4K skiner på den röda mattan

Hollywood satsar på 4K – fem av söndagens Oscar-nominerade filmer distribueras till biograferna som 4K DCP

Stockholm, 22 februari, 2013 – Söndagens Oscarsgala, som är den 85:e i ordningen, strålar av Oscarsvärdig 4K-kvalitet. Fem av årets nominerade filmer i kategorierna bästa film och bästa foto distribueras till biografer som 4K DCP.

Två av de nominerade filmerna - Quentin Tarantinos nya film Django Unchained (Sony Pictures) och Steven Spielbergs biografi Lincoln (DreamWorks) - har två nomineringar vardera i kategorierna bästa film och bästa foto.

De fem 4K-distribuerade filmerna som nominerats till Oscar 2013 är:

• Amour (bästa film)
  • Argo (bästa film)
  • Django Unchained (bästa film och bästa foto)
  • Lincoln (bästa film och bästa foto)
  • Skyfall (bästa foto)

– Hollywood anammar 4K i allt större grad, vilket årets Oscarsnomineringar vittnar om. Flera studios fokuserar på 4K mer än någonsin – både for produktion av film och för teveunderhållning i hemmet. Det är härligt att se hur 4K ger stjärnglans åt årets Oscarsgala. Vi hoppas såklart att en av de nominerade 4K-filmerna vinner, så att 4K verkligen sätts på kartan, säger David McIntosh, Senior Vice President, Sony Digital Cinema.

4K-distribuerade filmer imponerade även på årets Golden Globe-gala i januari, som var den 70:e i ordningen. Argo belönades med två priser för bästa film inom drama och bästa regi, medan filmen Django Unchained

(Quentin Tarantino) prisades med en Golden Globe för bästa manus och Christoph Waltz prisades för bästa manlige biroll. Daniel Day Lewis korades till bästa manlige skådespelare för sin tolkning av USAs 16:e president, Lincoln, medan Amour blev bästa icke-engelskspråkiga film.

Distribution av 4K DCP-film gör det möjligt för biografer, som är utrustade med 4K-system, att erbjuda sina besökare filmvisning med den högsta upplösning som finns tillgänglig idag.

Det blir tydligt att Hollywood i allt högre grad tar till sig det snabbt växande 4K-ekosystemet. På årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas fokuserade flera studioschefer på den ökade vikten av 4K – både för biografer och som en ny standard för tv-underhållning.

För mer information om Sonys 4K-biografer världen över, besök Sony 4K Cinema Map.

Presskontakt:
Jonathan Stara, Spotlight PR, telefon: 076-545 40 14, e-post: jonathan.stara@spotlightpr.se

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope