

Sonys appar gör det enkelt att samordna och njuta av en rad olika Sonyenheter. Xperia Z är förladdad med ”WALKMAN” och album- och filmappar som gör det enkelt att själv uppleva och dela med sig av innehållet. Applikationen ”WALKMAN” ger tillgång till all din nedladdade musik samt ett bibliotek med 18 miljoner låtar via tjänsten Music Unlimited. Albumappen gör det enkelt att nå dina Facebook-vänners bilder samt söka efter bilder baserat på plats.

Genom One-touchfunktionerna kan användaren enkelt dela musik, bilder och filmer från sin smartphone till en rad NFC-aktiverade Sony-enheter, inklusive högtalare, hörlurar och nu även TV. Idag presenteras nämligen även nya BRAVIA TV, där det räcker med en enkel touch för att direkt njuta av bilder och filmer på stor skärm.

Ytterligare två tillskott presenteras idag, NFC-aktiverade headseten Stereo Bluetooth™ Headset SBH20 och Wireless Headset DR-BTN200M. Genom att bara vidröra headseten med en Xperia Z kan man börja lyssna direkt.

Framträdande design och hållbarhet

Xperia Z är precisionskonstruerad och utformad med en unik OmniBalance-design med subtilt rundade kanter och släta reflekterande ytor på alla sidor. Trots sin slanka figur på 7,9 millimeter är Xperia Z slitstark med härdat glas och antisplitterfilm på fram- och baksida. Den har också de högsta nivåerna av damm- och vattentålighet** (IP55 och IP57) hos smartphones.

Xperia Z kommer att lanseras med Android 4.1 (Jelly Bean) men uppgraderas till Android 4.2 strax efter lansering.

Nyckelfunktioner för Xperia Z

• 5” 1080 x 1920p full HD Reality Display med Mobile BRAVIA® Engine 2

• 13MP Fast Capture kamera med Exmor RS for mobile, HDR video, Superior Auto och Noise Reduction för att enkelt ta knivskarpa bilder och filmer i alla förhållanden
  • 1.5 GHz fyrkärniga Snapdragon S4 processor med 2GB RAM
  • Battery STAMINA mode som kan förbättra standbytiden med fyra gånger*

• Damm- och vattentålig (IP55 & IP57) med en hållbar glasdisplay

* Baserat på tester med standardinställningar, standardkonton och applikationer för Skype™ och Twitter som laddats ner till telefonen. Ju fler applikationer som är installerade, desto större effekt har Battery STAMINA Mode.

** I enlighet med IP55 och IP57, är Xperia Z skyddad mot damm och är vattentålig. Förutsatt att alla portar och luckor är ordentligt stängda, är telefonen (i) skyddad mot lågtrycksvattenstrålar från alla genomförbara riktningar i överensstämmelse med IP 55, och/eller (ii) kan hållas i sötvatten i upp till 30 minuter på max en meters djup i enlighet med IP 57.

För detaljerad produktspecifikation, vänligen se bifogat pressmeddelande.

KONTAKT:

Erik Yström, nordisk PR-ansvarig, Sony Mobile Communications

Telefon: +46 (0) 722 45 19 00, E-post: erik.ystrom@sonymobile.com

För mer information, bilder och videor besök: www.sonymobile.com/press

Om Sony Mobile Communications
Sony Mobile Communications är ett dotterbolag till Tokyo-baserade Sony Corporation. Sony Corporation är världsledande leverantörer av tekniska produkter för konsument- och professionella marknader i ljud, bild/video, spel, kommunikation och informationsteknik. Med smartphone-serien Xperia, erbjuder Sony Mobile Communications Sony bästa teknik, innehåll och tjänster samt enkel anslutning till Sonys nätverk av underhållning och upplevelser.

För mer information: www.sonymobile.com