IBC 2016: Sony presenterar nyheter inom bild, IP och arbetsflöden för mediaproduktion

Stockholm – 9 september 2016: Sony presenterar en rad nya lösningar och produkter under IBC 2016. Fokus ligger på innovationer inom bild, IP och mediearbetsflöden som ska hjälpa broadcasters och professionella användare att arbeta på nya sätt när de skapar innehåll. Sony kommer även att fokusera på sin vision Beyond Definition och sitt rika tekniska arv som ligger till grund för nya spännande kundupplevelser och en rad företagsmöjligheter för mediaorganisationer.

– Innovationerna inom bild-, IP- och arbetsflöden som vi presenterar på IBC visar hur vi kontinuerligt omformar vår teknik och våra tjänster för att överträffa efterfrågan från den ständigt föränderliga mediebranschen, säger Adam Fry, Vice President, Sony Professional Solutions Europe.

Under hela IBC kommer Sony att presentera fördelarna med ”end-to-end” HDR-produktionsarbetsflöden för exempelvis livesport- och programproduktion:

4K Livesport:

• Sony introducerar produktionskonverteringsenheten HDRC-4000 HDR som fyller ett tidigare behovinom simultan 4K HDR- och HD SDR-liveproduktion. Denna innovativa helhetslösning för arbetsflöden inom 4K HDR-liveproduktion kommer att introduceras som ”SR Live for HDR”. Lösningen möjliggör för broadcasters att skapa eleganta HDR-bilder såväl som konventionella 4K SDR- och HD-produktioner. * Hybrid Log Gamma, ST.2084
  • Version åtta firmware-uppdatering för F55 och F5*, som stöder XAVC 4K Class 480-inspelning, skapar högre bit rate och fångar fläckfri HDR i S-Log3. * PMW-F5 requires CBKZ-55FX installed.

4K OLED-monitorer för HDR-produktion

Sony har två 4K OLED-monitorer som klarar HDR-produktion. Båda är högpresterande TRIMASTER EL™ OLED-monitorer som levererar högkvalitativ svart prestanda, färgåtergivning, snabb pixelrespons och träffsäker signalbearbetning.

• BVM-X300, en prisbelönt 30-tum 4K OLED Master-monitor. Denna flaggskeppsmodell kommer att ha uppdaterad Version 2-firmware, inklusive valbar HDR EOTF, ny hårdvara med HDMI-ingång och en andra 3G/HD-SDI 4K-ingång för enklare systemintegration.
  • PVM-X550, en 55-tum 4K OLED-monitor med upplösning på 3840 x 2160 pixlar.

Förbättrade lösningar för IP Live-system
Sony introducerar flera nya produkter som bygger på företagets Network Media Interface (NMI):

• NXLK-IP45F, ett nytt AV Multiplexer/DeMultiplexer-kort som möjliggör multiplex och de-multiplex ljud och bild över IP-signaler, som skjuter ut en SDI-signal som inkluderar inbäddat ljud.
  • NXL-IP4F, en SDI-IP-konverteringsenhet ideal för fristående 4K/HD-källor eller destinationer som kan integreras med ett IP-baserat produktionssystem.
  • HKCU-IP43F, ett NMI-kort för HDCU-4300-systemet som möjliggör enklare anslutningar till IP Live System-nätverket.
  • XKS-Q8111 och XKS-Q8166, ett NMI-stöttat QSFP+ I/O-kort (output) för XVS-switchar som tillåter direkt anslutning till kärn-switchen av ett IP Live System-nätverk genom att använda fiberlink på 40Gbps.
  • PWA-MV1N, Multi-viewer Software – möjliggör en effektiv bevakningslösning till en IP Live Production-infrastruktur som reducerar videomatrisresurser som används för bevakning.

I juni 2016 öppnade Sony en unik facilitet i Storbritannien – Digital Motion Picture Centre IP Live vid Pinewood Studios utanför London. IP Live-studion bistår med utbildningsresurser, träning och praktiska verktyg för att skapa tillväxt inom IP för broadcasters och för produktionsbolag.

Nya typer av arbetsflöden inom produktion och distribution
Sony fortsätter att vara en viktig strategisk företagspartner till mediaorganisationer. Sony vidareutvecklar sina arbetsflöden för produktion och distribution för att hjälpa kunder att bland annat skapa bättre nyhetsproduktioner med bättre kommunikation mellan fältkameror och nyhetscenter.

• XDCAM Air: XDCAM Air svarar på den ökade efterfrågan att snabbare leverera innehåll till livesändningar genom att utnyttja molntjänster och Sonys XDCAM-lösningar, där kameran kan kopplas direkt till arbetsflödet. XDCAM Air är en innehållsportal för arbetsflöden med nya mobilapplikationer, innehållshantering genom metadataautomatisering, anslutningskontroll genom GPS-geolokalisering och distribution till ett flertal platser.
  • Sonys Media Backbone Hive för europeiska broadcasters: Media Backbone Hive har tagits fram för att leverera snabb ”Omni-media”-publicering som tjänar både webb, mobil, sociala medier och traditionell TV-sändning.
  • Sony lanserar även Media Backbone NavigatorX – en uppgraderad version av Sonys Media Navigator-lösning som är en HTML-baserad webbapplikation med ett enkelt användargränssnitt där användare kan hantera innehållstillgångar i flera olika format med flexibla användningsalternativ för produktion, arkivering och automatisering.
  • Sony visar även upp andra generationen av Optical Disc Archive, som lanserades i april i år. Disken har en livslängd på 100 år och en lagringsstorlek på 3.3 TB.

Ytterligare Sony-lanseringar under IBC 2016

• HDC-P43 är Sonys nya 4K HDR- och HFR-kamera. HDC-P43 baseras på HDC-4300-plattformen och har en lätt och kompakt kamerakropp med låg strömförbrukning. Den kan användas som en stor studiokamera eller som fristående 4K-kamera.
  • Nya BRC-X1000 och BRC-H800 levererar imponerande bildkvalitet med hög känslighet och lågt brus – ideal för små och medelstora produktionsbolag som primär kamera för bland annat lokala sändningar, kabel-TV eller utbildning.
  • Sony presenterar nya objektivet E PZ 18-110mm F4 G OSS Super 35mm/APS-C med power zoom: det senaste objektivet för Sonys α-systemkameror, från PXW-FS7 till α7-serien med standard-zoom från 18mm till 110mm (27mm till 165mm i 35mm-format).
  • Professionella Master-monitorer för HD-produktion: Sonys BVM-E171 (17-tum) och BVM-E251 (25-tum) TRIMASTER ELTM OLED Master-monitorer stöder ITU-R BT.2020 – broadcast-standarden för Ultra HD.
  • Professionellt ljud: Sony introducerar DWR-S02DN - en 2-kanalig mottagare och DWT-P01N - en plug-on-sändare. ”Codec mode två” (hög ljudkvalitet med låg latens) och ”codec mode tre” (pålitligare RF-sändning) adderas på båda.

Sony kommer att finnas i monter C101 i Elicium Hall, RAI Amsterdam från 9 – 13 september. För mer information besök pro.sony.eu.

DWR-S02DN och DWT-P01N finns tillgängliga i november 2016. HDC-P43, BRC-X1000, BRC-H800, BVM-E171 och BVM-E251 finns tillgängliga i december 2016. Bilder kan laddas ner här

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com